Jeg har forstået på min revisor, at det er tilstrækkeligt at holde styr på min lille personlige virksomheds indtægter, udgifter, moms osv. i Excel. Nu forstår jeg imidlertid på dette indlæg inkl. kommentarerne, at SKAT ikke stiller sig tilfreds med dette, medmindre virksomheden er tilstrækkeligt lille/overskuelig. Mit spørgsmål er, hvor grænsen går? Jeg vil gerne slippe for omkostningen til et økonomisystem så længe som muligt, da jeg indtil videre mener godt at kunne overskue det hele i Excel.
Nu spørger jeg dumt, men hvad tæller som en postering?
Hvis det udgør en postering, hver eneste gang jeg sælger eller køber noget, uanset hvor småt det er (jeg har mange transaktioner under 70 kr.), så er det nok 10 posteringer om ugen.
En postering er hver gang du bogfører på en konto.
Med ca. 10 salg om ugen er du alene det på ca. 500 om året og jeg ville afgjort mene du skal overveje at få et rigtigt bogføringssystem.
Disse kan også fås gratis/billigt når du ikke har over fx 1000 posteringer.
Søg på emnet herinde der har været tonsvis af tråde med det, men fx winfinans anbefales ofte som et gratis system indtil et vist antal posteringer.
Almindeligt vist siger vi at folk skal til og anskaffe et system udover excel når folk runder de 50-75 bilag.
Med ca. 10 salg om ugen er du alene det på ca. 500 om året og jeg ville afgjort mene du skal overveje at få et rigtigt bogføringssystem.
Tak for svar, men hvorfor er det, du mener, at jeg bør have et rigtigt bogføringssystem? Er det fordi SKAT kræver det, når jeg har så meget aktivitet, eller fordi det af en eller anden grund er smartere for min egen skyld (selvom jeg jo bilder mig ind at have fint overblik)?
I henhold til bogføringsloven skal bogføringen varetages efter god bogføringsskik, samt med fornøden sikkerhed og sikring i udførslen.
Problemet ved excel er netop, at dette er åbent og nemt at ændre i/ opstår nemt fejl mv.
Et bogføringssystem har som med alt andet også en mulighed for, at de rette personer vil kunne manipulere med det, omvendt har det for menigmand en større sikkerhed i og med der ikke lige så let kan ændres i data, som er bogført.
Dette sikrer dine interne kontroller og giver en mere sikker rapportering.
Tak for uddybningen. Jeg er imidlertid stadig i tvivl om, hvorvidt det er for min egen skyld, at jeg bør skifte til et bogføringssystem, eller fordi SKAT vil have et problem med, at jeg bruger Excel?
I bund og grund er det vel i DIN egen interesse at overholde gældende lovgivning.
Selvfølgelig. Beklager, at jeg åbenbart har udtrykt mig uklart. Jeg vil gerne overholde lovgivningen, men jeg har forstået på min revisor, at det er ok at bruge Excel (og det fremgår også af kommentarerne på den side, jeg linkede til), så jeg ville blot høre, hvad folk herinde mente om, hvornår det er nødvendigt at bruge et økonomisystem i stedet for Excel. Nogle gange er man jo så heldig, at folk har aktuelle erfaringer at øse ud af.
Men det lyder, som om jeg hellere må spørge min revisor, hvorfor han har sagt, at det er ok blot at bruge Excel...?