Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af udlejningslejlighed gennem firma

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

K.I. Consulting & Law:

Hej Kah, 

Ikke nødvendigvis. Han kan nøjes med at have et "bi-erhverv" som er nærliggende udlejning af fast ejendom. Fx Ejendomsservice. Den kategori er ikke momsfritaget, så hans hovedbeskæftigelse er udlejning af fast ejendom, men han kan også påtage sig opgaver som fx trappevask, renovering af fast ejendom, haveservice, rengøring mm. Skulle han så købe ind til renoveringen, kan han trække momsen fra og få fradrag for en del af udgifterne.

Den er vidst lettere kreativ, endda måske grænseoverskridendeWink

Derudover kræver det en frivillig momsregistrering, hvis der skal kunne afløftes moms på udlejning og ligesom kah er inde på, så skal der lægges moms på huslejen.

Tonny

Fra København N
Tilmeldt 9. Aug 12
Indlæg ialt: 44
Fra  CT Invest Skrevet kl. 14:22

Meningen med at købe lejligheden, er på henblik med at leje den ud short term, som en slags hotel lejlighed til turister. Men så vidt jeg kan læse mig til er det åbenbart blevet ulovligt med mindre man har fået tilladelse af kommunen: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/06/13/073922.htm 

Er der nogen der har nogle ideer til hvordan jeg ville kunne leje ud short term alligevel?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Christopher Tranæs:

Meningen med at købe lejligheden, er på henblik med at leje den ud short term, som en slags hotel lejlighed til turister. Men så vidt jeg kan læse mig til er det åbenbart blevet ulovligt med mindre man har fået tilladelse af kommunen: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/06/13/073922.htm 

Er der nogen der har nogle ideer til hvordan jeg ville kunne leje ud short term alligevel?

Denne regel betyder kun, at en evt. lejer skal registreres på lejemålet for at overholde beboelsespligten for ejendommen.

Du vil derfor udmærket kunne udleje for kortere periode, hvis lejeren tilmelder sig folkeregisteret på denne adresse, d.v.s. eks. 3 mdr. eller eget valg.

Pas dog på med at overskride fristerne for tidsbegrænset udleje.

Tonny

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 10:26
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej igen Christopher, 

Du kan frit udleje din bolig som feriebolig. Du skal ikke ind og udleje som Tommy siger, hvor folk skal folkeregistrere deres adresse på din ejendom. Så sælger du dog bare et produkt, og beløbet skal derfor tillægges moms. Såfremt du er interesseret i at høre mere om dine muligheder for at udleje din ejendom, er du velkommen til at komme forbi mit kontor på Bülowsvej 3, 2. sal, 1870 Frederiksberg og få en gratis vejledning og rådgivning omkring forholdene vedr. udlejning om det så er til ferie, short-term, permanent eller hvad du nu kunne have i tankerne. Du kan også altid ringe til mig på 28-51-59-70, sende en PM eller sende en mail på ki@ki-cal.dk

Fra København N
Tilmeldt 9. Aug 12
Fra  CT Invest Skrevet kl. 12:08

K.I. Consulting & Law:

Hej igen Christopher, 

Du kan frit udleje din bolig som feriebolig. Du skal ikke ind og udleje som Tommy siger, hvor folk skal folkeregistrere deres adresse på din ejendom. Så sælger du dog bare et produkt, og beløbet skal derfor tillægges moms. Såfremt du er interesseret i at høre mere om dine muligheder for at udleje din ejendom, er du velkommen til at komme forbi mit kontor på Bülowsvej 3, 2. sal, 1870 Frederiksberg og få en gratis vejledning og rådgivning omkring forholdene vedr. udlejning om det så er til ferie, short-term, permanent eller hvad du nu kunne have i tankerne. Du kan også altid ringe til mig på 28-51-59-70, sende en PM eller sende en mail på ki@ki-cal.dk

Mange tak :)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

K.I. Consulting & Law:

Hej igen Christopher, 

Hmmm... lyder som tvivlsom rådgivning man får hos dig.

Hvis der er beboelsespligt på ejendommen, så kan man ikke udleje den til turister i få dage af gangen! Tonny (ikke Tommy) giver det helt rigtige svar her. Man skal have tilladelse af kommunen (det er vist kommunalbestyrelsen, som tager beslutningen), inden man går i gang.

Din rådgivning omkring momsfradrag er også ude i skoven. 

Om man så driver nok så mange selskaber og virksomheder, så kan momsen ikke fradrages i udlejningsfirmaet (som er sidste led i kæden), når lejerne ikke betaler moms, og så er det helt underordnet, hvor mange firmaer/leverandører derunder, som undervejs fradrager moms på deres indkøb.

Momsen kan derfor ikke fradrages, uden at det skal gøres ulovligt, og det er vel ikke dét, som du opfordrer til... eller hvad? Tongue Tied

Fra København N
Tilmeldt 9. Aug 12
Fra  CT Invest Skrevet kl. 13:24

Men hvis man køber en lejlighed uden beboelsespligt på ejendommen, kan det vel godt lade sig gøre? 
Hvis ikke, ved du så hvordan man får tilladelse af kommunen?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:32

Christopher Tranæs:

Men hvis man køber en lejlighed uden beboelsespligt på ejendommen, kan det vel godt lade sig gøre? 
Hvis ikke, ved du så hvordan man får tilladelse af kommunen?

Ja, det er beboelsespligten, der er begrænsningen.

Kontakt kommunen om, hvordan du skal ansøge om en evt. ændring.

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 08:26

Hej Martin, 

1) Vi er helt enige I, at vedtægter og beboelse bestemmer, hvad dine muligheder er for at udleje lejligheden, som der også er skrevet, hvis du havde læst alle indlæg

2) Jeg har aldrig sagt du kan trække momsen fra i lejen. Har sagt, at hvis du driver ejendomsservice i øvrigt (ligesom Jeudan, KAB, DEAS osv) så kan du trække momsen fra, for dine forbedringer på ejendommen. Og nej det er bestemt ikke ulovligt, eller at få fradrag for renovering. 

Så alt i alt - der er skam intet ulovligt ved den rådgivning, der her er givet. 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 09:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

K.I. Consulting & Law:

2) Jeg har aldrig sagt du kan trække momsen fra i lejen. Har sagt, at hvis du driver ejendomsservice i øvrigt (ligesom Jeudan, KAB, DEAS osv) så kan du trække momsen fra, for dine forbedringer på ejendommen. Og nej det er bestemt ikke ulovligt, eller at få fradrag for renovering. 

Så alt i alt - der er skam intet ulovligt ved den rådgivning, der her er givet. 

Dette er ganske enkelt ikke korrektSad

Hvis du har en udlejningsejendom, hvorpå der skal kunne afløftes moms, så skal der ske en såkaldt "frivillig momsregistrering" hos SKAT, hvor SKAT netop efterprøver, hvorvidt den aktuelle ejendom overhovedet kan momsregistreres.

Ved privat beboelse vil et forsøg på momsregistrering blive nægtet. Dette bevirker tillige, at lejeindtægterne på ejendommen ikke skal tillægges moms ligesom moms på alle omkostninger incl. forbedringer og vedligeholdelse ikke vil kunne modregnes andre steder, men kun berettige til et almindeligt skattefradrag ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Reglerne om "frivillige momsregistrering" fremgår i dette link

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061812&vId=206519&search=frivillig%A4momsregistrering

heraf fremgår bl.a.

Selvom udlejning og bortforpagtning af fast ejendom som hovedregel er momsfri efter reglerne i ML § 13, stk. 1, nr. 8, kan SKAT dog give tilladelse til frivillig momsregistrering af erhvervsmæssig udlejning af fast ejendom eller dele heraf, jf. ML § 51, stk. 1. En udlejning er som udgangspunkt erhvervsmæssig, når denne sker til en markedsbestemt leje. Se afsnit D.A.14.5.

Den frivillige registrering kan ikke omfatte udlejning til boligformål.

Det er kun lokaler, som rent faktisk er udlejet eller forsøges udlejet, der kan blive omfattet af den frivillige momsregistrering. Virksomheden skal kunne dokumentere, at den prøver at udleje lokaler, fx i form af udlejningsaftale med ejendomsmægler/advokat eller ved annoncering i dagblade mv.

Tonny

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)