Jeg har brug for at vide om man kan momsregistrere sig, hvis nu man finder ud af at man faktisk får en indtjening på over 50.000 i løbet af det første år man har startet virksomheden. Mit eksempel er her: Jeg beslutter mig for, ikke at momsregistrere mig, fordi jeg tænker at jeg ikke får tjent 50.000 det første år i min virksomhed. Men, det går godt, og allerede efter en måned har jeg en indtjening på 30.000. Men kan jeg så vælge at momsregistrere mig, i løbet af året, selvom jeg ikke gjorde det fra starten? Og koster det ekstra, eller andre former for "straf", for ikke at gøre det til start? Mvh Mathias |
Hej Mathias
Det korte svar er, at hvis din omsætning kommer til at overstige kr. 50.000 inden for 12 løbende måneder, så kommer til at betale moms af den omsætning du havde inden du blev registreret. Og ikke nok med det, så bliver beløbet fordoblet!!
Derfor vil rådet så godt som altid være, at hvis man alligevel er "in it for the long run" så bliv registreret med det samme. Det vil være så ærgerligt at skulle begrænse sin vækst eller bøde for det, hvis man har kapaciteten og kunderne til mere.