Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vækstkaution eller Personlighæftelse

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Sep 11
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er 

Jeg har nu været i lidt forskellige banker for at høre omkring finanseringen af opstarten af min virksomhed. Det er dog ikke bare lige at gå i en bank idag, de er blevet til mere sælgere en rådgivere nogle gange. Derfor spørger jeg lige omkring jeres holdning. 

Det jeg har spurgt om er at få en kassekredit på 250.000. 

Det skal lige nævnes at jeg ikke personligt har nogen mulighed for at kautionere for noget. Da jeg ikke ejer noget efter 3,5 år på SU :) 

Bank 1: 

250.000 i kassekredit til en rente på 7,95%

De ville have pant i mine forældres ejerlejlighed på 150.000

Bank 2: 

250.000 i kassekredit (renten er ikke kommet frem endnu) 

De snakkede omkring muligheden med vækstkaution. 

Jeg er dog lidt i tvivl om hvad det koster mig pr. år i præmie at have en vækstkaution, så langt er banken ikke kommet endnu. 

Er der nogle herinde der ved hvad omkostningerne på vækstkaution er pr. år når beløbet er 250.000

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 13
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 10:20

www.chrisabyg.dk 

Chrisa Byg din tømrer til erhverv og privat

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47146
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:48

Tag lidt flere banker og tag evt en med der forstår sig på banker. Du kan slet ikke skille de to ting - banker som sælgere og rådgivere - de er naturligvis begge dele, men de er ikke en social foranstaltning der bare rådgiver - de rådgiver er kun om noget de selv mener at kunne tjene på og mener giver dem sikkerhed nok - men ud fra det rådgiver de da så klogt de kan i de konkrete tilfælde - ellers skulle de naturligvis enten omdannes til socialkasser eller lukke Big Smile

Du skal ikke regne med at få en kassekredit på en helt ny virksomhed uden sikkerhed og bank 1 tilbud med 7,95% i rente og kun pant for 150.000 kr - hvis de ellers giver dig kassekredit for 250.000 er et ret godt tilbud

Vækstkaution tror jeg slet ikke du kan få til generel opstart af en virksomhed men ring til vækstfonden og tal direkte med dem. Det er banken der skal indstille - og gør den det - så kan du tage den derfra - men det koster mere end det du har i tilbud Du kan få mere at vide her - og ringe til dem http://www.vf.dk/For%20virksomheder/Vaekstkaution - regn i alle fald med at have detaljerede drifts og likviditetsbudgetter + forretningsplan klar, det vil altid lette

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Sep 11
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 11:04

Hej John

Endnu en gang tak for dit hurtige svar. 

Det som jeg har svært ved at se med Vækstkaution er deres nedskrivningsmodel. Nu virker du til at have rimelig meget styr på finanser, jeg ved ikke om du kan gennemskue deres nedskrivningsmodel? Det der er mit problem at finde ud af, hvor meget de regner med man nedskriver beløbet med pr. år. 

Mht. til forretningsplan og budgetter, har jeg udarbejdet disse i meget detaljeret udgave. 

VH

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47146
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24

schua123:
Det som jeg har svært ved at se med Vækstkaution er deres nedskrivningsmodel
Nej jeg kender meget lidt til vækstkaution - blot at det dels er vanskeligt at opnå til generel opstart - men ikke umuligt, og at det er banken som foretager kreditværdighedsvurderingen i projektet og at kautionen dækker med forskellige %er i forhold til tabet - er det kun en lille del der tabes dækkes generelt med større procent end hvis alt tabes - hvilket igen betyder, at banken tvinges til meget nøje vurdering. Kan du få lånet til under 8% og uden vækstkaution er det billigere - men kan du få vækstkaution kan du få dine forældres lejlighed væk fra sikkerheden

Iøvrigt som noget generelt - start med så lille lån som overhovedet muligt. Det er vanskeligt nok i begyndelsen og bruger du lånet til at holde dig selv i gang økonomisk samtidigt med du måske kæmper en kamp de første år med at få økonomi i noget nystartet, så kommer du let til at få problemer.

Løb det hellere lidt langsomt igang - køb kun need to have og vent med nice-to-have frem for at skulle starte med et stort lån i noget helt nystartet

Det er blot generelt råd, for der kan være noget der er så oplagt, at man vil tage den gearing et banklån egentlig er til en virksomhed - men pas på

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 14:09

Så vidt jeg husker tager vækstkaution 2% af den ramme de skal kautionere for i stiftelsesprovision - og 1.25% årligt af hvad deres kaution lyder på i låneperioden. På toppen af det kommer bankens rente - og forudsætter normalt personlig kaution fra ejerkredsen (og ledelsen). Det er efter min mening et af de største blålys, som under ingen omstændigheder kommer iværksætteren til gode (ud over en - falsk - forestilling om at der ikke er penge nok i verden til de gode projekter uden). Banken får så en kaution på 75% af finansieringsrammen (men skal selv hente de første 25% af et evt. tab) - mod at iværksætteren betaler de normale renter PLUS omkostningerne til vækstkaution. Mit bedste råd ville være ikke at bruge så meget som 5 minutter på det - det er en bankpakke og intet andet. Og nærmer sig plat og svindel at kalde det noget med vækst.
Og iøvrigt tror jeg ikke de gider rode med 250.000 alligevel...

Forstår jeg dig korrekt hvis det "bedste" tilbud du har fået, er på en kassekredit på 250.000 mod at du kautioner personligt og de tager pant i dine forældres lejlighed? Efter min mening skal du være meget sikker på din plan for virksomheden hvis du springer på det.

Men, hvad skal du bruge 250.000 til? Jeg er helt enig i hvad John skriver ovenfor at du som tommelfinger skal sigte efter så lille et lån som muligt til en nystartet virksomhed, men hvordan er du nået frem til de 250.000? Skal dele af det bruges til at betale dig selv løn? Så skal du nemlig overveje at tage et (mindre lån) privat og leve for (eller evt. skyde ind som lån fra dig privat til din virksomhed), frem for at kautionere personligt for et lån i dit ApS og så bruge halvdelen af kreditrammen til at betale A-skat... Men er det til ansatte eller varelager eller sådan noget, bliver du selvfølgelig nød til at have noget ind i selskabet.

Jeg vil til enhver tid anbefale at starte så lavt som overhovedet muligt i finansiering (husk at du kan også sommetider forhandle med leverandører at du først betaler efter 30, 60 eller flere dage efter du får varen). Og så fokusere på at få noget omsætning ind i stedet :)

Kristian

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)