Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms og drikkevarer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 09
Indlæg ialt: 195
Fra  Supra Media Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder med indtasting af div. momsbilag til bogholderiet og kan konstatere, at en del cafeer/restauranter blot angiver en pris for drikkevarer uden at skrive, om det er med eller uden moms.

Er drikkevarer virkelig momsfritagede på restaurationer? De tager sig en hamper høj avance i så fald.

Tak for svaret, hvis du kender det :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:14

Nej det er drikke varer ikke - og den bør absolut fremgå momsen? I alle fald - vær opmærksom på at du jo ikke normalt bare kan trække al moms fra på netop cafe og restaurant m.m. Ofte kun 25% af momsen der må trækkes (1/4) som momsfradrag - og er det med ikke personale, så skal der også skattekorrigeres idet kun 25% af hele beløbet giver fradrag i skat - du skal derfor korrigere årsresultatet ved at lægge 75% af sådanne omkostninger til igen - i det beløb du skal bruge til selvangivelsen så du får betalt skat af de 75% alligevel

jævnfør listen her fra dansk revision - bemærk også der er en del andre punkter der har samme problematik

http://www.danskrevision.dk/Nyheder/Vedhftede%20filer/Oversigt%20over%20skatte-%20og%20momsfradrag%20ved%20repr%C3%A6sentation%202011.pdf 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 09
Indlæg ialt: 195
Fra  Supra Media Skrevet kl. 11:30

Super-duper svar, takker.

Kender godt repræsentationsreglerne heldigvis.

Det samme kan jeg i øvrigt se gøre sig gældende mht. parkeringsbilletter - altså at det er MEGET tilfældigt, om de angiver en moms-del af beløbet!

Er parkeringsfirmaer også nogle sjuskehoveder, eller er der nogle andre regler på netop dét område?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:04

ja du vil se visse p selskaber som er momsregistrede og andre der ikke er, så det er grunden
uanset der står moms på fra de registrerede, så må du ikke trække den fra i moms hvis det er til hvidpladebil, helt samme med benzin. hvidpladebilers omk må man ikke trække moms fra på, den står der af hensyn til evt gulpladebiler
Venlig hilsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:06

og i princip må du slet ikke trække momsen - heller i repræsentations %en fra hvis den slet ikke fremgår af regningen uanset hvad. Det kunne jo være en ikke momsregistreret lille mand - selv om det sikkert er sjusk, men så skal du be om en regning med moms - ellers 0 fradrag

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)