Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

APS -> indskud 80.000, kan det udtrækkes skattefrit

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 27. Aug 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har søgt lidt om emnet men kan ikke finde noget konkret svar herinde, nogen der ved det? 

Hvis man opretter et APS ved at indskyde 80.000 (som man har betalt skat af). Kan man så udtrække dem igen skattefri? Jeg vil nemlig ret hurtigt have faktureret for over 80.000, som jeg ikke rigtig vil have nogle udgifter forbundet til, udover moms og selskabsskat.

mvh

Jacob 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 22:52

Nej du kan først trække dem ud skattefrit når selskabet lukker, men du kan starte et enkeltmandsselskab op og fakturere dine kunder og lade pengene stå i banken , og lave en virksomhedsomdannelse, på den måde slipper du for at hæfte beskattede midler :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:32

Nej du kan ikke få din anpartskapital ud skattefrit ved andet end lukning. Du kan kun få penge ud på to måder - løn med alm skat eller - selskabsskat og derefter udbytte med udbytteskat - i begge tilfælde ca 44% samlet skat op til topskattegrænsen

Det svar om virksomhedsomdannelse hang jeg ikke helt med på, for JA du kan stifte enkeltmandsvirksomhed men jo stadigt ikke omdanne til ApS uden at de 80.000 kr kommer fra personligt beskattede midler. Skattefri virksomhedsomdannelse er jo faktisk bare skatteudskydelses omdannelse og betyder bare at evt goodwill eller anden overværdi i din personlige virksomhed ikke skal beskattes når denne lukkes, men føres videre over i et nyt ApS - de 80.000 kr til ApS'et skal stadigt være personligt beskattede midler.

For at få dine 80.000 kr igen skal du enten lukke selskabet, som så skal ha de 80.000 kr til rådighed. Har det mindre, så har du tab på aktieindkomst og er der mere end 80.000 kr så skal du betale skat af det ekstra der er i form af aktieindkomstbeskatning - og samme hvis du sælger dine anparter.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Aug 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:35

Tak for de meget gode svar. I bekræfter det jeg frygtede. Jeg har ikke lige 80K at vinke farvel til. Min mulighed er så, som Mikkel beskriver, at starte personligt firma nu her og så efter nytår omdanne det personlige firma til et selskab. Så må jeg leve med den personlige risiko i et halvt år. 

Men jeg er ikke helt med på at de 80.000 kr skal komme fra personligt beskattede midler, som John beskriver. Kan man ikke oprette et personligt firma, der kører efter virksomhedordningen, som så optjener 80.000 kr (efter 25% skat og moms) og anvende dem til oprettelse af APS selskab? Sådan forstår jeg Jacob Tøjner i videoen: http://www.ditselskab.dk/mere-info/skattefri_virksomhedsomdannelse. Han siger netop 2 minutter inde at man ikke har haft penge op af lommen. Er jeg helt ved siden af John?

Til sidst et lidt tricky spørgsmål. Kan man omdanne sit firma til et holdingselskab, som stifter et driftselskab? Holdingselskabet er jo af typen "investeringsfirma", hvilket det personlige firma ikke var.

mvh Jacob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:51

Det er to - eller flere ting i det men

Hvis du - efter at ha betalt skat af din personlige virksomhed f.eks 31/12-2013 har en nu beskattet værdi i virksomheden - så kan du bruge de 80.000 kr til at stifte anpartsselskab for 1/1-30/6 2014 - men kræver at der er beskattet værdi på 80.000 kr - du har jo så betalt personlig skat af dine overskud - også 31/12-2013 men kan jo så godt ha opbygget en værdi efter skat - den kan benyttes

Du har derfor haft penge op af lommen til skat hvert eneste år frem til omdannelsen og skal igen ha det i omdannelsesåret

Det det handler om er, at hvis du starter ApS og har en stor værdi stående i dit personlige selskab - en goodwill eller andet ex opsparet beskattet overskud, så kan du skulle beskattes af den, hvilket kan være dyrt og der kan det være langt at foretrække at føre det med over i et ApS - men den værdi du skal bruge til at støde ind i dit ApS skal være beskattede midler uanset hvordan man drejer den vil jeg påstå - ring evt til Jacob T og hør ham

OM skattefri omdannelse er bedre end at stifte vil afhænge af regnskabet i den personlige virksomhed - det er ikke altid tilfældet - det forudsætter der er en fordel ved at sidde videre i skattemæssig succesion 

Du kan ikke tjene pengene og så slippe for den personlige skat ult året - og bruge beløbet på i stedet at stifte ApS - omdannelsen sker på basia af 31/12-2013 f.eks. og der skal du ha betalt skat af dit overskud inden - så det er evt goodwill og andet som kan gøre det interessant - ikke bare alm drift

Se ex: http://www.beierholm.dk/skat-moms-og-afgifter/skat/erhvervsskat/skattefri-virksomheds-omdannelse.html 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:50

DkChamp:
Er jeg helt ved siden af John?

Nej!

Der kan på konto for opsparet overskud i VSO være større beløb som kan udløse en stor skattebetaling ved ophør af virksomhedsordningen. Ved at anvende lov om skattefri virksomhedsomdannelse udskydes denne skattebetaling. I stedet fragår avancen i opgørelsen af aktiernes anskaffelsessum. Så ja - på den måde har Herr Tøjner ret.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:09

Henrik Koudahl:
Der kan på konto for opsparet overskud i VSO være større beløb som kan udløse en stor skattebetaling ved ophør af virksomhedsordningen. Ved at anvende lov om skattefri virksomhedsomdannelse udskydes denne skattebetaling.
Klart - men jeg tror ikke trådstarter som endnu knapt har stiftet sin personlige virksomhed er inde i VSO men JA - Driver du personlig virksomhed efter VSO og hæver du ikke penge - så kan du anvende det opsparede overskud ved stiftelse af ApS - Så ja det er en mulighed - som udskyder skatten af den del af overskuddet der ligger over virksomhedsskat - så Herr Tøjner må vil så ha med, at man selv ved VSO skal ha 25% op af lommen til at betale virksomhedsskatten først - ex 31/12-2013 - men man kan udskyde forskellen op til den personlige -eller mener du man slipper for virksomhedsskat også i VSO for ex 2013 eller noget som helst år -  hvis man omdanner 1/1 til 30/6 2014??

(jeg svarer konkret trådstarter som stifter selskab i 2013 og vil lave omdannelse hurtigt i 2014 - men er enig i hvis man har store opsparede overskud over flere år i VSO ser det anderledes ud)

Henrik - Om nu det er rigtigt, hvordan sker det så med senere løn/udbytte i det nye ApS - der må jo så skulle ske modregning af den betalte virksomhedsskat - ELLER - slipper VSO for at betale virksomhedsskat for 2013 hvis det omdanner til ApS på basis af 2013 i f.eks. perioden 1/1-30/6 2014?

vh

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 93
Fra  Malerfirmaet Engholm V. Maria Padua Skrevet kl. 08:21

Det er vel kun kr. ``50.000.-`` for et ApS.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:45

Ja Lars - Naar vi kommer til 2014.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:20

og Henrik - ved ikke om du så spørgsmålet om ikke selv VSO betaler sin 25% skat INDEN omdannelse trods alt - så overskuddet kører ikke over helt uden man skal ha penge i lommen - eller er der en finte der jeg ikke kender?

Og hvad så med den personlige skat som normalt ville falde på resten af overskuddet ved en skattefri omdannelse - hvordan gives så nedslag i de 25% betalte virksomhedsskat - Hvis det ikke lige gøres, så kunne det jo tyde på at man heller ikke i VSO skal betale virksomhedsskat for året overdragelsen hviler på eller hvordan løses det skattemæssigt?
vh

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)