Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed og betaling af privatperson for arbejde. Hvad gør jeg?

Side 1 ud af 5 (50 indlæg)
Tilmeldt 18. Jun 13
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer Big Smile

Jeg er rimelig grøn indenfor mit område, så derfor håber jeg på i kan hjælpe mig.

Sagen er den at jeg driver en lille enkeltmands virksomhed, med et meget stramt (lille) budget, og
står og skal bruge en privat person til at udføre noget arbejde for mig på provision.

Det er sådan at personen skal generere nogle salg, og udfra de salg får han/hun en betaling (provision) men
da budgettet jo som sagt er stramt, ønsker jeg ikke at have personen som Ansat eller lign. (jeg vil ikke stå til ansvar for feriepenge, helligdagstillæg etc.)

Nogle der vil forklare mig PRÆCIST hvordan sådan et scenario ville blive håndteret?

Skal jeg benytte Danløn til udbetaling? Jeg har vel et ansvar for De betaler SKAT?

Alle disse spørgsmål er jeg meget i tvivl om, så jeg håber i vil give mig nogle gode råd med på vejen =)

God aften

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:26

Normalt kommer du ikke uden om a-skat som du f.eks. sagtens kan bruge danløn til og ja du har absolut ansvar for indberetning til skat, og da jeg vil mene en provisionssælger er lønmodtager i skats øjne, for at a-skatten indbetales via dig. Du vil ikke komme uden om feriepenge men det adminstrerer danløn let og du skal bare sætte provisionen ca 12% lavere, så kommer det til at passe med det du vil betale og du får ikke bøvl med manglende feriepenge.

ATP kommer næppe på tale, der skal en del timer til før det kommer på, men det vil så være "småpenge" og danløn klarer det automatisk

Der kan findes muligheder hvis en virksomhed har folk der vil sælge dine ting sammen med en masse andet de sælger og fakturer dig for indsatsen, men du skal ikke gøre det med en enkelt person der bare selv driver virksomhed for at omgå a-skat - for så kan du hænge på manglende skatteindbetaling

Ofte er det svært at få en god indsats på provision alene, specielt hvis sælgeren også sælger andet for andre, for så kommer de der hænger mest i bremsen aller bagest i køen¨- men det har jo ikke med skat at gøre. Danløn vil gøre det nemt for dig så tilmeld dig der, og der kan du sagtens administrere det som provision/enkelt betalinger - du kan også bruge E.indkomst/letløn via skat.dk gratis

Via danløn henter du netaftale - jeg tror stadigt den skal printes og udfyldes i hånden, afleveres i banken der skriver på og videresender til nets, det tager et par dage, så kører den

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jun 13
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 19:50

Hej Cookie.

Tusind tak for dine svar - Det med de 12% er et super godt tip ;)

Jeg har bestemt mig for at køre det som A-indkomst da jeg vil være sikker på alt kører som det skal.

Jeg vil prøve at gå ind på Danløn og læse mere om det.

Mht. udbetalingen af løn, skal jeg da ikke angive timer på enten Danløn eller E.indkomst?

Sjovt nok, sidder jeg også ligenu og læser en af dine indlæg omkring emnet (Synes ellers jeg havde søgt rundt omkring)

http://www.amino.dk/forums/t/179715.aspx?PageIndex=3

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:30

Mit råd er gå i danløn - hjælp - kontakt support og hør hvordan du opretter en rent provisionslønnet - OM du skal skrive timer eller ej - jeg ved det faktisk ikke men Danløn support svarer generelt inden for en time - og er tålmodige og hjælpsomme også selv når man må komme tilbage

vh

Tilmeldt 24. Jan 12
Indlæg ialt: 177
Fra  BumblebeeBusiness Skrevet kl. 22:04

Hej, som jeg ser det er den helt nemme løsning at "hyre" en freelancer, som bare sender dig en faktura for udført arbejde. På den måde slipper du for alt papirbøvl og har ingen sociale rettigheder.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:07

Torben Søndergaard:
hyre" en freelancer, som bare sender dig en faktura for udført arbejde. På den måde slipper du for alt papirbøvl og har ingen sociale rettigheder.
og vinder retten til at betale mandens skat hvis han ikke selv gør det og skat anser det for at være lønmodtager hvad de ofte gør som beskrevet + sociale rettigheder kan man også straffes for at aftale sig forbi - men ellers smukt nok - hvis man kan finde en rent provisionslønnet freelancer og man er stensikker på han betaler skat osv . Jeg synes man skal holde sig til reglerne med mindre man vil tage risiko for skat - feriepengeanklager - ja vi har set advokater herinde anbefale at køre sager af hensyn til lønmodtagerens garantifond ved lukninger - alt sammen fordi, moderne smarte arbejdsgiver - ikke vil ha forpligtelser og ikke følger reglerne http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:20

Er det virkeligt så oplagt at der er tale om et ansættelsesforhold? Hvem afholder udgifterne? Er der bestemmelse om arbejdstid mv.  Der skal to til tango. Nok er det lettest for trådstarter men der er også et hensyn at tage til ham der skal lave arbejdet.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:29

Henrik Koudahl:
Er det virkeligt så oplagt at der er tale om et ansættelsesforhold? Hvem afholder udgifterne? Er der bestemmelse om arbejdstid mv.  Der skal to til tango. Nok er det lettest for trådstarter men der er også et hensyn at tage til ham der skal lave arbejdet.

ja udgangspunktet var havde det fint med a-skat og ja det er lettest for ham. Jeg er med på, og har tidl. skrevet at hvis det var en virksomhed der udlejede arbejdskraft, så var der muligheder i fakturering, men JA jeg mener det er oplagt hvis det er en privat person der skal sælge på ren provision så er det lønmodtager forhold og i alle fald næppe et faktura forhold - og man skal ikke bede ham stifte CVR eller fakturere provisionssalg som honorar eller freelance fee.

Jeg har også herinde set advokater, rådgive folk der har fået besked om at de skal fakturere, til at indklage arbejdsgiveren (de jeg husker var tilfælde hvor arbejdsgiver gik konkurs eller ikke kunne/ville betale regningen) - Indklage for - snyd med ansættelse ved at kræve faktura for lønmodtager arbejde, omgåelse af feriepenge, atp - ja sågar den ene gang - støtte af to jurister - via fagforening søge penge fra lønmodtagernes garantifond

Jeg tror ikke det er så ofte, men ved fra filmindustrien, at man ser alvorligt på at skat går ind og overruler - men i øvrigt har jeg kun set på trådstarter og han er bekendt med danløn og kan bruge det og vil helst det. Da det så i alle fald er korrekt er det godt for mig

Hvad jeg ikke er vild med er netop indstilling om, at "du skal da bare sige han skal fakturere - så er du også fri for sociale forpligtelser" Jeg mener både det er en risiko for arbejdsgiveren, OG min moral stritter mod, at stille den slags krav til folk der egentlig burde ansættes.

HVIS den provisionslønnede spurgte og kunne begrunde det var selvstændighed og HAN ønskede at fakturere, ville jeg råde ud fra det

vh

Fra København
Tilmeldt 31. May 07
Indlæg ialt: 1528
Fra  37 oktober Skrevet kl. 22:43

@Cookie/John

Jeg har prøvet at lede efter kontakt på din blog, men ingen. Din Amino profil PM er slået fra, så du er lidt svært at få fat i.

Har du en e-mail adresse, som man kan kontakte dig på?Smile

Head of PPC hos Obsidian Digital Se mere på min profilside.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

det er helt enkelt fordi jeg fik et par PB om dagen og jeg kan for let svare forkert, så jeg vil ha andre kan korrigere + synes ikke det er nogen vits at folk kontakter hinanden med spørgsmål privat, for det for amino jo intet ud af Smile Af samme grund lægger jeg aldrig lige en mail, men du er velkommen til at gi mig din - så hører du fra mig omg - jeg stoler helt på dig

vh

Side 1 ud af 5 (50 indlæg)