Mangler lidt hjælp til facebook. Er stødt på en funktion på facebook, som jeg gerne vil have lidt hjælp til.
Efter at have besøgt en hjemmeside, hvor jeg kiggede på en bestemt produkt kategori (lavede ikke et køb) Kommer der en reklame op på min min væg hvor der står: vi kan se du har besøgt vores side, og kiggede på XXX, fandt du det du skulle bruge (og et billede af det produkt), jeg havde set på. Lidt smart tænkte jeg. Kan jo bruges til min foretning. Men hvordan fungere det lige at, den givende virksomhed kan poste opslag på min side. Uden jeg har sagt ja til det. Og hvordan kender de min facebook profil ud fa et besøg.
Mangler lidt hjælp til facebook. Er stødt på en funktion på facebook, som jeg gerne vil have lidt hjælp til.
Efter at have besøgt en hjemmeside, hvor jeg kiggede på en bestemt produkt kategori (lavede ikke et køb) Kommer der en reklame op på min min væg hvor der står: vi kan se du har besøgt vores side, og kiggede på XXX, fandt du det du skulle bruge (og et billede af det produkt), jeg havde set på. Lidt smart tænkte jeg. Kan jo bruges til min foretning. Men hvordan fungere det lige at, den givende virksomhed kan poste opslag på min side. Uden jeg har sagt ja til det. Og hvordan kender de min facebook profil ud fa et besøg.
Hilsen Lasse R
Hej Lasse.
Jeg kigger også lige med her.
Jeg undrer mig over hvordan den funktion er mulig, uden at du først har accepteret at siden må tilgå din væg ? Men det har du måske også gjort ?
Hej. Nej er rimelig sikker på jeg ikke har accepteret noget. Men måske det er en form for cookies... Men stadig burde den ikke kunne finde min FB profil. En hvis det er "lovligt" vil jeg da gerne være med på bølgen... :-)
Det er temmelig avanceret, og kan sådan set foregå bag brugeren ryg, så længe vedkommende er logget på FB. Det skal naturligvis være opsat på webshoppen, og er ikke for begyndere at få sat korrekt op. Jeg har selv kigget på det, og selvom jeg er programmør, forstår jeg stadig ikke hvordan det kædes sammen..... :/
Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk - https://icode.dk
Det, som der nævnes, har ikke noget at gøre med Open Graph, selvom dette nu også er meget spændende :)
Det hedder derimod Facebook Retargeting og fungerer ved at hjemmesiden lægger en cookie i den besøgendes browser, som kommunikerer med Facebooks platform. Annoncerne kan placeres i højre side såvel som i nyhedsstrømmen.
Processen er enkel, men alligevel avanceret for den normale webshop ejer:
1. Der opsættes et script på webshoppen, som placerer cookien i den besøgendes browser. 2. Der indsættes en privatlivspolitik (påkrævet af Facebook). 3. De besøgende opdeles i forskellige segmenter efter adfærd. 4. Der udarbejdes annoncer målrettet de besøgende i de forskellige segmenter.
Formålet er at genetablere forbindelsen til den "tabte" besøgende. Det er ikke noget nyt, at folk surfer rundt på nettet for at finde en vare, og hvis man som webshop-ejer ønsker at få ordren, så er det en god idé at gøre den potentielle køber opmærksom på shoppen efter det første besøg, så den er top-of-mind, når købsbeslutningen skal tages.
Det fungerer bedst for mellemstore og store webshops, da det kræver en vis besøgsvolumen for at fungere (+ 1000 pr. måned). Derudover kræver det selvfølgelig et budget til annoncering, men målet med kampagnen er selvfølgelig, at disse penge skal tjenes hjem igen. Især webshops med mange besøgende og høj avance, kan drage nytte af denne nye form for målretning.
ikke fordi vi skal til at skændes om ophavet..... men alligevel
Hvis du vil have dit opslag til at dukke op på personens væg (og blive der), eller for den sags skyld på venners væg, så skal du bruge Open graph.
Mens Retargeting ads, kun figurere som de velkendte annoncer ude i højre side og ikke kræver videre programmering men naturligvis en cookie som aflæses af FB.
Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk - https://icode.dk
Mens Retargeting ads, kun figurere som de velkendte annoncer ude i højre side og ikke kræver videre programmering men naturligvis en cookie som aflæses af FB.
Efter at have besøgt en hjemmeside, hvor jeg kiggede på en bestemt produkt kategori (lavede ikke et køb) Kommer der en reklame op på min min væg hvor der står: vi kan se du har besøgt vores side, og kiggede på XXX, fandt du det du skulle bruge (og et billede af det produkt), jeg havde set på. Lidt smart tænkte jeg.
Lidt for smart, synes jeg nok. Personen har kigget, men valgt ikke at købe og surfer videre. Prøv at forestille dig at alle webshops efterhånden installerer den feature? Hvordan vil din væg så se ud?
For mig svarer det til at jeg har været inde i en butik for at kigge på et par nye bukser, men fandt ikke noget i min smag. Da jeg fem minutter senere står og gnasker en af de tykke og en kage (godt med begge dele) ved pølsevognen, kommer ekspedienten halsen og begynder at spørge mig ud og starte en ny salgsseance. Dét vil jeg meget gerne have mig frabedt.