Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kan det hænge sammen ???

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra ukendt
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære aminoer - her er et tænkt eksempel jeg er stødt på og har gået og grublet over.

Personlig drevet konsulentvirksomhed har fungeret i 2 måneder og benytter sig af Billys Billing. Af forside oversigten i Billys Billing fremgår det at der i den tid er omsat for kr. 200.000,- Der er udgifter for kr 100.000,- Under indtjening står der således kr. 100.000,-

Virksomheden ejer ingen materielle eller andre værdier. Kontant beholdningen er nul og indehaveren hævder at der ikke står nogen penge på firmakontoen.

Hvordan kan det hænge sammen ?

Jeg har selv kun kunnet komme frem til 2 muligheder i det tænkte eksempel, men da jeg ikke er regnskabs kyndig er der sikkert andre muligheder. 

Mine mulige forklaringer er:

1. Der er ubetalte fakturaer for det beløb som fremgår af indtjeningen.

2. Indehaveren har udbtalt pengene til sig selv.

Hvad kan forklaringerne ellers være ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:50

Som du er inde på i 1 - der er fakturaer som kunderne ikke har betalt endnu - almindelig kredit tid - og ikke tilsvarende mange som virksomheden mangler at betale (har kredit for) for de ville jo gå den modsatte vej

Der er købt til som er aktiveret - ex købt for 50.000 kr - men kun afskrevet 25% skattemæssige - så mangler der helt efter bogen 37.500 i kassen men det passer jo så ikke med at der ikke ejes nogen værdier

Der er betalt af på et lån - afdrag vil ikke fremgå af driften

I realiteten burde der så måske tilmed stå penge på kontoen til moms - hvis som ventet ud fra tallene den overstiger købsmomsen alt andet lig vil momsen jo kunne ligne 25.000 kr som skal være på kontoen til fremtidig indbetaling

En gennemgang af regnskabet burde ret let vise det - måske kombineret med at holde bogføringen op mod bankudtog som vel ville vise om alle 200.000 er gået ind eller hvad der mangler at komme ind - og måske også vise konkret om der er hævet penge af indehaveren

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 21:06

Roar Mohammed Johansen:

Hej kære aminoer - her er et tænkt eksempel jeg er stødt på og har gået og grublet over.

Personlig drevet konsulentvirksomhed har fungeret i 2 måneder og benytter sig af Billys Billing. Af forside oversigten i Billys Billing fremgår det at der i den tid er omsat for kr. 200.000,- Der er udgifter for kr 100.000,- Under indtjening står der således kr. 100.000,-

Virksomheden ejer ingen materielle eller andre værdier. Kontant beholdningen er nul og indehaveren hævder at der ikke står nogen penge på firmakontoen.

Hvordan kan det hænge sammen ?

Jeg har selv kun kunnet komme frem til 2 muligheder i det tænkte eksempel, men da jeg ikke er regnskabs kyndig er der sikkert andre muligheder. 

Mine mulige forklaringer er:

1. Der er ubetalte fakturaer for det beløb som fremgår af indtjeningen.

2. Indehaveren har udbtalt pengene til sig selv.

Hvad kan forklaringerne ellers være ?

Det kan ikke lade sig gøre efter det dobbelte bogholderis systematik, med mindre man bevidst har ført det forkert og modregnet:

Indkomst på 200.000 ville som udgagnspunkt betyde kr. 50.000 i moms, altså en påvirkning på passiverne (gæld) Yderligere ville der skulle være kr. 250.000 som enten debitorer eller likvider under aktiverne.

Omkostninger på kr. 100.000 i driften udgører tilsvarende en påvirkning på kr. 25.000 i momsfradrag, hvis der er tale om fradragsberetiggede omkostninger, som føres under købsmoms i passiverne, som et tilgodehavende. Yderligere optræder disse kr. 125.000 som enten hævet på bankobogen, alternativt som kreditorer /skyldige omkostninger under passiver.

Du vil derfor have følgende:

Overskud kr. 100.000 i driften (200.000 - 100.000).

Aktiver kr. 125.000 (250.000 debitorer - 125.000 betalte udgifter).

Passiver kr. 125.000 (100.000 overført resultat fra driften under egenkapitalen + 50.000 i salgsmoms - 25.000 i købsmoms).

For at aktiverne og passiverne skal være "tomme" skal aktiver og passiver derved være modregnet hinanden på en samlet konto!

/Christian

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:18

Cef:
Det kan ikke lade sig gøre efter det dobbelte bogholderis systematik, med mindre man bevidst har ført det forkert og modregnet:
Jeg har ikke kunnet se noget om status og dobbelte bogholderi - kun set oplyst salg 200.000 og udgifter 100.000 som giver resultat på 100.000 kr

Eneste mystiske er at der ikke er penge på kontoen - men der er jo ikke oplyst noget om status - og som nævnt også af trådstarter, så kan der jo være kunder med kredit som ikke har betalt - hvis der er en stor kunde (100.000) som ikke har betalt endnu - ja så kunne der i eksemplet nemt være 0 kr på kontoen også inkl. salgs og købs moms 

Det ville kunne ses i regnskabet (i status) men det kan jo sagtens lade sig gøre ud fra spørgsmålet, mere vi ikke får svaret så det virker til, vi har dømt indehaveren for private hævninger han sjovt nok nægter.

Fat i regnskabet - se status hvad der er betalt og ubetalt begge veje og om der evt har været i start lån der er afdraget - og sammenhold med bankudskrift

vh

Fra Struer
Tilmeldt 22. Mar 08
Indlæg ialt: 83
Fra  Start Online ApS Skrevet kl. 21:20

Roar Mohammed Johansen:
Billys Billing. Af forside oversigten i Billys Billing fremgår det at der i den tid er omsat for kr. 200.000,- Der er udgifter for kr 100.000,- Under indtjening står der således kr. 100.000,-

Hej Roar

I Billys billing fremgår det af forsiden hvor meget der er "ubetalt" med småt lige under "indtægter" og "udgifter". Så det burde komme af samme skærmbillede - Både med regninger og manglende indbetalinger.

Herudover kan du via en "balance oversigt" i billys billing, se hvor meget der er hævet i "mellemregning mellem ejer og virksomhed".

til slut kan du jo bede om "resultatopgørelse" som også kan køres ud i billys billing.

mvh

Peter

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:05

Cef:
Jeg har ikke kunnet se noget om status og dobbelte bogholderi - kun set oplyst salg 200.000 og udgifter 100.000 som giver resultat på 100.000 kr

Eneste mystiske er at der ikke er penge på kontoen - men der er jo ikke oplyst noget om status - og som nævnt også af trådstarter, så kan der jo være kunder med kredit som ikke har betalt - hvis der er en stor kunde (100.000) som ikke har betalt endnu - ja så kunne der i eksemplet nemt være 0 kr på kontoen også inkl. salgs og købs moms 

Det ville kunne ses i regnskabet (i status) men det kan jo sagtens lade sig gøre ud fra spørgsmålet, mere vi ikke får svaret så det virker til, vi har dømt indehaveren for private hævninger han sjovt nok nægter.

Fat i regnskabet - se status hvad der er betalt og ubetalt begge veje og om der evt har været i start lån der er afdraget - og sammenhold med bankudskrift

vh

Roar Mohammed Johansen:

Nu kender jeg intet til systemet.. men i fald at der var ubetalte faktura, ville dette fremgå som et aktiv/debitorer. Alt bogføring foregår efter dobbelt bogholderi, deraf vil der altid være en afledt aktiv/passiv postering af de foretagne transaktioner - hvorfor det kun kan lade sig gøre at være ingen ting i balancen, hvis man har modregnet aktiverne med passiverne.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:38

Cef:
 i fald at der var ubetalte faktura, ville dette fremgå som et aktiv/debitorer. Alt bogføring foregår efter dobbelt bogholderi, deraf vil der altid være en afledt aktiv/passiv postering af de foretagne transaktioner - hvorfor det kun kan lade sig gøre at være ingen ting i balancen, hvis man har modregnet aktiverne med passiverne.

ja helt klart men trådstarter har jo ikke set hele regnskabet som jeg forstår det kun en forside i BB - så vi aner vel ret beset ikke om der er noget i balancen. trådstarter skriver at indehaveren har fortalt at:

Det tror jeg ikke, ud fra en nok manglende regnskabsbaggrund hos indehaver, at vi kan tage som at der ikke er en skyldig faktura, det er bare indehaveren der svarer, at han ikke har købt nogen aktiver (materielle eller andre værdier) TROR jeg - Jeg tror slet ikke de har set på - eller talt balance endnuBig Smile

vh

Fra ukendt
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 22:55

Helt korrekt med den manglende rengskabsmæssige baggrund - jeg siger tusind tak for alle jeres input og svar :)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)