Står i en situation hvor jeg gerne vil låne omkring 6 millioner. Jeg skal købe et firma der er i udbud og jeg mener at jeg har en god forretningsplan og grundlag for at en kreditforening eller bank skal låne mig penge.
Men men men. Jeg ejer ikke en krone, da jeg har endt uddannelse 2 år siden og har gået arbejdsløs desværre, men sådan er det jo for tiden. Jeg har heller intet at have sikkerhed i... jaja trylle kan jeg ikke :)
Hvordan mener i jeg griber situationen bedst an? Jeg har selvfølgelig tænkt mig at komme i snak med kreditforeninger og banker og høre hvordan de ser situationen, men tænker om der er et eller andet jeg kan gøre for at øge mine chancer yderligere?
Jeg undersøger, regner, tæller osv, men vil lige have alting med.
Jeg synes du skal tænke dig meget grundigt om. 6 mio er rigtig mange penge så du skal være villig til at vise at du er klar på mere eller mindre ALT overfor evt. investorer hvis du vil have bare en nogenlunde chance.
Nu aner jeg jo ikke hvad det er for et firma du vil købe, men jeg ville overveje om det virkeligt er nødvendigt at købe et firma. Er der ikke andre måder at starte op på ? Kan du ikke starte mindre og bygge op, eller hvordan? Som sagt er 6 mio rigtig rigtig mange penge, så du skal på en eller anden måde vise at du er klar til at leve for lud og ingen penge i et par år, klar på at tage job ved siden af, eller hvad dælen du nu kan finde på af kreative tiltag.
Og ellers så skal du snakke med folk med erfaring med den slags. Folk der arbejder med finansiering og med at finde startup kapital.
Jeg synes du skal tænke dig meget grundigt om. 6 mio er rigtig mange penge så du skal være villig til at vise at du er klar på mere eller mindre ALT overfor evt. investorer hvis du vil have bare en nogenlunde chance.
Nu aner jeg jo ikke hvad det er for et firma du vil købe, men jeg ville overveje om det virkeligt er nødvendigt at købe et firma. Er der ikke andre måder at starte op på ? Kan du ikke starte mindre og bygge op, eller hvordan? Som sagt er 6 mio rigtig rigtig mange penge, så du skal på en eller anden måde vise at du er klar til at leve for lud og ingen penge i et par år, klar på at tage job ved siden af, eller hvad dælen du nu kan finde på af kreative tiltag.
Og ellers så skal du snakke med folk med erfaring med den slags. Folk der arbejder med finansiering og med at finde startup kapital.
Ah det indlæg ovenover var svar til Weboptimist. Jeg har tænkt rigtig meget og jeg har kun denne mulighed da beliggenheden er altafgørende. Det er noget jeg har haft i øjnene mange år og nu er muligheden der så. Jeg har også mulighed for at få familien ind over økonomisk, men da jeg står i den situation at familie parten så ønsker ejerdel i stedet, er det ikke umiddelbart min foretrukne løsning.
Jeg er selvf klar på at smide alt jeg ejer og har for at det skal lykkedes. :) slutningen af tyverne er jo også der jeg har noget energi at bruge af.
ærligt og kort, kan du ikke. Du skal nok finde investor, som er næsten også umuligt:/
Men sådan er det i øjeblikket.
mvh Spetalai Nang
Ok fair nok :) Kan sagtens se at det kan være svært at forestille sig, da det er mange penge. Men der er en stor sikkerhed i at virksomheden har fungeret mange år og ikke er et iværksætter projekt, men bare en ny ejer der mangler kapital. Årsregnskab og min arbejdskraft skulle jo gerne være med til at overbevise dem om at jeg er en god investering. Det er jo også mange penge for banken hvis jeg så kan blive en succes.
Nu er jeg selv STOR modstander af folk der er pessimistiske, og stor tilhænger af optimisme... Men for at være helt ærlig så er det nok stortset umuligt. Selv med noget at stille sikkerhed i er det i dag svært at låne penge.. Uden noget at stille sikkerhed i, 2 år som arbejdsløs, ejer ikke en krone, så er det sgu ligemeget hvor god forretningsplanen er. Ja, jeg tror ikke engang verdens bedste forretningsplan er nok til at låne 6 mio..
Eneste realistiske mulighed er, og denne mulighed er eksisterende, men der skal arbejdes hårdt for den, er at du finder en investor der er villig til at gå med i ideen eventuelt mod at de kun investere pengene og du tager dig af alt resten..
2. 2 år som arbejdsløs. Vi er enige om at det er svært at finde arbejde, men hvis man prøver nok i 2 år, så burde det kunne lykkedes.
3. Du vil ikke afgive dele af ejerskabet. = Investor muligheden bliver svær
I min verden, så skulle der godt nok en forretningsplan til som sparker røv, før det så meget som kunne overvejes.
Når det så er sagt, så skal du selvfølgelig forsøge alt hvad du kan, hvis det er drømmen! Mit bedste bud ville være, at overveje om ikke det kunne være det hele værd, at give afkald på andele for at det kan lykkedes. Hellere noget end ingenting.
Må man være nysgerrig omkring hvilken branche du har fået arbejdsløs i gennem 2 år ? ...
For som de fleste vil jeg sige det er MEGET op af bakke at skulle låne 6 mill uden at have en krone selv, ingen sikkerhed samt en historie med 2 år som arbejdsløs.
Selvom det da skal prøves hvis det er drømmen, tror jeg ikke det er muligt selvom du kommer med en helt fantastisk arbejdsplan. Så skal der gøres noget kompromi på nogle punkter, finde investore, familie til at stille sikkerhed (Aldrig optimalt) eller lign.