Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forsendelse med brev - erstatning?

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 07:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens,

Har lige spekuleret på en ting, som jeg håber i kan hjælpe mig med. Når nogle webshops vælger at sende deres produkter ud med alm. brev (uden forsikring), hvem har så ansvaret for at den kommer frem, og hvad hvis kunden ikke modtager brevet?

I nogle tilfælde har jeg også set at webshoppen har gjort det valgfrit, så kunden bestemmer om der skal sendes med pakke eller brev (forskellige priser selvf.) - er reglerne anderledes i dette tilfælde?

Mit tvivl opstod, da webbutikken jo i princippet blot kunne sige at de har sendt den, og at den må være gået tabt ved Post Danmark, og det samme kunne kunderne jo også sige.

// Jesper Skov

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 08:51

Hej Jesper.
Jeg ved ikke lige hvordan det er med et brev, men når jeg har bestilt varer
fra ud og indland, som feks. en CD, så er der en stregkode som posten følger op på, og kan
dermed spore forsendelsen.

Mvh.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:58

Hej Jesper!

Hvis du sender med brev, er det dig, der i sidste ende har risikoen.

Du kan så ikke få erstatning.

/Peter

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Fra  Userturn Skrevet kl. 09:11

John J:

Hej Jesper.
Jeg ved ikke lige hvordan det er med et brev, men når jeg har bestilt varer
fra ud og indland, som feks. en CD, så er der en stregkode som posten følger op på, og kan
dermed spore forsendelsen.

Mvh.

Problemet med breve er jo lige præcis at de ikke kan spores, og ikke har forsikring på.

------------------------

Tak for svaret Peter, men hvad så i tilfælde hvor man ikke har andre valg og ikke er klar over det bliver sendt uden forsikring?

// Jesper Skov

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 09:44
Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 09:48

Alt kan sendes rekommanderet - men der er stadig forsikringsspørgsmålet - sælger har ansvaret for at pakke varen forsvarligt til forsendelse.

Mette

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 13:07
Generelt bærer sælger risiko til varen er leveret, definitionen af at en vare er leveret afhænger dog af om der handles b2b eller b2c.
Ved b2b er varen leveret så snart den overdrages til fragtmanden (dvs. typisk når posten eller fragtmanden afhenter brev/pakke hos sælger) mens den ved b2c først er leveret når fragtmanden afleverer varen hos kunden. Hvis der sker noget under transport ved b2b er det således kundens problem, mens det ved b2c er sælgers problem.
Fra Århus
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 07:43

Hej!

Jeg synes ikke man skal købe et sted der ikke sender varerne som forsikrede, eller i det mindste vil give kunden valget.

Hvis det bliver sendt med brev og du har betalt for varen, og de kan dokumentere at de har sendt den, så er der ikke så meget at gøre juridisk. Mere moralsk hvis de ikke vil have det går ud over deres omdømme, og det betyder jo meget  i den branche. Jeg handler selv, mest små handler og for at slippe med besværet sender jeg ALTID som firsikret, det andet kan ikke betale sig.

Håber det ikke var for indviklet at læse ;)

Lucca Kjær Sørensen

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Fra  Userturn Skrevet kl. 07:50

Nu er det ikke fordi at jeg selv skal bestille noget, jeg er blot interesseret i reglerne. Jeg syntes der er kommet flere forskellige bud herinde, er der en som kender det rigtige (juridiske svar) - når der er tale om B2C? 

// Jesper Skov

Fra Århus
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 08:08

Jeg kan spørge en jeg kender der læser til advokat. Jeg skriver lige tilbage på det iaften

Lucca Kjær Sørensen

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)