Det er ikke helt rigtigt.. Som forhandler har du ansvaret for, at din pakke bliver leveret til kunden. Vi havde en kunde, hvor vi havde sendt flere pakker til ham som pakkepost, altså med stregkode. Han betalte ikke sin regning og påstod i fogedretten, at han aldrig havde modtaget pakken. Uheldigvis for ham, havde han ikke været hjemme da posten kom og måtte derfor afhente pakken på posthuset. Han havde fremvist kørekort på posthuset, for at få pakkerne udleveret samt skrevet under på en kvittering, så det var vores bevis for modtagelse. Havde han nu været hjemme da pakken kom, ville han bare få den udleveret uden kvittering og så havde vi ikke haft andet bevis, end at posten kunne sige, at de havde udleveret pakken - og i følge vores advokat, ville det ikke have været nok! Jeg har også tit undret mig over dem der på hjemmesiden skriver at man selv kan vælge forsendelse som brev eller som pakke - for i sidste ende vil det altid være butikken der står med bevisbyrden, de skal bevise at de har sendt som brev og at modtageren har modtaget det - og det kan de ikke bevise. Når det er b2b er det mest alm. at sende exw.(ab fabrik), men i pricippet kan man aftale det individuelt eller skrive det i sine handelsbetingelser, det må man selv bestemme. |
Ja jeg har heller ikke sagt man ikke har ansvaret, men fortalt de andre omstændigheder, hvis det er sendt..
Hvis du kan bevise du har sendt pakken til rigtig adresse og person , er der ingenting at stille op i retten for kunden. For som du selv sagde de får jo bare pakken udleveret hvis de er hjemme.