Hej kære aminoer - her er et tænkt eksempel jeg er stødt på og har gået og grublet over. Personlig drevet konsulentvirksomhed har fungeret i 2 måneder og benytter sig af Billys Billing. Af forside oversigten i Billys Billing fremgår det at der i den tid er omsat for kr. 200.000,- Der er udgifter for kr 100.000,- Under indtjening står der således kr. 100.000,- Virksomheden ejer ingen materielle eller andre værdier. Kontant beholdningen er nul og indehaveren hævder at der ikke står nogen penge på firmakontoen. Hvordan kan det hænge sammen ? Jeg har selv kun kunnet komme frem til 2 muligheder i det tænkte eksempel, men da jeg ikke er regnskabs kyndig er der sikkert andre muligheder. Mine mulige forklaringer er: 1. Der er ubetalte fakturaer for det beløb som fremgår af indtjeningen. 2. Indehaveren har udbtalt pengene til sig selv. Hvad kan forklaringerne ellers være ? |
Som du er inde på i 1 - der er fakturaer som kunderne ikke har betalt endnu - almindelig kredit tid - og ikke tilsvarende mange som virksomheden mangler at betale (har kredit for) for de ville jo gå den modsatte vej
Der er købt til som er aktiveret - ex købt for 50.000 kr - men kun afskrevet 25% skattemæssige - så mangler der helt efter bogen 37.500 i kassen men det passer jo så ikke med at der ikke ejes nogen værdier
Der er betalt af på et lån - afdrag vil ikke fremgå af driften
I realiteten burde der så måske tilmed stå penge på kontoen til moms - hvis som ventet ud fra tallene den overstiger købsmomsen alt andet lig vil momsen jo kunne ligne 25.000 kr som skal være på kontoen til fremtidig indbetaling
En gennemgang af regnskabet burde ret let vise det - måske kombineret med at holde bogføringen op mod bankudtog som vel ville vise om alle 200.000 er gået ind eller hvad der mangler at komme ind - og måske også vise konkret om der er hævet penge af indehaveren
vh