Jeg er medejer af en dansk webshop. Jeg er igen igen blevet i tvivl om reglerne vedr. opkrævning af moms på fragt. Hvordan er det nu helt præcist det er, når man ens kunder på en webshop skal betale for fragten. Jeg ved at reglerne om portoudlæg siger, at man skal opkræve det præcise beløb for forsendelsen. Vi har selvfølgelig en erhvervsaftale med Post Danmark, og så vidt jeg husker betaler vi 30,29 kr. for en pakke uden omdeling. Er det 1-5 kg. er det et højere beløb osv. Mit spørgsmål lyder: Skal jeg opkræve det præcise beløb på 30,29 kr. for at slippe for at "betale moms af det", eller må jeg fx. godt runde ned og opkræve 29 kr. eller 30 kr. til kunden momsfrit? For hvis jeg skal betale moms af de 30 kr. så får jeg jo reelt kun 24 kr. i kassen til dækning af de momsfrie 30,29 kr. til Post Danmark. Hidtil har vi bare betalt moms af det beløb kunden betaler. Men nu vil jeg gerne have det afklaret. :-) |
Opkrævning af moms på fragt på webshop
Det er ganske simpelt: Privatkunder er der ikke moms på. Erhvervskunder er der moms på. Kunder udenfor DK er der ikke moms på. Så hvis du tager 30 kr. For forsendelse er det 30 kr. Uden moms for privatkunder og 30 kr. Incl. Moms for erhverv |
Vil du gerne se en af vores <a href="https://ravfund.dk">Ravlygter</a> i funktion eller evt. teste din egen er du altid velkommen på vores indendørs strand i Nordjylland.
Hej Morten, Jeg tror, du har misforstået princippet 'udlægsordningen' med hensyn til porto. Man SKAL ikke opkræve det PRÆCISE beløb. Anette Sand har mig bekendt skrevet et udmærket indlæg herinde på amino omkring netop denne udlægsordning. Du kan opkræve 50 kr. i porto momsfrit, også selvom den reelle udgift kun er 46 kr. Et 'overskud' af denne udlægsordning skal der så bare betales moms af. Et 'underskud' af udlægsordningen lader man bare stå momsfrit. En god ide er at bogføre porto 'indtægt' på én separat konto og porto 'udgift' på en anden separat konto. På den måde kan man nemt holde øje med det. Og et eventuelt 'overskud' kan nemt ses og påføres moms. Bare for at give et eksempel. Du har i løbet af 1. kvartal 2013 haft porto 'indtægter' på 1.000 kr., men kun porto 'udgifter' på 800 kr. Det betyder, at 'overskuddet' på 200 kr. skal betales moms af. Det er hvert fald sådan, jeg forstår Anette Sands indlæg, og andre indlæg om samme emne :) Mvh. Lars Thomsen |
Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk.
Hej. På vores faktura fra Post Danmark, er der moms på erhvervspakker, og ikke på privatpakker. Men mit spørgsmål går på portoudlægger reglen. Den siger jo at man skal opkræve det præcise beløb. Jeg vil gerne have ens fragt uanset vægt. Må jeg sætte den fragtpris til 29 kr. eller 30 kr. og ikke opkræve kunden moms af den? Eller skal jeg nødvendigvis opkræve præcis de 30,29 kr. for 0-1 kg. osv. osv.? |
Tak Lars Det giver rigtig god mening! :-) |
Kan kan se at der fra vores fakturaer i Prestashop heller ikke fremgår moms af fragten. Men har dog stadig betalt det til SKAT. |
Hej Morten, Du har vel bogført og ført regnskab og er kommet frem til en momsangivelse for hhv. 1. og 2. kvartal? Har du ændringer til den indberettede moms, kan du efterindberette det ved at logge ind på tastselv erhverv -> blanketter -> efterindberetning af moms. Mvh. Lars Thomsen |
Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk.
Hvis der er sket en fejl ved indberetningen af moms for 2013, kan I umiddelbart rette den med det samme. For tidligere år vil momsændringen også påvirke virksomhedens resultat - og dermed skatten. Så det er både selvangivelsen og momsen, der skal genoptages: Hvis I har betalt for meget i moms har i (formentlig) betalt for lidt i skat, fordi resultatet forbedres, når momsen går på plads. I skal henvende jer til SKAT og forklare, hvad der er sket - så tidligere års skatteansættelse kan blive genåbnet. |
Det hele er bogført i SummaSummarum - og der er det det fulde beløb på alle fakturaer der er sat som 25% moms. Så det betyder jo faktisk at jeg skal lave alle indberetninger for 2 år tilbage om. Jeg har indberettet (og betalt) moms for både 1. og 2. kvartal i år. |
Ja :) Når det kun er 2 år tilbage, er det heldigvis ikke noget problem, da du har ret til at ændre 3 år tilbage. Så få lavet nogle nye regnskaber for de pågældende år/perioder, ændre selvangivelse og efterindberet momsændringerne :) Mvh. Lars Thomsen |
Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk.