Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp: Skal jeg i fængsel for bedrageri? Jeg er hunderæd.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer. Jeg er helt ude af den. Og helt rystet - og håber inderligt på jeres hjælp.

Jeg havde et ApS som var ved at gå den gale vej grundet udgifter og indtægter ikke fulgtes ad.

Jeg solgte det til en "bedemand" der indtrådte som direktør, og et andet selskab købte virksomheden. På det tidspunkt var der ikke overforfaldne fakturaer, men omvendt flere passiver end aktiver - om end der var penge i firmaet.

En finsk leverandør har nu truet mig personligt med politianmeldelse for bedrageri, idet han har lagt vægt på der er leveret varer 2 dage før bedemanden indtrådte som direktør. Leverandøren mener derved jeg er en bedrager og skal anmeldes for bedrageri, idet jeg havde planlagt at sælge virksomheden til opløsning. Beslutningen blev for min del taget over natten, så velplanlagt var den ikke. Men det kan jeg jo sagtens sige...

Det skal nævnes at jeg ikke selv har trukket en rød reje ud af virksomheden og derved ikke selv har fået noget som helst. Lønmodtagere er betalt den sidste måned, og det er det. Der er ikke forfordelt noget som helst og derved heller ikke foretaget skyldnersvig.

Jeg har ikke selv bestilt varerne, det var en ansat der reelt styrede alt omkring den pågældende leverandør og jeg har helt ærligt ikke vidst hvad han havde gang i af salg og bestillinger af varer.

Jeg har tidligere tråde på Aminio læst at der intet ulovligt er i at sælge en nødlidende virksomhed, så længe den er i normal drift.

Hvad er jeres vurdering? Jeg er helt ærligt ved at dø af skræk... Men selvom svaret må være negativt, så vil jeg trods alt gerne høre det.

Hilsen en rystet Henrik.

Fra Sørby
Tilmeldt 26. Mar 13
Indlæg ialt: 186
Fra  www.east-tour.dk Skrevet kl. 18:06

Jeg har ikke selv bestilt varerne, det var en ansat der reelt styrede alt omkring den pågældende leverandør og jeg har helt ærligt ikke vidst hvad han havde gang i af salg og bestillinger af varer

Tror ikke du kan fralægge dig ansvaret for din virksomhed med den begrundelse

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 18:26

Hvis der ikke var tale om en ekstraordinær leverance f.eks. fremskyndet af dig, så tror jeg ikke der er noget at komme efter.
Så længe der er tale om normal drift, så fortsætter den slags jo op til den dag hvor et salg eller konkurs indtræder. 

Jeg er ikke ekspert, men bare det jeg tænker. Sagens alvor taget i betragtning burde du måske overveje at spørge en advokat

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:26

Det er ikke lige til at svare på ud fra det begrænsede vi ved i sagen men jeg tror nu ikke du skal frygte fængsel ud fra det du har beskrevet. Det er klart, at hvis du forsætter med at handle i et ApS hvor det er oplagt du ikke kan betale en hver sig og ikke kommer til det - så vil du absolut kunne være personligt ansvarlig for de handlinger og de tab det kan medføre.

Det er også generelt farligt at sælge til såkaldte selskabsbedemænd og uden at ville male en vis mand på vægen, kan du godt få ubehageligheder ud af det - om end jeg tror fængsel nok ville ligge mere til højre benet hvis det var systematisk og der virkeligt kunne bevises en und hensigt. Kan der det - kan det bevises at du rent ud snød manden for at få varer ud af ham til et selskab du 2 dage efter havde solgt til en bedemand - helt med forsæt eller hvad der kan føres bevis for at du burde ha været helt klar over og uanset hvem der bestilte, var ansvarlig for da det var sit selskab, ja så er det jo værre.

Ofte vil sådanne "selskabsbedemænd" være hurtige til at søge alle spor slettede - ha stråmænd imellem og alt muligt som bare gør alt endnu mere ugennemskueligt

Det er ikke en undskyldning at der var en ansat der bestilte varen, og det er ret forståeligt hvis en leverandør der måske har sendt noget dyrt af sted til en ApS der to dage efter var solgt til en bedemand farer hårdt frem. 

Du bør naturligvis agere proaktivt, fat i en advokat med lidt forstand på den type sager og læg tingene åbent frem for ham og ud fra det find det bedste løsning - men helt godt lyder det ikke

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Jan 07
Indlæg ialt: 252
Skrevet kl. 18:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person
I en tidligere tråd havde du et selskab der var konkurs, der var du bange fordi du havde betalt et lån til et familliemedlem ud.

bb
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:01

Det er og bliver en dum situation. Det er ikke fordi jeg er et kynisk udspekuleret menneske. Der ligger en personlig tragedie bag, der har taget alt fokus og til sidst kan man til sidst ikke overskue mere. Og så er det man vælger den løsning med en "bedemand".

Man kan derfor ikke sige at jeg har gjort noget i en ond vilje, alternativet have nok alligevel været at skidtet gik konkurs og det havde reelt ikke stillet nogen bedre. Det har bestemt ikke været med fortsæt at varerne har været bestilt, hvilket jeg også mener at kunne dokumentere idet det blot var en helt sædvanlig leverance til en fast kunde der blev solgt til den helt sædvanelige pris. Kunden har så desværre heller ikke betalt, idet han har en reklamation mod den på¨gældende leverandør (indsigelse er kommet efter salget af virksomheden) - som denne ikke gidder at gøre noget ved. Så situationen bider sig i halen.

Hvad kan konsekvensen være i det her spil? Jeg har seriøst ikke taget noget ud til mig selv eller forfordelt nogen kreditorer.

Fra Nørresundby
Tilmeldt 4. Jan 13
Indlæg ialt: 408
Fra  ADVICE Skrevet kl. 19:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Politianmeldelse ?

Er det ikke bare at hyre en advokat hvis du har dit på det rene ?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:13
Du har egentlig helt ret, det er i teorien bare at hyre en advokat. Men uden penge er det ikke let...

Jeg er derudover seriøst bange for at jeg selv går helt ned med flaget da jeg har været gennem alt for meget på det sidste. Der er nok et maks for hvad man kan rumme som menneske når alt ramler samtidig.

Men det varmer sgu med alle jeres svar! Tak for dem!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:22

Henrik1974:
Hvad kan konsekvensen være i det her spil? Jeg har seriøst ikke taget noget ud til mig selv eller forfordelt nogen kreditorer
og så er det jo godt et langt stykke hen ad vejen. Husker godt du var bange fordi nogen var sure over du betalte et familielån tilbage - og at konklusion var at hvis som beskrevet det forfaldt på det tidspunkt var det fint men hvis det var konstrueret i efterhånd til en tilbagebetaling lige inden du solgte til en strå - bede-mand - så er det jo ikke godt og lidt samme her.

Var købet en del af helt almindelig drift og du ikke på det tidspunkt kunne vide, at du aldrig ville kunne betale, så er den ikke gal, men omvendt - hvis du to dage efter sælger til en bedemand, så vil det nok kunne anskueliggøres, at du burde ha indset, at det aldrig ville blive betalt

Du må også se dine årsberetninger efter i sømmene - har de reflekteret virksomhedens situation, har du i tilfælde af manglende ejenkapital/aps kapital beskrevet det - har værdier været korrekt optaget efter en going concern princip, eller burde det allerede der har været klart at tingene var så gale, at det næsten ikke kunne ende andet end galt, og going concern ikke gav mening. Det kan nemlig sagtens være ting som kreditoren og hans danske advokat vil se på. Han vil sikkert også godt se hvordan salget til bedemanden skete - den der købte dine klart større passiver end aktiver - hvad var baggrunden for det. Ha de ting klart.

På grund af alt dette - og specielt fordi du, lige som sidst, med familielånet beskriver dig selv som "frygteligt bange" maner fængsel frem o.l., så bliver du nødt til at få klarhed. Betal hvad det koster at få en gennemgang med en advokat - om det så er dine sidste penge (selve gennemgangen kan laves på en time eller to) - men hør nu om pris på forhånd og evt check med flere jurister - og få klart hvad du bør gøre og om du har noget at frygte + hvordan du proaktivt kan handle i forhold til den kreditor - og måske andre. Om du siden skal bruge advokaten i en faktisk sag, eller kan nøjes med gennemgangen der skaffer klarhed, kan du holde åbent.

Handling - det at høre herinde vil ikke skaffe dig klarhed nok desværre

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Jan 07
Indlæg ialt: 252
Skrevet kl. 19:35
Er du Henrik der er bange for at komme i spjældet. Eller er du abg der driver en million forretning uden at låne penge i bankerne
Side 1 ud af 2 (20 indlæg)