Det er temmelig simpelt, at komme udenom det problem, som du beskriver der - hvilket du iøvrigt ellers har ret i.Vi har haft præcis samme problem. Du sender sandsynlig pakker afsted på lyseblå pakkesedler fra postdanmark - hvis du bestiller lilla pakkesedler næste gang, så SKAL posten have modtagerkvittering når pakken afleveres. Det koster ikke mere - men postdanmark reklamerer ikke ligefrem med det - da det jo er mere besværligt for dem. Hvis der ikke er modtager kvittering på ved aflevering af pakken, så er postdanmark erstatningspligtige.
Nightfall
Dem har jeg aldrig hørt om før - Ved du hvad postdanmark kalder dem og om man kan købe dem på postens hjemmeside? Var lige inde og kigge efter dem, men kunne ikke rigtig finde noget..
Mht. kunders uærlighed, er det ikke eneste gang vi har oplevet det - men det er heldigvis kun sket få gange, måske 1 gang om året i gennemsnit.. Men det er selvfølgelig heller ikke primært private vi handler med.
Så man kan sige, hvis den varer du sælger ikke har højere værdi, end du kan tåle at "miste" et par stykker om året, kan du lige så godt sende den som brev og tage chancen.
Jeg kan se at der i nogle af indlægene er givet forkerte svar. Derfor skriver jeg lige her det rigtige svar. Det er sælger der skal bevise at kunden har modtaget brevet, og det kan det ikke hvis man ikke har track and trace på.
Magle - jeg skal ikke gøre mig klog på denne problematik, men "track and trace" har da intet med det at gøre. Som du også kan se af et andet indlæg, er det en modtagerkvittering, der er afgørende. "Track and trace" kan højst støtte en forklaring, hvorimod en modtagerkvittering er et juridisk holdbart dokument.
Det er åbenbart ret kompliceret. Så vidt jeg ved kan man også udfylde en attest og få en modtager kvittering ved brevforsendelse, måske koster det lidt mere, men ikke så meget som en pakke, og her tænker jeg ikke på anbefalet brev.
Vi har heller ikke hørt om Lilla pakkelabels, men det vil jeg straks undersøge når vi kommer på posthuset.
Vi sender en del med maxibrev da det er billigere og kunden er glad for at spare de penge, undtil nu har vi ikke haft problemer med modtagelse. Nu overvejer vi dog at få kvittering på alt uanset om det er brev eller pakke.
Jeg kan se at der i nogle af indlægene er givet forkerte svar. Derfor skriver jeg lige her det rigtige svar. Det er sælger der skal bevise at kunden har modtaget brevet, og det kan det ikke hvis man ikke har track and trace på.
Magle - jeg skal ikke gøre mig klog på denne problematik, men "track and trace" har da intet med det at gøre. Som du også kan se af et andet indlæg, er det en modtagerkvittering, der er afgørende. "Track and trace" kan højst støtte en forklaring, hvorimod en modtagerkvittering er et juridisk holdbart dokument.
Ved at du bruger en pakke label hvorpå der er track and trace, skal modtageren altid skrive under på at have modtaget varen, dermed får du også modtagers underskrift på at de har modtaget varen. Så en pakkelabels kvittering er ligeså gyldig som en modtagerkvittering. Så hvis man øsnker at bruge tid på at stå og udfylde blanketter for alle de breve man skal sende, ja så er det da billigere blot at sende som brev med modtagerkvittering. Men hos os gider vi nu ikke bruge 5 min på at udfylde en blanket og stå i kø på posthuset for at spare 15 kr. pr. brev.
Ved at du bruger en pakke label hvorpå der er track and trace, skal modtageren altid skrive under på at have modtaget varen, dermed får du også modtagers underskrift på at de har modtaget varen. Så en pakkelabels kvittering er ligeså gyldig som en modtagerkvittering. Så hvis man øsnker at bruge tid på at stå og udfylde blanketter for alle de breve man skal sende, ja så er det da billigere blot at sende som brev med modtagerkvittering. Men hos os gider vi nu ikke bruge 5 min på at udfylde en blanket og stå i kø på posthuset for at spare 15 kr. pr. brev.
Så er vi jo enige, om at det er modtagers kvittering, der er afgørende.
Hvis du fx køber en almindelig pakkelabel på posthuset, bliver der ikke kvitteret for pakken ved modtagelsen. Postbudet har en scanner med og når han afleverer pakken på adressen, scanner han stregkoden ind.. man skal kun skrive under, hvis det er sendt som fx en erhvervspakke, eller som en skriver, hvis det er en lilla pakkelabel, ikke hvis pakken er sendt på almindelig lyseblå pakkelabel på posthuset.
Men der er track and trace på disse pakker og hvis modtageren ikke er hjemme når pakken kommer og skal hente pakken på posthuset i stedet for, så skal de skrive under+vise id for at få den udleveret.