Hej Aminoer Jeg er rimelig grøn indenfor mit område, så derfor håber jeg på i kan hjælpe mig. Sagen er den at jeg driver en lille enkeltmands virksomhed, med et meget stramt (lille) budget, og Det er sådan at personen skal generere nogle salg, og udfra de salg får han/hun en betaling (provision) men Nogle der vil forklare mig PRÆCIST hvordan sådan et scenario ville blive håndteret? Skal jeg benytte Danløn til udbetaling? Jeg har vel et ansvar for De betaler SKAT?
God aften |
Normalt kommer du ikke uden om a-skat som du f.eks. sagtens kan bruge danløn til og ja du har absolut ansvar for indberetning til skat, og da jeg vil mene en provisionssælger er lønmodtager i skats øjne, for at a-skatten indbetales via dig. Du vil ikke komme uden om feriepenge men det adminstrerer danløn let og du skal bare sætte provisionen ca 12% lavere, så kommer det til at passe med det du vil betale og du får ikke bøvl med manglende feriepenge.
ATP kommer næppe på tale, der skal en del timer til før det kommer på, men det vil så være "småpenge" og danløn klarer det automatisk
Der kan findes muligheder hvis en virksomhed har folk der vil sælge dine ting sammen med en masse andet de sælger og fakturer dig for indsatsen, men du skal ikke gøre det med en enkelt person der bare selv driver virksomhed for at omgå a-skat - for så kan du hænge på manglende skatteindbetaling
Ofte er det svært at få en god indsats på provision alene, specielt hvis sælgeren også sælger andet for andre, for så kommer de der hænger mest i bremsen aller bagest i køen¨- men det har jo ikke med skat at gøre. Danløn vil gøre det nemt for dig så tilmeld dig der, og der kan du sagtens administrere det som provision/enkelt betalinger - du kan også bruge E.indkomst/letløn via skat.dk gratis
Via danløn henter du netaftale - jeg tror stadigt den skal printes og udfyldes i hånden, afleveres i banken der skriver på og videresender til nets, det tager et par dage, så kører den
vh