Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan du hjælpe dig med Momsregistrering

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jun 13
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg har brug for at vide om man kan momsregistrere sig, hvis nu man finder ud af at man faktisk får en indtjening på over 50.000 i løbet af det første år man har startet virksomheden.
Mit eksempel er her: Jeg beslutter mig for, ikke at momsregistrere mig, fordi jeg tænker at jeg ikke får tjent 50.000 det første år i min virksomhed. Men, det går godt, og allerede efter en måned har jeg en indtjening på 30.000. Men kan jeg så vælge at momsregistrere mig, i løbet af året, selvom jeg ikke gjorde det fra starten? Og koster det ekstra, eller andre former for "straf", for ikke at gøre det til start?

Mvh
Mathias
Fra Give
Tilmeldt 18. Oct 12
Indlæg ialt: 84
Fra  Ølhandleren Skrevet kl. 12:24

Hej Mathias

Det korte svar er, at hvis din omsætning kommer til at overstige kr. 50.000 inden for 12 løbende måneder, så kommer til at betale moms af den omsætning du havde inden du blev registreret. Og ikke nok med det, så bliver beløbet fordoblet!!

Derfor vil rådet så godt som altid være, at hvis man alligevel er "in it for the long run" så bliv registreret med det samme. Det vil være så ærgerligt at skulle begrænse sin vækst eller bøde for det, hvis man har kapaciteten og kunderne til mere.

Hvis du synes om god specialøl så klik ind på min shop Ølhandlerens netbutik.

Driller momsen eller skatten, så tag fat i mig. Jeg udfører bogholderi til konkurrencedygtige priser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:25

du skal registrere dig hvis du kan forudse at det kan blive 50.000 kr i omsætning på 12 mdr i træk. Jeg siger som tommelfingerregel at det bør ske hvis man når 3.500 kr om måneden og kan se lidt vækst - og ikke senere
Ofte har momsregistrering jo også den fordel, at man har momsfradrag - men sælger man KUN til private som ikke kan trække den moms du tillægger fra, og ved man ikke kommer over de 50 - ja så kan det være en fordel
læs mere her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html
du vil se, at burde du ha kunnet forudse du røg over 50 på 12 mdr i træk i oms, så vil du kunne pålægges moms af hele dit salg inden registreringen (i dit ex de 30 t) + tilsvarende bod
vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jun 13
Skrevet kl. 12:25
Tak Rune
Tilmeldt 29. Jun 13
Skrevet kl. 12:26
Tusind tak for dit svar, John
Tilmeldt 12. Aug 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:19

Hej!

Jeg har læst hvad jeg kunne finde om CVR- og momsregistrering uden at blive "rigtig klog". Er det korrekt, at der IKKE skal tillægges moms på undervisning (i dette tilfælde nærmere instruktion, indenfor sport) ?

og i så fald, er 50.000-grænsen vel uden betydning ?

vh Jan

http://skismart.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:36

janski:

Jeg har læst hvad jeg kunne finde om CVR- og momsregistrering uden at blive "rigtig klog". Er det korrekt, at der IKKE skal tillægges moms på undervisning (i dette tilfælde nærmere instruktion, indenfor sport) ?

og i så fald, er 50.000-grænsen vel uden betydning ?

Nej det er ikke korrekt- Der er undervisning som er momsfrit - men det er specielle typer - og noget vil så ha lønsumsafgift i stedet og andet vil kunne være helt frit. Instruktion indenfor sport - ex fittness træner uden anden special baggrund ville jeg mene var momspligtigt, men du kan beskrive dit konkrete projekt ved at logge ind på skat.dk og bede om bindende svar - som koster noget med 350 kr

Du skal ikke regne med at al undervisning bare er momsfrit - det er det langt fra - læs evt: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=70157&vId=0 og http://www.tax.dk/jv/da/D_A_5_3_4.htm

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 28. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Fra  Tasteriet ApS Skrevet kl. 08:47

Nu skriver du ikke præcis, hvad du laver, men efter momslovens § 13 er undervisning i legemsøvelser er fritaget for moms

Den juridiske vejledning siger således:

"

Undervisning i legemsøvelser er gymnastik i bred forstand til almen styrkelse af udøverens krop.

For at afgøre, om der er tale om undervisning, lægges der bl.a. vægt på om

• der er en lærer/instruktør gennem hele timen
  • der er tale om et egentligt hold
  • instruktøren har andre opgaver samtidig
  • deltageren bliver ledt gennem hele programmet, eller blot kan spørge om hjælp.
"
Jeg mener heller ikke, at denne type undervisning er lønsumsafgiftspligtig.
Jeg vil derfor som udgangspunkt mene, at hvis du har decideret undervisning, så er du ikke momspligtig, og så er 50.000 grænsen også ligegyldig for dig.
MEN - §13 - og i særdeleshed den, der omhandler undervisning - er så fyldt med "måske, måske ikke", at med mindre man er 100 % sikker, så ville jeg også anbefale at få et bindende svar fra SKAT.
Tilmeldt 12. Aug 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:30

Tak for svaret. Jeg må hellere konferere lidt med skat.

Men lige et tillægsspørgsmål for at være helt sikker: Hvis min omsætning holder sig under 50.000,-, skal jeg IKKE opkræve moms af undervisningen ? - det drejer sig om kursus i alpint skiløb. Se bare http://skismart.dk

MVH Jan

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:57

janski:
Hvis min omsætning holder sig under 50.000,-, skal jeg IKKE opkræve moms af undervisningen ?

Korrekt!

Jeg har samtidig den opfattelse at du ikke kan opnå momsfritagelse efter momslovens § 13 for undervisning. Efter min opfattelse vil undervisning i alpint skiløb falde ind under samme kategori som faldteknik/faldskærmsudspring og klatring/bjergbestigning, hvor undervisning med gevinst for øje er momspligtigt.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)