Har aminoer, har lige et hurtigt spørgsmål. Jeg overvejer at starte en hjemmeside, som jeg vil drive i fritiden, når jeg ikke går i skole. Den vil omhandle følgende:
Folk kan få gratis tips, men de vil skulle se en reklame eller udfylde et skema før de kan se det fuldt ud + der vil være reklamer på siden. Folk vil dog kunne købe et premium medlemskab for x-antal kroner om måneden/kvartalet/året eller lign., for at få fjernet dette og derved få tippene uden at skulle gøre eller se noget først.
Ville hører om SKAT ville regne det, som en hobbyforetning eller?
2) Hvad er omsætning helt præcist? Altså jeg behøves jo ikke momsregistreres, hvis jeg har en omsætning på under 50.000, men er min omsætning det samme som mit overskud? F.eks. Jeg tjener 80.000 i reklame- og medlemsskabspenge, men jeg har brugt 40.000 på hosting, SEO osv. Så ergo kun et overskud på 40.000. Skal jeg momsregistreres i denne situation?
Hvis din virksomhed har tjent 50.000kr eller derover så skal du momsregistreres. Det er lige meget om du bruger de 25.000 ud af de 50.000 på reklamer eller andet.
Ang. hobbyforetning må en anden mere kyndig svare på..
Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I. – Oscar Levant
Selvom jeg ikke er 'kyndig' nok til at svare, har jeg kigget på nogle forskellige hjemmesider og fandt dette:
"En hobbyvirksomhed er en (lille) forretning, som starter af personlige årsager. Ofte er det en hobby, som udvikler sig, og pludselig ser det ud til, at man kan få dække nogle af sine – måske ikke ubetydelige – omkostninger ved hobbyen ved at sælge et produkt eller en ydelse."
Hvis du ikke har haft denne hobby tidligere skal du skrive dig selv op som enkeltmandsfirma.
Og en ting mere, hvem hulen bruger 40.000 på hosting, SEO etc? Men for at svare på dit andet spørgsmål, det er de indtjente penge som du skal betale moms for, så ja, du skal momsregistreres.
Jeg tjener 80.000 i reklame- og medlemsskabspenge, men jeg har brugt 40.000 på hosting, SEO osv. Så ergo kun et overskud på 40.000. Skal jeg momsregistreres i denne situation?
Du fanger rigtig nok, at du ikke skal momsregistreres, hvis du har en omsætning under 50.000 (per løbende 12 måneder) - men derefter blander du begreberne lidt sammen.
Omsætning er ikke det samme som overskud. Omsætning er et udtryk for at alt det du har solgt. Så i dit eksempel ovenfor har du en omsætning på 80.000 (og skal momsregistreres hvis den er nået inden for en periode af 12 måneder) og du har udgifter på 40.000. Din overskud (indtjening) er 40.000 kr. - og er så det du skal betale skat af.
Det der sandsynligvis ikke nogen der gør, derfor jeg nævner det som et eksempel, altså bare for at gøre min post lettere at forstå.
Tak for svarene allesammen!
Lige et spørgsmål mere: Er det lovligt for mig, hvis jeg nu ikke vil momsregistreres, så når jeg har tjent 50.000 at tilbyde gratis medlemskaber osv. indtil de næste 12 måneder begynder, altså så jeg ikke overskrider grænsen på 50.000?
hvis jeg nu ikke vil momsregistreres, så når jeg har tjent 50.000
Husk, at grænsen for momsregistering hænger sammen med omsætning - IKKE indtjening. Du bør nok læse op på de grundlæggende begreber, inden du går videre, lige nu blander du det temmelig meget sammen.
Den havde jeg faktisk fanget Kirsten, men tak. Det var en formulerings fejl af mig.
Mente når jeg har en omsætning på 50.000 i 11. måned om jeg så f.eks. godt måtte give alle brugere på min website gratis medlemskab i en måned, så jeg ikke overskrider de 50.000 der gør at man skal registreres? Og kan det på nogen måde betale sig?
Ja. Ifølge dit eksempel skal du moms registreres lige så snart du har en forventet omsætning på 50000 eller derover. 80000 i dit eksempel er omsætningen.
Når du har været igang i tre måneder, så kan du jo regne ud hvad omsætningen vil blive ca. På årsbasis og se om den kommer over de 50000.
Vh Jens
Redigering og Opdatering af hjemmesider. Responsive Webdesign Hjemmeside? Se YDELSER Ring for tilbud tlf: 40431253
Nej. Hvis du har en forventning om at nå en omsætning på 50000kr, så skal du moms registreres.
Hvis du kan se at salget/omsætningen stiger, så den måske rammer grænsen, så skal du stoppe og vente i 12 måneder før du igen går igang. For ellers har du jo stadig haft en omsætning på over 50000kr indenfor 12 løbende måneder.
Vh Jens
Redigering og Opdatering af hjemmesider. Responsive Webdesign Hjemmeside? Se YDELSER Ring for tilbud tlf: 40431253