Hej Henrik Du beskriver jo selv følgende:
Jeg er helt klart af den opfattelse, at du har en meget stor risiko for at få en personlig hæftelse og dermed betale for leverandørens tab, hvilket begrundes således:
Det bedste vil være at konsulter en dygtig erhvervsadvokat og få en vurdering af hele sagen, herunder en dialog med leverandøren. Tonny |
Hjælp: Skal jeg i fængsel for bedrageri? Jeg er hunderæd.
Al ære og respekt for vor aminoer inklusiv undertegnet, men de må om alle herinde være dig relevante sparringspartnere. |
Hej John. Tak for dine gode svar. Der var pr. 31/5 afleveret årsregnskab til E&S, her havde selskabet dog tabt størstedelen af sin egenkapital grundet et lån til en virksomhed der gik konkurs. Dog mente revisoren at der var tale om en enkeltstående begivenhed og vurderede at virksomheden kunnne fortsætte. Hvilket den også gjorde, indtil jeg var nødsaget til meget hurtigt at slippe virksomheden helt. Tror faktisk godt den havde kunne køre videre hvis der havde været fokus, likviditeten gjorde at der ikke var problemer. Et mindre underskud fra tidligere på året var næsten tjent hjem igen inden salget så virksomheden nærmest var i nul resultatmæssigt da den blev solgt. Indsigelsen fra den ikke betalende kunde kom cirka 20 dage efter salget, og jeg kan dokumentere at jeg aldrig har modtaget indsigelser før salget. Der hvor jeg ikke helt forstår sammenhængen, er at jeg kan blive dømt for bedrageri, det eneste jeg har gjort er at sælge en virksomhed (godt nok til en bedemand). Alternativet havde været jeg havde ladet det hele sejle indtil den blev tvangsopløst. Det havde der jo næppe været noget strafbart i. |
Det er der heller ikke nogen herinde der siger - Den der siger det må vel være dreditoren Hvis alt er foregået som du beskriver det - familielånet har hele tiden stået til forfald lige der inden hvor bedemaden købte og heller ikke de aller sidste varer blev bestilt vel vidende at de ikke kunne blive betalt (og det var måske en risiko når man sælger til en bedemand) og der ikke er andet i det forbindelse med salget til bedemand - ja så er der jo ikke noget bedrageri der kan føre til fængsel vil jeg mene Derimod kan du godt være personlig ansvarlig for en bestilling HVIS det stod dig klart at der var risiko for at den ikke blev betalt (bedemanden kunne pege den vej) Problemet for os herinde er jo kun, at vi ikke kender historien fra andre end dig, og som du beskriver den. Det er sikkert korrekt - men risikoen ved at svare er jo altid, at den anden part ser tingene en del anderledes siden du to gange har været skræmt næsten til døde Det er derfor jeg tror en time med en advokat kan være de 2000 kr værd - det er bare vigtigt du har forbedt alt og fortæller alt, så ting ikke skal komme drypvis - men samlet for alle de problemer der kunne være med lån, indkøb osv - brevet fra dem der protesterede mod familielånet eller hvad der var der, og fra finnen der mener du har bedraget skal med ind sammen med regnskaber og en klar tidslinje - så kan det meget vel tænkes at du har ro efter sådan en time og den kan sikkert forhandles ned til et par tusinde kroner tror jeg på Finder advokaten at der er noget der ikke er som det skulle være - så kan du tage den derfra. vh |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Tak for al jeres hjælp- håber ikke der er nogen der er sure på mig over mit stunt. |
Henrik1974, Jeg kan godt forstå de personlige aspekter, men det forklarer ikke hvorfor du sælger selskabet til en bedemand. Hvorfor gør du det? Og her må jeg spørge om du reelt betaler for bedemandens services eller om bedemanden køber dine aktiver for en slik, så du får rede penge i hånden og han til gengæld kan likvidere med fortjeneste? Til dit spørgsmål om bedrageri, så drejer det sig jo om leverandøren og ikke bedemanden. Hvis bedemanden var ude af ligningen, så kan jeg måske besvare nogle af dine andre spørgsmål. |
Folkeafstemning om Patentdomstolen
Jeg er meget enig med Tonny og Cookies bemærkninger. En artikel som måske kan give et lille håb.... http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-70700249:flere-sager-om-fusk-efter-konkurs.html |
Til Jesper: jeg traf en 'feberbeslutning' - jeg kunne ikke mere. Jeg fik kontakt til en bedemand jeg var blevet anbefalet og tog et møde med ham. Til min store overraskelse var manden meget grundig med at udspørge mig om ALT, gennemgik bilag mv for at se om der tidligere havde foregået noget forkert. Da han konstaterede alt var som det skulle være - bortset fra et misforhold mellem udgifter og indtægter - købte han firmaet af mig til en pris min revisor kunne forsvare (og den var lav). Firmaet ejede ingen andre aktiver end et par pc'er som indgik i handlen. Altså ingen designermøbler eller andet købt til privaten el. Lign. Der blev betalt et beløb for rådgivning og gennemgang og set var det. Jeg fik intet med mig selv, ingen kolde kontanter eller varer eller løn eller andet. Heller ikke op til salget, da jeg ikke ville fordele nogen frem for andre. Jeg skulle med andre ord af med firmaet med det samme da lægen og familien insisterede på det. Bedemanden fordeler aktiverne og tager intet ud til sig selv. Han er en reel mand der ikke er selskabstømmer - og han opfører sig ordentligt. |
Henrik1974, Ok, men jeg går ud fra bedemanden ikke gjorde det gratis? Du har solgt virksomheden, så han har givet dig nogle penge i hånden. Så har du betalt ham for rådgivning og gennemgang. Mit spørgsmål er hvor meget du har betalt bedemanden? Fsva. bedrageri, så har du selvsagt et problem med en leverance 2 dage før. Rent personligt vil jeg råde dig til at finde en løsning på dét, men jeg ville ikke bekymre mig om at komme i fængsel og jeg ville heller ikke begynde at kontakte en advokat som andre råder dig til. Hvis der skulle ske det - totalt usandsynlige (efter min opfattelse) - at du nogensinde bliver kontaktet af politiet, så skal du henvende dig til en advokat. Ikke før. |
Folkeafstemning om Patentdomstolen
Firmaet blev solgt for 5000 kr,, og de penge har jeg selv fået. Så ikke de store beløb vi taler om |