Kim Tetzlaff - KTJ-Media.dk: Jeg har selv løsninger kørende hos meebox både på pro og webhotel, ingen af løsningerne er blevet ramt af php opdateringen, da jeg netop opdatere mine løsninger løbende, hvad enten det er custom (som det typisk er), WP, Drupal, Presta, Magento mf.
Det der er problemet, Kim, er at vi nu ser relativt mange kunder der beretter om deres hjemmesider der ikke er oppe og køre pga. den opgradering Meebox har udført.
Mange af disse kunder mister penge både i kraft af nedetid og i kraft af den hyre de nu skal betale til div. programmøre.
Medmindre du har kendskab til PHP ved du simpelthen ikke at en sådan opdatering kan have en konsekvens for din hjemmeside.
Det kan ikke blive meget mere åbenbart at Meebox´ information til kunderne omkring konsekvenserne ved opgraderingen har været mangelfuld, og en varsel på 6 dage er jo fuldstændigt hen i vejret, især når man tænker på vi stadig er inde i en ferie-periode.
Minimumskravet ved en Joomla 3 installation er PHP 5.3.1 og ikke PHP 5.4.x. Med andre ord er PHP 5.3 ikke obsolete i den forstand, og derfor er der i det hele taget intet teknisk belæg for at gennemtvinge en opgradering til PHP 5.4 på nuværende tidspunkt.
Jeg siger ikke at PHP 5.4 ikke er at foretrække, det jeg siger er at en PHP 5.4 opgradering ikke er nødvendig! I hvert fald ikke på nuværende tidspunkt.
Den er simpelthen ikke længere.
Hvis vi skal tale om hastigheder på PHP 5.3, så synes jeg du skal besøge min side, den kører pt. med PHP 5.3:
http://www.geniusdesign.dk/
Som du kan se er den ikke ligefrem langsom, og for de fleste, der blot har en simpel firmaside som min, vil der ikke være nogen mærkbar forskel i ydelsen om du bruger 5.3 eller 5.4
En anden ting der har betydning for systemets ydelse, især når det handler om CMS-systemer, er dine MySQL servere og MySQL-versionen.
Her kan du sagten vedblive med at operere med PHP 5.3 og samtidigt anvende den nyeste MySQL version.
For at gå tilbage til Meebox, her er en anden måde Meebox kunne have grebet tingene an på..
1. Sende en mail ud til kunderne med information omkring fordelene ved PHP 5.4 samt ting man skal være opmærksom på ifm. opgraderingen.
2. Gøre det muligt for kunderne at have 2 PHP installationer til hver side, så der kan foretages en PHP 5.4 pre-test, inden man kører live på det nye system.
3. Annoncere omkring evt. permanent skifte til PHP 5.4 i god nok tid til at alle har mulighed for at forberede sig ordentligt. (Her vil 2-3 måneders varsel være et fornuftigt udgangspunkt)