Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skiftet til PHP 5.4 - HJÆLP! (Meebox)

Side 9 ud af 12 (111 indlæg)
Tilmeldt 13. Jul 12
Indlæg ialt: 206
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hvis det spillede med PHP 5.3 og det efterfølgende ikke virker, så må man sige i er godt stillet til at fejlrette. I får at vide hvor fejlen opstår og i har PHP 5.4 changelog'en tilrådighed. Så bliver det altså ikke nemmere at debugge.

Fra København
Tilmeldt 19. Jul 10
Indlæg ialt: 353
Fra  Internetpriser.dk Skrevet kl. 11:03

dkchokk:

Hvis det spillede med PHP 5.3 og det efterfølgende ikke virker, så må man sige i er godt stillet til at fejlrette. I får at vide hvor fejlen opstår og i har PHP 5.4 changelog'en tilrådighed. Så bliver det altså ikke nemmere at debugge.

Skønt, god info! Har bestilt arbejdet nu til at få det fixet.... nu kan jeg blot vente.

Internetpriser.dk - find og sammenlign internetforbindelser!

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Apr 09
Indlæg ialt: 888
Fra  Ringhus.dk Skrevet kl. 11:27

MOAA:

Michael R. Gertz:

MOAA:

Mine udviklere sidder og river sig i håret... alt spillede inden opgraderingen og nu får vi følgende:

http://newsite.internetpriser.dk

De fik beskeden for ca. 4-5 dage siden at de skulle klargøre det til PHP5.4 men der er fortsat fejl... er sgu glad for jeg ikke er gået live med det site.

Nogen der hurtigt kan spotte hvordan man griber det an de fejl?

De Notive der kommer der, kommer kun fordi dine programmører ikke har lavet deres arbejde ordentligt. Det lugter lidt af at de prøver at hive noget data ud af et array, og det område de kigger efter findes ikke i arrayet.

Ja men det underlige er at det spillede med PHP5.3, det virker mystisk at alerts kommer alligevel.

det kan meget vel tænkes at error_reporting er ændret i Meebox's setup fra 5.3 til 5.4 hvilket også kan være årsagen til at de andre har haft problemer.

Fra København
Tilmeldt 19. Jul 10
Indlæg ialt: 353
Fra  Internetpriser.dk Skrevet kl. 11:45

Nu ser sitet ud til at være blevet fixet. De mangler lige et par bugs her og der... men jeg er faktisk imponeret over hvor hurtigt det er blevet! Der er markant forskel på hastigheden og loadtider nu.

http://www.lornajane.net/posts/2012/proof-that-php-5-4-is-twice-as-fast-as-php-5-3

Lidt længere advarsel næste gang, så er det ok!

Internetpriser.dk - find og sammenlign internetforbindelser!

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 11:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel Olsen:
Hvis kunderne selv har mulighed for at bestemme hvornår de evt. vil opgradere til 5.4, betyder det selvfølgelig at de har frihed til at planlægge hvordan og hvornår de evt. skal forberede deres site før de tager springet.
Ja det vil de selv kunne styre, men spørgsmålet er så om de gør det... den mulighed er der hos mange, men er der ingen tidsfrist for hvornår de senest skal opgradere, så er man jo ligevidt.

Mikkel Olsen:
At opgraderingen vil medføre en forbedring er ikke ensbetydende med at det er en nødvendig/kritisk opgradering. 
Ahh, vi ved jo godt begge to, at folk også har noget imod dårlige og langsomme servere. og at dette sagtens kan ses som kritisk for en server... Og opgradere man fx til en nyere version af PHP, betyder dette mindre belastning af serverne, og dermed også hurtigere servere. og dette har en god sideeffekt, nemlig at folk opdatere deres løsninger.

Sidst men ikke mindst så har det også en indflydelse på serverne at folk ikke opdatere deres løsninger, da de belaster mere end nødvendigt, ikke kun fordi der er gammel kode, men også fordi der typisk i fx open source løsninger også kommer opdateringer både for hastighed og sikkerhed.

Jeg har selv løsninger kørende hos meebox både på pro og webhotel, ingen af løsningerne er blevet ramt af php opdateringen, da jeg netop opdatere mine løsninger løbende, hvad enten det er custom (som det typisk er), WP, Drupal, Presta, Magento mf.

Det er derfor vigtigt at hjemmesideejere følger med tiden ikke kun for deres egen skyld, men også for andres skyld... hvad folk gør på deres egen virtuelle eller dedikerede server er helt op til dem selv, men på et webhotel, skal og bør man tage hensyn til hinanden, da det kun rammer en selv i sidste ende.

MVH Kim Tetzlaff

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 14:34

Kim Tetzlaff - KTJ-Media.dk:
Jeg har selv løsninger kørende hos meebox både på pro og webhotel, ingen af løsningerne er blevet ramt af php opdateringen, da jeg netop opdatere mine løsninger løbende, hvad enten det er custom (som det typisk er), WP, Drupal, Presta, Magento mf.

Det der er problemet, Kim, er at vi nu ser relativt mange kunder der beretter om deres hjemmesider der ikke er oppe og køre pga. den opgradering Meebox har udført.
Mange af disse kunder mister penge både i kraft af nedetid og i kraft af den hyre de nu skal betale til div. programmøre.

Medmindre du har kendskab til PHP ved du simpelthen ikke at en sådan opdatering kan have en konsekvens for din hjemmeside.

Det kan ikke blive meget mere åbenbart at Meebox´ information til kunderne omkring konsekvenserne ved opgraderingen har været mangelfuld, og en varsel på 6 dage er jo fuldstændigt hen i vejret, især når man tænker på vi stadig er inde i en ferie-periode.

Minimumskravet ved en Joomla 3 installation er PHP 5.3.1 og ikke PHP 5.4.x. Med andre ord er PHP 5.3 ikke obsolete i den forstand, og derfor er der i det hele taget intet teknisk belæg for at gennemtvinge en opgradering til PHP 5.4 på nuværende tidspunkt.
Jeg siger ikke at PHP 5.4 ikke er at foretrække, det jeg siger er at en PHP 5.4 opgradering ikke er nødvendig! I hvert fald ikke på nuværende tidspunkt.
Den er simpelthen ikke længere.

Hvis vi skal tale om hastigheder på PHP 5.3, så synes jeg du skal besøge min side, den kører pt. med PHP 5.3:
http://www.geniusdesign.dk/

Som du kan se er den ikke ligefrem langsom, og for de fleste, der blot har en simpel firmaside som min, vil der ikke være nogen mærkbar forskel i ydelsen om du bruger 5.3 eller 5.4
En anden ting der har betydning for systemets ydelse, især når det handler om CMS-systemer, er dine MySQL servere og MySQL-versionen.

Her kan du sagten vedblive med at operere med PHP 5.3 og samtidigt anvende den nyeste MySQL version. 

For at gå tilbage til Meebox, her er en anden måde Meebox kunne have grebet tingene an på.. 

1. Sende en mail ud til kunderne med information omkring fordelene ved PHP 5.4 samt ting man skal være opmærksom på ifm. opgraderingen.

2. Gøre det muligt for kunderne at have 2 PHP installationer til hver side, så der kan foretages en PHP 5.4 pre-test, inden man kører live på det nye system.

3. Annoncere omkring evt. permanent skifte til PHP 5.4 i god nok tid til at alle har mulighed for at forberede sig ordentligt. (Her vil 2-3 måneders varsel være et fornuftigt udgangspunkt)

Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 15:33

Kim Tetzlaff - KTJ-Media.dk:
Ja det vil de selv kunne styre, men spørgsmålet er så om de gør det... den mulighed er der hos mange, men er der ingen tidsfrist for hvornår de senest skal opgradere, så er man jo ligevidt.

...

At du giver kunderne mulighed for selv at opgradere til PHP 5.4 udelukker da på ingen måde at du som udbyder på et senere tidspunkt sender information ud omkring evt. permanent overgang til PHP 5.4

Efter min mening er den optimale løsning for en udbyder at man starter med at kombinere muligheden for at kunderne kan have flere PHP versioner installeret med god information omkring fordele samt konsekvenser ved PHP 5.4.
Efterfølgende, når der er gået noget tid, kan man sende en meddelelse ud til kunderne om at man skifter permanent til PHP 5.4. Denne meddelelse bør sendes ud i meget god tid, og det bør indeholde klare instrukser i hvordan man opgraderer og hvilke ting man bør forberede ifm. opgraderingen.

Kan du følge mig i det jeg skriver?

Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 15:48

Hej Thomas,

Størstedelen af kunderne, som er berørt af dette problem, læser ikke denne tråd, hverken nu eller i fremtiden. 
Vi er derimod sikre på at udbyderen, Meebox, har læst tråden.

Det vi kan håbe på er at Meebox tager ved lære af situationen, og hvis de i fremtiden skal lave en lignende opgradering af systemet, griber de forhåbentligt sagen an på en mere smidig måde, så kunderne er bedre adviseret end hvad vi har set eksempler på her.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 16:02

Mikkel Olsen:
At du giver kunderne mulighed for selv at opgradere til PHP 5.4 udelukker da på ingen måde at du som udbyder på et senere tidspunkt sender information ud omkring evt. permanent overgang til PHP 5.4
Det er bare ikke helt det du lægger op til de andre gange du har skrevet det... der har du bare skrevet at de så selv kan bestemme hvornår de vil gøre det, hvilket ikke burde være en mulighed.

Jeg kan sagtens følge det du skriver, synes bare at folk også burde tage bare lidt ansvar for at deres systemer køre optimalt, og ikke mindst er opdateret. jeg snakker ikke kun set i forhold til selve løsningen, men at man gør sit for at opretholde en vis standard, da alt andet både er at skyde sig selv og andre webhotelejere i foden. Det folk i stedet gør er så at sige brokke sig over at deres systemer nu ikke køre helt optimalt, uden rigtig selv at have gjort deres for at deres systemer var på forkanten.

Kan du se hvad jeg mener? Det jeg i grunden siger er at hjemmesideejere altså også har et ansvar over for såvel deres egen hjemmeside og andres (set med de briller der siger... vi ligger på samme server og er ikke på den måde afskærmet fra hinanden når jeg bare har et webhotel).

Mikkel Olsen:
Det kan ikke blive meget mere åbenbart at Meebox´ information til kunderne omkring konsekvenserne ved opgraderingen har været mangelfuld, og en varsel på 6 dage er jo fuldstændigt hen i vejret, især når man tænker på vi stadig er inde i en ferie-periode.
Jeg siger intet om dette, og forholder mig ikke til hvor lang tid i forvejen meebox har advaret, det er ligegyldigt for det jeg siger, da det jeg kommer med er generelt. men ja 6 dage er ikke meget i en ferieperiode, men det tror jeg også meebox har forstået.

Mikkel Olsen:

Hvis vi skal tale om hastigheder på PHP 5.3, så synes jeg du skal besøge min side, den kører pt. med PHP 5.3:
http://www.geniusdesign.dk/

Som du kan se er den ikke ligefrem langsom, og for de fleste, der blot har en simpel firmaside som min, vil der ikke være nogen mærkbar forskel i ydelsen om du bruger 5.3 eller 5.4

Det er reelt også ligegyldigt om 5.3 ikke er langsom, det er ikke det jeg siger... jeg siger at 5.4 er hurtigere, og det vil kunne mærkes på den lange og korte bane hvis alle på en server køre med 5.4, frem for 5.3. husk på det er jo ikke kun 10 der køre på hver server.

Mikkel Olsen:

For at gå tilbage til Meebox, her er en anden måde Meebox kunne have grebet tingene an på.. 

1. Sende en mail ud til kunderne med information omkring fordelene ved PHP 5.4 samt ting man skal være opmærksom på ifm. opgraderingen.

2. Gøre det muligt for kunderne at have 2 PHP installationer til hver side, så der kan foretages en PHP 5.4 pre-test, inden man kører live på det nye system.

3. Annoncere omkring evt. permanent skifte til PHP 5.4 i god nok tid til at alle har mulighed for at forberede sig ordentligt. (Her vil 2-3 måneders varsel være et fornuftigt udgangspunkt)

Ja det er en god plan, dog ville jeg ikke sige at folk behøver 2-3 måneder til at opdatere deres systemer, 1 måned burde være mere end rigeligt.

Håber du forstår hvad jeg mener, tror ikke jeg kan sige det mere klart end det

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 16:03

Lucas - Hosting4Real:
En anden idé til dig og Mikkel er, i måske kunne tage jeres 'fejlfinding' uden for en debat, giver utrolig meget støj for måde trådstarter men også andre meebox kunder, kan have svært ved at se om der egentligt er en løsning, fordi der bliver givet 500 metoder, hvor ingen af dem virker. - Hvis i finder en løsning, kan i altid skrive den.

Hej Lucas,

Mig og "Joomlakonsulenten.dk" arbejdede i går frilligt ud til de sene nattetimer på at løse folks problemer, og vores hurtigste vej til central kommunikation var via denne tråd.
Situationen i sig selv var på det tidspunkt kritisk for de kunder, hvis problemer vi forsøgte at løse, så den "støj" vores kommunikation har medført i tråden tror jeg ikke folk var særligt irriterede over.
Jeg tror tværtimod at de folk vi forsøgte at hjælpe var taknemmelige over at der i det hele taget var nogle til stede som ville bruge tid på at undersøge problemerne, tror du ikke?

Side 9 ud af 12 (111 indlæg)