Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår skal jeg skifte fra Excel til et økonomisystem?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3.0 stjerner givet af 2 person

Undskyld men meget af det der er skrevet her er vrøvl.
SKAT har ingen preferencer for hvilket system du bruger, faktisk så kan en kassebog med pen og papir være ligeså godt.

Du skal finde det der gør det nemmest for dig at præsentere et regnskab, baseret på de faktiske bilag, som altid er grundlaget for opgørelse af indtægter og udgifter.

Har selv været til torskegilde hos SKAT, med et regnskab baseret på kuglepen og papir, og de afsluttede med at sige at det var meget fint og at de havde fuld tillid til at regnskabet udviste det korrekte resultat baseret på de faktiske transaktioner.

Omsætning har intet at gøre med hvorvidt der er tale om en hobbyvirksomhed, men derimod om der er udsigt til overskud og dermed beskatning.

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 22:24
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

Er helt enig med Jesper Hansen 

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 23:00

Hej Info.......,

Du skal ikke skifte hvis du vil klare dig med det du har - men det giver dig mere sikkerhed for at dine bilag og faktura nr. rækkefølger holdes da det ikke er ligetil at bryde et løbende nr. på faktura og bilag i et økonomisystem.

Men find et system der dækker dit nuværende behov og et der kan udbygges efter behov så det jeg vil foreslå dig er at se nærmere på WinFinans:

Jeg har brugt WinFinans i eget firma og for kunder i nogle år og det klare opgaverne ganske godt. Naturligvis er det jo altid let når først man ved………………….. - men WinFinans er et Freeware program og kan udbygges efter behov når du får poster over 1500 betaler du et engangsbeløb og så køre du videre.
Jeg vil hjælpe dig med at forstå opbygning og funktionaliteter. Du og jeg bogføre de første 10 bilag sammen og så er du selvkørende.

Du får herved:
Fakturamodul der integrerer til Word
Lagermodul
Bogføringsmodul

Installation klare vi sammen og resten gøres i regning - og jeg garanterer dig for at timeprisen finder du ikke så lav på området som her!
- du får oplyst dette ved tlf. mødet når du ringer mig op på 4078 6158 :-)

Resten er bla. at opsætte programmet til dine behov og tilrette i programmets formularer til dine virksomheds data og logo og efterfølgende support på dette men også konsulent rådighed på andre af dine forretningsgange og markedsudvikling. Du kan se min profil her i Amino og på LinkedIn.

Jeg har så behov for at vide lidt mere om dig og dine gøremål!

Næste skridt - send mig en mail med lidt om dig selv og dine bogføringsbehov så tager vi den derfra - jeg arbejder pt med en Amino fra Odense samme opgave sæt og hun er meget glad for det!

http://www.linkedin.com/profile/view?id=6213602&trk=nav_responsive_tab_profile_pic

Facebook:

https://www.facebook.com/JOMACompnay

Se også Amino trade om WinFinans her:

http://www.amino.dk/forums/t/191626.aspx?PageIndex=2#1286958

Mit indlæg om bistand ved WinFinans m.m

Slå på tråden og lad os tage en snak det sker der ikke noget ved.....................................

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:50

@jesper Hansen
Nu nævner du intet om din virksomhedsstørrelse eller type men de principper der redegørelse for følger af bogføringslovens § 6. Bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til virksomhedens art og omfang. Desuden skal bogføringen tilrettelægges og udføres således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
Stk. 2. Rettes regnskabsmaterialet, skal såvel det oprindelige indhold som indholdet af ændringen tydeligt fremgå af materialet.
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=27298

Særligt er det værd at ligge mærke til 2 ting: pgf 1, som definerer at loven er gældende for alle som driver erhvervsmæssig virksomhed og pgf. 6, 2. Pkt.: Desuden skal bogføringen tilrettelægges og udføres således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.

I og med excel besidder de åbenheder og er relativt nemt at korrigere i og deraf også har en markant større risiko for, fejl opstår uden det opdages, kan det være vanskeligt at foretage bogføringen med en fornøden pålidelighed. Dertil skal man huske forskelle. På excel og kuglepen. Med kuglepen kan det ses hvis der er foretaget korrektioner, hvilket ikke er tilfældet med excel.

Grundlæggende set er der dog intet sted hvor der står at excel er decideret ugyldigt som bogføringssystem, dog kan der være en væsentlig overvejelse om man kan opfylde forudsætningen om sikring mod fejl og misbrug pga. Åbenheden.

Det er en rent subjektiv vurdering der skal ske, set i forhold til virksomhedens omfang, som omtalt i pgf 6.

Netop pga. Den usikkerhed som excel besidder løber man en risiko ved anvendelsen. Jo større datagrundlag, des større risiko for der indsniger sig en fejl. Derved løber man også den risiko, at hvis man bliver taget til kontrol og skat finder fejl, kan de vælge at afvise bogføringen pga. Mangel i pålifeligheden!

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1316
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 13:43

Selvfølgelig kan der ske fejl, når man benytter Excel, og du har ret - det kan sagtens ændres. Men under alle omstændigheder har man jo bilagene, så det kan faktisk kontrolleres.

Mit regnskab blev indkaldt af SKAT for et par år siden, og det gik helt fint, selv om det var udarbejdet i Excel. Hovedsagen er, at alle bilag er registreret rigtigt.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 4. Aug 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 14:57

Hej

Tror du ikke, at du laver kassekladen i excel og din revisor dermed taster det hele ind i et bogføringssystem ?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 15:36

@cef

Som du selv siger korrekt, så forholder en lov sig aldrig til hvilke produkter der kan anvendes.

De ting der står i loven gælder, ligegyldigt hvilket system du anvender, og bruger du Excel, skal du stadig overholde dem.
Jeg kan fortælle dig (fordi jeg har arbejdet med ERP systemer i 20 år), at selv de helt store systemer (Dynamics AX f.eks.) har deres finansposteringer i en ganske almindelig ukrypteret tabel i en database, som enhver der har adgang til, kan ændre i med en ganske almindelig tabel-browser.

Så nej loven har intet med produktet at gøre, men selvfølgelig skal man have rutiner til stede, som sikrer de ting der står i loven.

Var det dig der kastede mig 1 stjerne for mit indlæg?? 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:04

Hvor der er en vilje er der en vej og enhver database eller program kan ændres hvis man har viljen og evnerne.

At ændre i database filer mv. Kræver dog alligevel lidt mere end blot et par tastaturtryk, som er tilfældet med standard excel fil. Hertil kommerprogrammet ofte vil komme med fejlmeddelelser hvis rettelser er sket/forkert i datagrundlaget.

Som tidligere nævnt er det en subjektiv vurderingssag, ud fa den enkelte virksomhed, personligt anbefaler jeg altid folk, at få et rigtigt system når de når over de 50 bilag/årligt.

Til dit spørgsmål: nej.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 16:21

Hvis du ved hvordan du gør, så er det faktisk blot et par tastetryk. Har ofte gjort det, ikke for at forvanske, men fordi noget var gået galt :-)
Men det er klart at der nemmere sker fejl hvis man posterer i et Excel ark. men hvis man f.eks. har som rutine at beskytte felterne, når en postering er gennemført, kan det være fint nok for en lille (meget lille) virksomhed.

Jeg siger ikke at Excel er smart at bruge, men i lovens forstand er der ikke noget i vejen for at bruge det, hvis man ellers har de rette rutiner, og hvis du til enhver tid kan afstemme og demonstrere at dine regnskaber afspejler de faktiske bilag er det i orden. Og der findes dermed heller ikke noget lovkrav om at ved x antal bilag må du ikke længere bruge Excel, men noget andet.

Og det var vel egentlig det som spørgsmålet oprindeligt gik på. 

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)