Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat vil ikke godkende min kørselsgodtgørelse !

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 8. Dec 10
Indlæg ialt: 11
Fra  Hollesen Montage Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg startede som selvstændig håndværker for 5 år siden. Dengang ejede jeg ikke en bil, men min bror gjorde og han boede tilfældigvis i Singapore på det tidspunkt og havde derfor overladt bilen til mig. En skøn golf 3 fra 92, som vi aftalte at jeg skulle købe når pengene var der!
Der gik så et års tid inden at jeg synes det var tid, og har jo hevet kørselsgodtgørelse for det år, ikke kørselsfradrag, men kørselsgodtgørelse !
Ja jeg har læst reglerne, 'egen bil, eller hustandens' sån cirka!
Nu vil de så ikke godkende det, med henvisning til at det jo ikke er egen bil...
Har anmodet om forståelse for situationen, osv. Kan ikke se hvad der er snydt med, broren er beviseligt i udlandet og kan ikke benytte bilen - vi kunne bare have sat den i mit navn fra start og han kunne have betalt indtil jeg havde råd..
Jeg forstår det simpelthen ikke hvad jeg kan have vundet/snydt mig til! Skal lige siges at jeg beviseligt har betalt div udgifter på bilen, vægtafgift, værksted, diesel og forsikring i den tid jeg brugte den, men ikke ejede den... Og har købt den nu, men først 1 år senere end jeg begyndte at bruge den.
Og vi snakker 30.000 km for det år..
Anyways, nogen erfaringer/forslag?? Vil helt sikkert klage for første gang i mit 37 årige liv.
Synes simpelthen ikke at det er fair og er skide skuffet over at man bliver behandlet på den måde.
Ps de har tilbudt at jeg kan trække de faktiske udgifter fra, som jo selvfølgelig er betragteligt lavere eftersom bilen jo nærmest er en antikvitet som kan repareres med en hårnål og tape.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jeg tror det er op ad bakke - selvom du vel har en perfekt kørebog - for reglen er jo firkantet nok, det er godtgørelse man kan trække fra for EGEN bil. Den omfatter jo alt - og dermed vel også til en vis grad slid og værdiforringelse som tiden går, selv om det jo så går ud over sælger hvis prisen så er faldet

Jeg TROR dermed du kan få vanskeligt ved at få det igennem når bilen ikke var registreret hos dig og ikke var din - MEN lad os endeligt høre hvordan det går, nye erfaringer er fine at få.

I alle fald, ja, så skal du være omhyggelig med at kvitteringer du så har for faktiske omkostninger i forhold til benyttelsen af bilen - da det jo vel også er en bil du kan benytte privat, er det jo kun den forholdsmæssige erhvervsdel du kan fratrække, set i forhold til de samlede km kørt præcis det år, og det kan jo være de vil checke det nu de har proppen af - , så km tæller ved start af året og slut af året sammen med præcis kørebog der viser alle erhvervskilometer præcist opført, og dermed % fordeling erhverv/privat - så du ikke skal ha en ny sur sag

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Det er en dum sag, og desværre har SKAT fat i den lange ende. Jeg tror ikke du får noget ud af at klage, for det er jo dig, som ikke følger reglerne.

Du nævner, at du ikke har fået noget ekstra ud af aftalen med din bror, men du har jo i tiden fået stillet en bil til rådighed, som du ikke har betalt for, og det vil jo normalt skulle betragtes som en gave (afgiftspålagt), eller vil kunne beskattes som fri bil.

Jesper Hollesen:

Ps de har tilbudt at jeg kan trække de faktiske udgifter fra, som jo selvfølgelig er betragteligt lavere eftersom bilen jo nærmest er en antikvitet som kan repareres med en hårnål og tape.

Min anbefaling er, at du tager imod dette tilbud, og så desværre må ærge dig over, at du ikke fik en professionel rådgiver med, da du startede firmaet op. 

SKAT er i dette tilbud meget imødekommende, selvom det utvivlsomt betyder, at du mister en del fradrag. Vel at bemærke, fradrag, som du ikke har ret til, efter reglerne. 

Som du nævner, så burde I have lavet en hurtig handel, hvor du registrerede bilen, og evt. lavede en afbetalingsordning i takt med at du tjente pengene ind på dit kørselsrelaterede arbejde.

Øv, det er dyre lærepenge, men skynd dig at tage imod tilbuddet fra SKAT. En klage får du nok ikke noget ud af. 

Sad

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Enig i, at reglerne er meget firkantede, men alligevel sker der af og til væsentlige ændringer, hvilket også fremgår af den juridiske vejledning her

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061750&vId=206519&search=befordringsgodtg%F8relse*

Heraf fremgår eksempelvis følgende:

Ligningsrådet har i fire konkret beskrevne situationer taget stilling til begrebet "egen bil" og mulighed for godtgørelse af erhvervsmæssig benyttelse heraf i relation til delebil-ordninger, leasede biler og bil-sameje mellem ikke-samlevende personer. Afholder lønmodtageren de reelle, faktiske udgifter ved en delebil-ordning eller selv leaser en bil, vil kørslen kunne sidestilles med kørsel i egen bil. Samme gælder, hvor en person er faktisk medejer af bilen, uanset ejerne ikke er samboende. Ved en delebil-ordning, hvor arbejdsgiveren medvirker til, at bilen udover den erhvervsmæssige kørsel også står til rådighed for privat kørsel, skal der ske beskatning efter regler om fri bil. Se TfS 2000,1020 LR.

Det afgørende i disse kendelser er jo alt andet lige, hvem som afholder omkostningerne på bilen, så det kan være en mulig indgangsvinkel, som måske burde prøves så langt som til Landsskatteretten.

Jeg vil derfor anbefale dig at alliere dig med en god skatteadvokat/revisor. HUSK, at der i forbindelse med en klage til næste instans vil kunne opnås omkostningsgodtgørelse på 50% af rådgiverhonoraret og 100% ved medhold på klagen.

Tonny

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du fået din bror til at lave en "Tro og love erklæring" der understøtter jeres aftale og et (eller flere) bilag der viser at han ikke have adgang til bilen i den pågældende periode. Jeg ville starte der og forhøre mig ved Skat om det kan ændre på deres beslutning.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Op af bakke men jeg synes det er værd at gribe det halmstrå, der trods alt er i at du reelt har afholdt de faktiske omkostninger på bilen.

Hvad deadline har du i forhold til at indgive klage og hvad indkomstår taler vi om?

Husk at en klage skal være på det faktuelle og ikke på de bløde punkter.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enig med Tonny. Denne sag er ikke tabt på forhånd. Som der nævnes skal der tages udgangspunkt i det at du har afholdt alle udgifter.

Som ved afgørelsen omkring delebiler er der også tidligere fra SKATs side accepteret fradrag hvor en far var den formelle ejer af bilen men sønnike havde afholdt alle omkostninger forbundet med bilen.

/Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Enig med Tonny. Denne sag er ikke tabt på forhånd. Som der nævnes skal der tages udgangspunkt i det at du har afholdt alle udgifter.

Som ved afgørelsen omkring delebiler er der også tidligere fra SKATs side accepteret fradrag hvor en far var den formelle ejer af bilen men sønnike havde afholdt alle omkostninger forbundet med bilen.

/Henrik

Derfor også min anbefaling om en god repræsentant, som kan forelægge sagen og henvise til praksis på området.

Måske netop sådan en sag vil være egnet til at flytte lidt mere på fortolkningen af bestemmelserne.

Tonny

PS. Alene en beskatning af kørselsgodtgørelse for 30.000 km. er trods alt et anseligt beløb.

Fra Brønshøj
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 1191
Fra  Jens Andersen Web-Integration Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan trække de faktiske udgifter fra? Betyder det ikke alle regninger på bilen inklusiv købet?
Man kan købe en bil op til 29000 ca. Og trække den fra i samme år, mener jeg.
Udgifter til benzin, vægtafgift, service, syn osv. må du jo så kunne trække fra. Det må da give en god dækning også, eller hvad?

Jeg mener da at enten laver man køreregnskab og trækker 2,95 pr. Kørt kilometer eller også trækker man de faktiske udgifter fra?

Jeg mener det er sådan, tager jeg fejl Amino?

Vh Jens

Redigering og Opdatering af hjemmesider. Responsive Webdesign Hjemmeside? Se YDELSER  Ring for tilbud tlf: 40431253

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens

Både og - Du kan kun fratrække forholdsmæssigt af omkostningerne, d.v.s. du skal opgøre fordelingen mellem privat og erhverv,

Jens Andersen:
Man kan købe en bil op til 29000 ca. Og trække den fra i samme år, mener jeg.
Udgifter til benzin, vægtafgift, service, syn osv. må du jo så kunne trække fra. Det må da give en god dækning også, eller hvad?

Ja, det har en skatteværdi på mellem 46 - 60% for 5 år siden, hvorimod en godtgørelsen er skattefri, d.v.s. en skatteværdi på 100%

Man kan ikke fratrække en bil til kr. 29.000!

Det er alt andet lige en meget stor forskel på, at kunne fratrække kørselsgodtgørelsen frem for en forholdsmæssig andel af bilens driftsomkostninger.

Tonny

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)