Håber der er nogle behjælpelige sjæle herinde. En stor del af min fritid bruger jeg på at lave kreative ting. Da jeg fandt ud af min lokale krea-pusher lukker ned blev jeg meget trist. Hun har dog været så sød at tilbyde mig, at jeg kan købe noget af varelageret når hun har lukket og slukket. Vi har gået meget herhjemme og tænkt over det, og er noget frem til at det er nu jeg/vi skal tage springet og åbne en webshop. Jeg har ønske om at sælge vare som de andre hobby-butikker ikke har så meget af i deres sortiment, og som jeg selv plejer at købe en via e-bay (Kina) eller en stor hobbyartikelleverandør her i Danmark. I første omgang tænkte jeg/vi på, at det skal være på hobby plan, og har ikke nogen forventning om at tjene de 50.000 kr. om året som er max får man skal betale moms af en hobbyvirksomhed. Har forsøgt at læse så meget som muligt om emnet , men har dog stadigvæk en del ubesvarede spørgsmål. 1. Hvis webshoppen bliver startet op som hobbyvirksomhed (uden cvr.nr.) og ikke er momsregistreret, må jeg så købe vare på e-bay og sælge i shoppen?? 2. Overvejer dog at få et cvr.nr. så jeg har mulighed for indkøb ved engros firmaer og derved spare penge selvom jeg selvfølgelig ikke kan trække momsen fra(jeg har forstået det sådan, at man godt kan have et cvr. nr uden at være momsregistreret. 3. Vi vil gerne føre "rigtigt" regnskab fra starten da man aldrig ved hvad fremtiden bringer. Da der er tale om billige produkter vil der være mange handler. Det vil sige, at vi ikke kan bruge et af de gratis regnskabsprogrammer pga. begrænsningerne. Har i nogle forslag til hvilket regnskabsprogram vi skal vælge. Det må ikke koste en formue, men samtidig skal det skal det være let og overskueligt og gerne have lagerstyring. Har et ønske om at der er et ordremodul i programmet, da jeg har et ønske om at kunne tilbyde at man samler vare sammen over en måned så kunden spare porto. 4. For ikke at fordyre vores vare vil vi i første omgang ikke modtage dankort, men paypal og bankoverførelse. Hvad er jeres erfaring med dette? 5. Dette projekt er mit, men selvfølgelig med stor opbakning fra min mand. Jeg er pt. på barsel, og der skulle vel ikke været noget i vejen for at starter en hobbyvirksomhed samtidig med at jeg er på barsel, så længe jeg sørger for at indberettet et evt. overskud på selvangivelsen? 6. Kan jeg trække udgifterne til webshoppen fra når der er tale om en hobbyvirksomhed? Håber virkelig at i kan hjælpe med nogle konstruktive svar. AnneMor |
Hej AnneMor
Jeg vil lige dele denne artikel med dig, som måske kan være med til at hjælpe dig med at vælge en webshop platform der passer til jeres behov:
Held og lykke med projektet :-)