Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bryder jeg loven?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Feb 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et mindre problem, som jeg har brug for hjælp til at få svar på:
Jeg er 17 år gammel og overstiger dette år en indtjening på de 50.000 uden arbejdsgiver.

Så vidt jeg ved har man momsregistreringspligt når ens B-indkomst overstiger 50.000 årligt og/eller man udbetaler løn til en medarbejder, har jeg ret?

Situationen er dog så mærkelig som følger:

- Indtil videre i år er der blevet udbetalt >5000 DKK hver måned til en konto i min fars navn fra Google Adsense Ireland (da de ikke udbetaler til folk under 18). Google betaler i teorien selskabsskat i Irland...

- Efter afregning af div. udgifter er overskuddet af de >5000 blevet fordelt således:
70% til en konto i mit navn
30% til en konto i min vens navn (som ER fyldt 18)

- Administrationen skal helst foregå i mit eller min fars navn

Vi startede med at få udbetalinger fra foråret 2012, men beløbet oversteg ikke 50.000 det år, og min ven fik ikke udbetalt løn før efteråret.

Problemet er, at vi aldrig har betalt hverken arbejdsmarkedsbidrag eller andre skatter af de udbetalte penge, endvidere er pengene ikke kørt over frikort for hverken min far, min ven eller jeg.

Skal vi momsregistreres? Skylder vi SKAT penge?
Hvordan skal det foregå hvis vi skal momsregistreres? Skal vi så betale arbejdsmarkedsbidrag? Skal lønnen udbetales med lønseddel og hele svineriet fra min far til min ven og jeg? 

På forhånd tak :)
- Johan Nørregaard Andersen 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:12

jackount:
Vi startede med at få udbetalinger fra foråret 2012, men beløbet oversteg ikke 50.000 det år

Du skal være opmærksom på at grænsen for registrering ikke er 50.000 kr. i omsætning per kalenderår - men forventet per løbende 12 måneder. Så hvis du allerede nu kan se, at din omsætning over en periode af 12 måneder vil overstige 50.000 kr. skal der ske momsregistrering.

Hvad du har tjent i 2012 skulle i princippet være selvangivet på din fars og kammerats selvangivelser for 2012. Spørgsmålet er så om du har overskud når du har fratrukket dine omkostninger for 2012.

Men ja - hvis et evt. overskud for 2012 ikke er selvangivet er - ja så er der tale om skatteunddragelse. Som så i første omgang rammer din kammerat og din far. 

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:14

Først og fremmest skulle din far jo opgive fortjenesten til skat og betale skat af den - så hvis ikke han gør det, så bryder han loven. Pengene udbetales i hans navn og er dermed hans.

Så vil han gi nogle penge til jer. Var det lomme penge til dig så var det skattefrit, men nu ligner det så løn til dig og løn til din ven. Det ville så være beløb der fragik i din fars fortjeneste så hans regnskab ville ende på 0. I ville så ha fået pengene som løn og din far skulle indberette det for begge til skat og i skulle begge betale skat af beløbet og sikre det var med på årsopgørelsen

Hvad moms angår kan der være noget specielt jeg ikke husker, da det jo er en betaling fra Irland = EU så jeg tror ikke umiddelbart I har moms problem, men der er jeg ikke vidende nok om adsence og Irland. Jeg kan ikke overskue om man kan rammes af 50 t omsætningsreglen - som ikke er kalender år men for 12 sammenhængende måneder bare

Jeg er helt sikker på, at enten skal jeres far skatte af overskud og pengene er hans - eller han skal trække jeres løn fra i overskuddet og jeg mener da det så er løn at han er indberetningspligtig (og skal ikke afgøre om alm lønmodtager og a skat eller om B skat - men indberettes skal det og skatten bliver det samme og indeholder AM bidrag

I skal efter min mening agere proaktivt så I selv får det rettet omgående frem for at skat skal opdage det og smække en bod oveni.

Vent lige og se om andre med mere Adsence viden kan sige noget om moms eller andet for hvis der slet ikke er krav om registrering for at få over 50 t fra Irland og adsence så bliver det jo endnu mere meningsløst at først din far, og så jer to - bryder loven

Det korte og lange er - ja din far og I - bryder loven - så se at ret det Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:27

Pengene udbetales i hans navn og er dermed hans.

Her kunne SKAT overveje at se på begrebet rette indkomstmodtager. Det kunne eksempelvis være relevant, hvis der på et tidspunkt kom SU ind i billedet. Men SKAT vil jo nok i dette tilfælde gå efter den der har pengene.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:31

Cookie:
Jeg kan ikke overskue om man kan rammes af 50 t

Selvom - det ingen "momsmæssig" effekt har så rammes man af registreringspligt og skal udfylde Rubrik B (ydelser)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:21
Ok der skal opgives salg til EU, vel listeangivelse og rubrik B http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=73527
Far skal registreres som CVR (nok snarere tilmed skulle ha været hvis I har krydset 50t) og enten skal faderen indberette sit overskud til skat eller han skal ha kryds i ansatte, ansætte jer 2 og betale jer løn som så bliver udgift for ham så han rammer 0 og han skal indberette jeres løn helt som for andre ansatte - ved udbetaling til skat og I skal sikre jer, at beløbet er med i jeres årsopgørelse.
Det er det jo næppe for 2012 hvor der må laves en korrektion (log på skat og gør det for sønnen - vennen havde vist ikke fået noget 2012)
Jeg ville finde en revisor eller økonomimand til lige at sætte det rigtigt op - søg Tonny fra erhvervsconsult ved at søge under brugere i stedet for debat, og samme med Martin123 og hør om en af dem lige kan tage den og hvad det skal koste
Venter I til skat selv ser det,ex fra google, så bliver det langt værre end ved nu bare at reagere proaktivt og få det korrekt stiftet og indberettet
god vind med det John H

Tilmeldt 2. Feb 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:27

Baseret på de gode og hurtige kommentarer jeg har fået går jeg ud fra, at løsningen er følgende:
- Momsregistrering af min far med Google-udbetalingen angivet som eneste indtægt
- Fremover skrive lønsedler til min ven og jeg og udbetale løn så det går i nul.

Mine bekymringer med det er dog, om vi kan ignorere at vi burde have registreret os tidligere?
Og hvordan gør vi mht til medregning af feriepenge? Kan man lave en lovlig løsning uden feriepenge, eller skal vi regne bagvendt og udbetale den sidste del af lønnen som feriepenge året efter?

I øvrigt fylder jeg 18 til februar. Kan firmaet umiddelbart gå over i mit navn til den tid?

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:32
første bekymring er at få registrering og opgivet indtægten for 2012 hvor din far bør ha hjælp af revisor til at se hvordan/om han kan fratrække løn til dig i resultatet når den ikke er opgivet som løn (bør kunne være afsat til løn måske - men på tværs af år??)
Jeg tror som nævnt i må ha en revisor ind over så i finder den løsning i forhold til moms 2012 og skat 2012 og helheden der er bedst

Nej firmaet er din fars og du skal ha nyt CVR (kan aldrig få din fars) og du skal overtage aktiver hvis der er nogen, til handels pris og evt goodwill som kan betyde skat mellem jer. Det er i mine øjne sjædent en god ide at lade sin far drive ting, men omvendt I har tjent og har jo råd til en revisor nogle timer ind på opgaven

venligst

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)