Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån til at starte ApS -Hvordan?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 22. Sep 11
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle Amino'er

Jeg står overfor at skal starte min egen virksomhed. Det jeg har behov for er en kassekredit på 250.000 kr. 

Jeg ønsker at sikre mig selv så godt som muligt, hvis det skulle gå galt hvilket det selvfølgelig ikke gør. Jeg har tænkt på at starte et ApS, jeg er bare i tvivl om hvordan jeg kan finanserser dette sådan at jeg ikke risikere at miste alt og ende i RKI og div. andre dårlige steder, hvis alt går galt. 

Jeg har set at der noget som hedder Vækstkaution, vil det være en mulighed at søge dette, selvom jeg ikke er en etableret virksomhed endnu? Hvis ja - Vil den så kunne stille en garanti overfor min bank

/Chriyian

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 20:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Undskyld,

Hvad har du drukket?

Beklager dette udbrud, men for mig at se, så ønsker du alene at sikre dig selv - og så endda for lånte penge?

Hvis man vil stifte et ApS, så gør man det for egne penge. Disse penge er ikke lånte eller noget som helst andet. Det er penge, der ikke er kautioner for, ikke skyldes noget i - fuldstændigt ubehæftede rede danske kroner!

Det næste er så: Du vil have en kassekredit på 250.000 kr? De ekstra kr 170.000 udover selskabskapitalen - er det bare likviditet og lege-penge?

Hvis du skal overbevise en bank om noget som helst, så skal du i hvert fald stille med en god slat kapital selv. Du skal have en fandens god forklaring med og du skal også have en ret god ide om, hvordan du kommer til at tjene penge. Helst i form af en forretningsplan med budgetter og deslige.

Jeg kan så regne ud, at du ikke har brugt tid på at læse mere om Vækstkauton og du heller ikke har talt med nogen som helst om dette her, for så havde du ikke stillet dit spørgsmål.

Kender du den gode gamle devise: Har du penge, kan du få. Har du ingen, så må du gå....

Hvis du skal bruge kontanter, så kommer du til at hæfte for dem selv - 100%. Tag lån i huset eller tag 2 ekstrajobs i en periode og spar op til dit eventyr.

Held og lykke.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:51

schua123:

Jeg står overfor at skal starte min egen virksomhed. Det jeg har behov for er en kassekredit på 250.000 kr. 

Jeg ønsker at sikre mig selv så godt som muligt, hvis det skulle gå galt hvilket det selvfølgelig ikke gør. Jeg har tænkt på at starte et ApS

Du skal jo først og fremmest ha 80.000 kr beskattede penge til rådighed som selskabskapital + ca 3000 kr til selve stiftelsen

Du kan også være helt overbevist om, at banken vil stille krav om, at du personligt kautionerer for en kassekredit - og næsten også være 100% sikker på, at de slet ikke er til at tale med, med mindre du har noget at stille i sikkerhed (ex friværdi inden for grænserne i fast ejendom eller lignende)

schua123:
eg er bare i tvivl om hvordan jeg kan finanserser dette sådan at jeg ikke risikere at miste alt og ende i RKI og div. andre dårlige steder, hvis alt går galt. 
Hvad angår selskabskapitalen så kommer du ikke i RKI - for det er jo dine egne penge - men du kan komme i fortræd ved ikke siden at overholde reglerne for kapitalberedskabet. Hvad kassekreditten angår, så vil RKI kunne være next hvis du ikke kan betale banken, og du kan også som nystartet opleve at leverandører kræver forskud for en del ting (og igen skal du så måske i banken eller stille personlig sikkerhed hvis du har en sådanne)

schua123:
Jeg har set at der noget som hedder Vækstkaution, vil det være en mulighed at søge dette, selvom jeg ikke er en etableret virksomhed endnu? Hvis ja - Vil den så kunne stille en garanti overfor min bank? 

Nej det er ikke beregnet til sådanne opstarter. Det er banken, som skal bedømme et projekt som sikkert nok, og så sende OK til vækstkaution som så - afhængigt af hvor meget der tabes - dækker en % del af bankens tab - men det er til større projekter i selskaber der er kørende men skal ha vækst og kan dokumentere en stor mulighed i forhold til en risiko

Tilbage står - du skal enten ha nogle kontanter selv - mindst de 80.000 + 3.000 men givet også en del mere, og hverken bank eller investorer ser ret positivt på scenarier hvor man ikke selv har mindst lige så mange penge op af lommen til et projekt som det man skal låne  og stadigt ofte stille en vis sikkerhed

vh

Fra København
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 23:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vækstkaution er efter min mening alene en bankstøtte (og noget besværligt lort som alene tjener for at banken kan begrænse deres risiko på finansieringer de i forvejen godt ville bakke op). Der stilles som forudsætning at der er personlig hæftelse fra ejeren - der er ikke free money at hente der...

Hvis du er helt grøn (uden omsætning eller hårde værdier) i butikken, så kan du sandsynligvis kun få finansiering i bankerne som svarer til den sikkerhed du kan stille som privatperson (som ejer). Har du en helt fantastisk ide så kan du måske finde en investor, men den slags er heller ikke gratis (og jeg kender ikke nogen der ville smide penge i noget som stifteren kunne vandre bort fra når de er brugt)...

Bedste bud er at bruge egne midler (evt. med ekstra job, opsparing, smalt forbrug osv.) eller de 3 F'er (friends, family and other fools) der vil låne dig penge (men så taler vi nok om æresgæld...). Og så iøvrigt at være påpasselig med at lave en kassekredit i dit nye selskab, kautionere privat for det og så udbetale dig selv løn fra det indtil du håber at der kommer omsætning...

Best of luck :)

Kristian

Fra København
Tilmeldt 7. Jan 12
Indlæg ialt: 5
Fra  Kiwa Consult Skrevet kl. 09:13

Investeringer hænger sammen med risiko. Hvis du ønsker at nogen andre end dig selv skal foretage en investering, men samtidig overtage hele risikoen, så finder du nok ikke mange investorer. Prøv at tænke på det omvendt: Ville du selv låne penge til en, der havde garderet sig imod tab, så du som långiver er den eneste der kunne risikere et tab? Det ville i alt fald hæve renten på dit lån betydeligt og det er der prisen på penge (rente) og risikovillighed kommer ind i billedet.

Når det er sagt, vil jeg gerne være lidt kreativ. Man arbejder på at lave et IvS, et Iværksætterselskab, hvor indskudskapitalen er 1 kr. Dette vil give dig begrænset hæftelse ligesom et ApS, og i det hele taget fungere som et ApS. Der er dog nogle forskelle som gør at du SKAL opspare overskud i virksomheden indtil du rammer 50.000 kr - som bliver den nye opstartsbeløb for et ApS også. Det gør at du stille og roligt kan opbygge din virksomhed og ikke skal op med 50.000 for et ApS fra starten af - og altså kan undgå at bruge personligt beskattede penge. Følg med i pressen, hvor man regner med at IvS og den nye beløbsgrænse for ApS bliver en realitet omkring årsskiftet.

Dette løser problemet med begrænset hæftelse, men ikke de penge du skal bruge til at drifte og investere i din virksomhed. Har du brug for en kassekredit skal du derfor enten selv spare pengene sammen, lave en forretningsmodel hvor du kan klare dig med mindre, eller låne pengene hos nogen, som formentlig vil kræve at du selv tager risikoen eller hæfter for et tilsvarende beløb. Lånebetingelserne ændres ikke ved et IvS/Aps.

Held og lykke med dit forehavende. :-)

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 09:30

Flemming:
Det næste er så: Du vil have en kassekredit på 250.000 kr? De ekstra kr 170.000 udover selskabskapitalen - er det bare likviditet og lege-penge?

Købe lottokuponer for hele lortet!

schua123@ Gå nu bare i banken - med din indstilling får du smidt 250.000 i nakken inden du når udgangen igen.

Hmmm. kom lige til at tænke på noget..... kan man gå ind af en udgang?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:35

jeg tror nu hverken Schua123 har drukket af natpotten eller har lyst til at ryge baglæns ud nogen steder. Jeg tror bare der er tale om et ungt menneske der TROR det kan gøres som ønsket.
Mange forstår slet ikke at ApS kræver egene penge, og tror måske også, at når bare man har forretning som selskab, så er kassekredit i banken en selvfølge,
Der kan sagtens være andre som har rådet mundligt og sagt, få dig endeligt et ApS (og om nogle måneder vil der ha været sagt - stift IVS for 1 kr) så du får al gæld ind under den beskyttelse

Der er jo ikke noget mystisk i selve ønsket, blot en ret udtalt mangel på viden om hvordan verden er skruet sammen, med endnu større kreditklemme nu end inden sidste finanskrise.

Det er derfor som udgangpunkt fornuftigt, hvis man skal beskæftige sig med noget der påfører en stor risiko, at ønske at køre det i selskabsform - også selv om det grundliggende betyder, at man "tørrer" sin risiko af på andre.

Se det ved andre så bare godt, og derfor kræver de i vid udstrækning personlige kautioner og sikkerhed for lån.

Schua123 bør overveje: Kan jeg starte som personlig virksomhed og påtage mig den personlige risiko? Svaret er JA, hvis du mener at kunne begrænse risikoen. Ex hvis du vil importere noget via dropshipping uden lager, eller sælge din viden som instruktør osv - alt som kan gøres uden en stor investering, og hvor risiko for erstatningskrav er begrænset. Her er personlig virksomhed ofte en fordel, da underskud i en opstartsfase kan trækkes fra i personlig skat. Her vil ens egen risiko ofte kunne begrænses og slet ikke behøve overstige 80.000 kr, hvis man er i fuld kontrol

ER det noget med større lager - risiko for erstatningskrav, flere ansatte osv, så er selskabsformen oplagt, og så må man bare indse, at man idag nok ikke kommer igang uden 100.000 - 200.000 kr på egen lomme.

Uanset hvad Schua123, så vil du aldrig kunne afdække din egen risiko ned til 0 kroner - men altid som minimum ha en risiko svarende til selskabskapital og banklån

Venlig hilsen John Hannover

Tilmeldt 22. Sep 11
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 14:49

Hej Jan 

Tak for dit gode svar, du gav mig et indblik i en mulighed jeg ikke vidste der fandtes. 

Jeg vil kort fortælle omkring min forretning og mig selv og hvad jeg har af muligheder for at stille sikkerhed. 

Forretningen: 
Det jeg skal sælge er annoncer til virksomheder som har interesse i turisme. Min forretning går ud på at skabe et nyt turist informations koncept. Her vil jeg skabe en ensartehed i måden at informere turister i Danmark på. Samtidigt med det vil jeg lave et loyalitetsprogram, hvor jeg belønner turisterne når de besøger virksomhederne som er annoncører i mit koncept.

Mine driftsomkostninger i virksomheden er forholdsvis lave, da jeg ikke har noget varelager. De ydelser jeg sælger, kræver kun en oprettelse i systemet. 

Mig selv: 
Jeg er færdig uddannet som E-konceptudvikler til Februar 2013, inden det er jeg uddannet Multimediedesigner og har 8 års erfaring fra min tid inden for salg i detail handlen og mobilbranchen.  

Muligheder for at stille sikkerhed selv:
Personligt så ejer jeg ingen ting, 3.5 år på SU har ikke gjort det muligt at lave den store opsparing når man både sidder i en lejlighed og har bil. Så jeg ejer ikke noget selv eller kan ikke selv stille med nogen former for kaution. 

Hvad er jeg blevet tilbudt af finansiering? 
Jeg er blevet tilbudt af en bank, at de vil give mig en kassekredit på 250.000 med 8,95% i rente. De foreslog at jeg startede som en enkeltmandsvirksomhed
De krævede dog 150.000 i pant i den lejlighed jeg bor i. Det skal siges at lejligheden er en mine forældre ejer.

Hvad tænker du om min konkrete situation? Vil det være en fordel for mig at starte som IVS? Jeg vil gerne høre omkring jeres forslag til hvordan man bør gribe en situation som min an? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:02

schua123:
Jeg er blevet tilbudt af en bank, at de vil give mig en kassekredit på 250.000 med 8,95% i rente. De foreslog at jeg startede som en enkeltmandsvirksomhed. 
De krævede dog 150.000 i pant i den lejlighed jeg bor i. Det skal siges at lejligheden er en mine forældre ejer.
det er da en god mulighed at ha - så god start

Om du vil vente på IVS til næste år eller ApS til 50.000 til næste år eller tage det i år som ApS - eller du vil stifte personligt afhænger af mange ting. Du har fået de første hints om skattefradrag for underskud i personlig indkomst som ikke findes i selskabsform som til gengæld yder beskyttelse - dog lyder det du skal udbyde ikke som noget der giver den store risiko

læs evt om PERSONLIG VIRKSOMHED ELLER SELSKABSFORM og evt om IVS 

vh

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:07

schua123:

Jeg er blevet tilbudt af en bank, at de vil give mig en kassekredit på 250.000 med 8,95% i rente. De foreslog at jeg startede som en enkeltmandsvirksomhed. 

Hvad tænker du om min konkrete situation? Vil det være en fordel for mig at starte som IVS? Jeg vil gerne høre omkring jeres forslag til hvordan man bør gribe en situation som min an? 

Som jeg ser det, så er du i en situation, hvor du skal stifte et IVS eller ApS for lånte penge, Det er der i og for sig ingen grund til, hvis du ikke har behov for at begrænse dit ansvar. Jeg kan ikke lige tænke på en situation, der i opstartsfasen ville give dig en fordel i at være ansvarsbegrænset, når du sælger annoncer.

Det med banken bekræfter blot tidligere fremsagte i tråden. Du slipper ikke for hæftelsen. De tager pant i din lejlighed og i kraft af at det er dine forældres ejendom, så skal du have deres accept for dette først. Worst case er: Du krakker og banken sælger din lejlighed og tager deres 150.000 DKK. Skylder du så op til 100.000 DKK oveni dette, så har du en hel livstid til at betale disse penge tilbage, for du ville aldrig nogensinde kunne få gældssanering som ung, der har livet foran sig. Du vil med andre ord komme til at betale hver en krone tilbage med renters rente.

Jeg må dog umiddelbart sige, at det virker af mange penge, hvis du i princippet kan køre dette fra din lejlighed i opstartsfasen og faktisk slippe for faste udgifter i lang tid. Du har ikke mange omkostninger, hvis du kan lave meget af multimediehalløjet selv og så skal der bare sælges.

Mit udgangspunkt er: Gå til den og sørg for at få knaldet gælden af med det samme, hvis det bliver nødvendigt at trække på kreditten. Husk at det er dine egne penge, så det er dumt at lease fede biler og få skræddersyet jakkesæt før der er gode indtægter.

Dit koncept lyder supergodt og du må kunne teste det uden de store omkostninger.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)