I forhold til den % den er kørt erhverv - ex kørebog viser 10.000 km når alle ture lægges sammen, og bilen har kørt 20.000 km i alt - så er det 50% af de faktiske udgifter
Jens Andersen:
Betyder det ikke alle regninger på bilen inklusiv købet?
Ikke i en almindelig personlig virksomhed og hvis det er en form hvor virksomheden kan eje den (eller skatteordning VSO anvendes), og som vi vel tror - en momset hvidpladebil, så skal der jo beregnes skat af fri bil hvis det drives hjemmefra og det er der bilen holder og den kan være til privat rådighed - det ville være alt for dyrt med en billig bil hvor skatten vil overstige udgifterne ofte
Jens Andersen:
Jeg mener da at enten laver man køreregnskab og trækker 2,95 pr. Kørt kilometer eller også trækker man de faktiske udgifter fra?
3,82 for 2013 - men problemet er jo her, at det er for egen bil og det var ikke hans egen formelt men ellers ja - og igen faktiske udgifter i forhold til kørebog og den ervhvervsmæssige andel kun
Jeg synes der er lidt håb i nogen af indlægene, så lad os følge med trådstarter - om du kan flytte dem med gode argumenter - eller en skattesag eller hvad du ender med
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hej alle Tak for jeres konstruktive indlæg :-) Lige for at følge op, har fået lavet tro og love erklæring fra broren, det ændrede intet for dem. Bilen er privat ejet og firmaet er enkeltmandsfirma. Overvejer lige næste træk, skrev jo godt nok at jeg HELT sikkert ville klage, men er ikke så sikker mere.. Synes bare at det moralsk er helt forkert hvad de har gang i. Men moral er jo nok desværre ikke noget de beskæftiger sig med - jeg kunne jo bare have læst og forstået reglerne inden! Men tak for input, gir lyd hvis der sker nyt ;-) /Jesper
Jeg vil meget gerne tage en snak med dig per telefon, til en uforpligtende drøftelse af din sag.
Til din orientering er vi et mellemstort revisionsfirma med speciale i dansk og international skatteret. Vores juridiske afdeling varetager alle sager på det skatteretlige område, herunder forudgående juridisk rådgivning såvel som førelse af sager ved de administrative domstole ved Skatteankenævnene og Landsskatteretten.
Overvejer lige næste træk, skrev jo godt nok at jeg HELT sikkert ville klage, men er ikke så sikker mere..
Jeg kan kun anbefale dig at ringe rundt til et par skattekonsulenter og få deres umiddelbare vurdering af din sag. Hvis jeg selv skulle bruge en second opinion ville jeg ringe til Bent Zimmermann fra Skattekonsulenterne ApS (http://www.skattekonsulenterne.dk).
Få et overslag over hvad det vil koste at gennemføre en klage og hold det op mod "chancen" for at få medhold. Selv om der er flere forhold, der taler for at du har en god sag er den ikke lige til højrebenet. Du skal huske, jf. Tonny's indlæg, at du får 50% omkostningsgodtgørelse og 100% i det omfang du får medhold.
Du har en sag med gode muligheder, idet der både i tidligere cirulærer og afgørelser er lagt væk på, at der også skal ses på, hvem der har afholdt de faktiske omkostninger, hvis du kan løfte den bevisbyrde så er du et pænt skridt på vejen.
Det der taler for at denne sag bør føres er at det formentlig vil kunne dokumenteres at du har afholdt alle udgifterne på bilen, præcist på samme måde som sønnen der køber en bil i forældrenes navn af forsikringstekniske årsager. Der hvor den halter lidt er vedr. selve bilen. I de sager der har været offentliggjort har det kunnet dokumenteres at det er sønnen der har finansieret købet af bilen og at forældrene derved blot har været en "nullitet". Jeg vil mene at det vil kunne klares med henvisning til at der er tale om en relativt gammel bil hvor alternativet måske havde været at sælge den til en forhandler for et meget symbolsk beløb eller måske kunne man endda tale om skrotning. Dermed siger jeg også at man ikke skal spille på at det er "en skøn Golf" men snarere betone at det er et gammelt lig.
PS. Der er ikke noget der hedder afgiftsbelagte gaver mellem brødre/søskende. Der taler vi indkomstskat.