Jeg er ny og vil gerne søge lidt viden inden jeg starter en enkelmandsvirksomhed. Jeg skriver fordi jeg har læst at det er gratis at få et CVR nummer og blive momsregistreret, men jeg ved ikke om der findes noget "skjulte" udgifter ved at starte en enkelmandsvirksomhed? Fx miljøudgift? eller noget andet?
Dernæst; kan det passe at man ikke skal betale moms før man rammer 50.000kr solgt om året?
På forhånd rigtig mange tak for venligheden og viden :D
Da jeg regner med at starte et lille enkelmandsvirksomhed, så regner jeg ikke med at komme i nærheden af 50.000 kr i omsætning om året, så der er vel ingen grund til at momsregistrere sig før man når denne grænse.
Og miljøafgift er det noget der er lovkrav om at betale, og hvad ligger den i af kroner og øre. Skal man overhovedet betale den hvis man ikke har en fysisk butik er bil der er tilknyttet virksomheden???
Men tilbage til mit første spørgsmål, er der nogle skjulte afgifter når man starter en enkelmandsvirksomhed? Det kunne være fedt hvis der var en der gad lige hurtigt ridse op hvad der forekommer af udgifter ved at starte en enkelmandsvirksomhed :D For som sagt det er vel ikke bare så simpelt; som at få et CVR nummer også have sin virksomhed. Der må være nogle udgifter som man ikke lige regner med er pålagt at man skal betale, som nævnt miljøafgift.
Ja er lige blevet momsregistreret og jeg har ikke fået nogle udgifter i den forbindelse. Ikke andre end dem jeg selv har skabt mig som dankort på siden/ reklame osv.
Men er da også spændt på at høre om det miljøafgift osv.
Jo der er ikke afgifter som sådan og miljøafgiften kan man med små omsætninger generelt være undtaget for, så der er ikke omkostninger ud over man skal føre regnskab og indberette skat og moms - og kan man ikke det selv - kan det jo koste lidt, men der er ikke noget andre omkostninger ved at drive personlig virksomhed
Hvis du ikke ses som drivende den seriøst, så vil du ikke kunne trække en underskud fra i anden indkomst, men du vil kunne trække omkostninger fra i indtægten ned til 0
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
ige hurtigt et sidste spørgsmål: Det at føre regnskab og indberette skat og moms, er det på månedsbasis eller årsbasis?
Regnskab skal man føre dagligt helt enkelt - når der er noget at føre, indberette moms vil ofte være kvartalvist men er omsætningsafhængigt og skat er årligt - Du skal helt enkelt føre dit regnskab løbende dagligt og kan så naturligvis aflæse moms på de tider du skal indberette og har det løbende til skag
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER