Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Posteringstekst ved betaling af faktura

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Apr 12
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Som det fremgår af overskriften, så har jeg en problemstilling (som for mange herinde vil virke som det rene logik (og så kan I bare springe let og elegant over)), men som for mig - som nyopstartet - kan være det rene raketvidenskab. 

Jeg har netop opstartet min enkeltmandsvirksomhed og skal nu til at betale min første regning. Jeg har fået tilsendt faktura fra min leverandør med dertilhørende oplysninger. 

Spørgsmålet går nu på: om jeg, når jeg skal til at betale min regning på min netbank, skal skrive noget bestemt i teksten til mig selv (som afsender) eller noget bestemt til min leverandør (som modtager) ? 

Kunne jeg fx bare skrive "Houston we got a problem" til både mig selv og til min leverandør, eller skal jeg skrive Bilags-ID til mig selv og det fakturanummer min leverandør har stående på fakturaen.

Ved godt det er et temmeligt basic spørgsmål, så derfor håber jeg også, der er mange af jer, der har gode svar; eller bare gode råd i forbindelse med betaling af regning og dertilhørende bogføring.

På forhånd tak :)

Mvh. Morten 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:44
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

Vil anbefale dig at skrive faktura nummer som tekst til modtageren, det vil gøre det lettere for dem. Og til dit eget kontoudtog ville jeg skrive hvilken regning der er tale om :-)

Fra Kolding
Tilmeldt 15. Nov 08
Indlæg ialt: 560
Fra  CoolSlips.dk Skrevet kl. 19:45

Du skal bare gøre det som er nemmest for dig i længden. Hvis du fint kan overskue "Houston we have a problem" "Housten we have a problem12" når du skal til at lave regnskab, så gør bare det. Men det kan klart anbefales, at du gør det nemmere for dig, og evt. revisor, ved at skrive fakturanavnet. Og til din leverandør, så skriver du hvem du er. F.eks. "CoolSlips.dk faktura 1000". Så skaber det ikke bøvl.

Fra Brovst
Tilmeldt 21. Jul 11
Indlæg ialt: 64
Fra  HTD-Information ApS Skrevet kl. 19:52
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

Kære Morten

Der er et ordsprog der siger:

Den, der spørger, er kun dum én gang - den, der ikke spørger, er dum hele livet.

Det kan godt være du føler det er logik, men kan love dig mange har svært ved bogholderi, og det er fordi vi ikke er bogholdere, men det vi elsker pionerer på vores iværksætteri.

God vind frem over

Bedste hilsen Tage

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47119
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:23

MortenKristensen1992:
skal skrive noget bestemt i teksten til mig selv (som afsender

frivilligt - men det kan jo lette dig at finde rundt i det hvis du ex skriver leverandøres navn

MortenKristensen1992:
eller noget bestemt til min leverandør (som modtager) ? 

Kunne jeg fx bare skrive "Houston we got a problem" til både mig selv og til min leverandør

se det vil jo kunne skabe rod, for din leverandør får jo masser af betalinger og har netop leveret til NASA, så du skal absolut skrive hans faktura nummer som minimum - og så måske dit navn

Hvis det er en faktura du har fået for længe siden så skulle du gerne ha bogført den for længe siden - debet varekøbt eller hvad det er  med selve beløbet og debet købsmoms i status samt kredit i status som en post der kunne hedde øvrige kreditorer eller lignende

Grunden til bogføringen selv om du ikke har betalt er,at du får momsen med i korrekt periode. Når du så betaler så er det bare debit øvrige kreditorer og kredit bank når pengene går ud

Hvis du altid bare betaler med det samme kan du bogføre direkte mod bank

Samme hvis du selv sender en faktura- Bogfør den, nu bare mod tilgodehavende debitorer - så du får momsen i korrekt periode, og når du ser betalingen i din netbank - så kredit tilgodehavende debitorer og debet bank

De sidste bemærkninger bare for at du dels hele tiden faktisk kender dit resultat og overskud og har momsen i korrekt periode

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Apr 11
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 11:12

Ingen dumme spørgsmål - men det er ALTID en god ide at skrive et subject som er sigende for hvad man spørger om :-)

Det gælder vel både mails, nyhedsbreve og webshops, men ikke mindst i et forum.

Når man vurderer 100+ spørgsmål for at se hvor man kan / vil / bør / giver give et svar, så bliver det ofte en vurdering ud fra subjekt, så hvis der er for mange der hedder "nybegynder spr", "spr til Aminio" eller andet så risikere du færre svar  ;-)

Ha en god dag.

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 12:25

Så vidt jeg ved kan du skrive lige hvad der passer dig.

Dog er en meget god ide at skrive noget som faktura nummer, så du senere hen hvis der opstår noget kan holde øje samt vide hvad det drejer sig om.

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)