Hej ærede Aminoer :) |
Det er der ikke noget ivejen for, men husk ingen moms på boligudlejning.
Hej ærede Aminoer :) |
Der er kun moms på erhversleje. |
Tak for svarene :) |
og vær klar på et højt dokumentations niveau på at du ikke selv har benyttet den uden at blive beskattet. |
blog @ http://flemmingriis.com> systemcenter blog
Hej Christopher, Der er ingen hindringer som udgangspunkt, med mindre der er servitutter, der forhindrer at du må erhverve lejligheden som virksomhed. Udover dette, skal du også være opmærksom på, at der kan være servitutter, der forhindrer udlejning af ejendommen. Personligt har jeg set mange tilfælde hos mine klienter, hvor de ikke har læst servitutterne ordentligt igennem og er lige ved at købe en "ubrugelig" ejendom til formålet. Ydermere er der forskel i, om du køber sommerhus eller en ejendom der ikke er omfattet af lov om sommerhus. Det er også korrekt nævnt, at der ikke er moms ved udlejning af disse ejendomme, hvorfor mange ikke lader sig momsregistrere. Dog kan det stadig være en god ide, at lade sig momsregistrere, da du kan få moms tilbage og fradrag for udgifter forbundet med renoveringen af ejendommen. Såfremt du får brug for rådgivning vedr. køb af fast ejendom - om det er udlejning ved virksomhed eller privat - så kontakt mig endelig med en PM. Mvh K.I. Consulting & Law www.ki-cal.dk |
Mange tak for det detaljerede svar. Jeg vil vende tilbage til dig :) |
Det vil jeg se frem til :) Fortsat god dag, og held og lykke med ejendomskøbene! Mvh K.I. Consulting & Law www.ki-cal.dk |
Er det rigtig, for at han kan blive momsreg. skal en del af lejerene være virksomheder, og han kan kun få en forholdsdel af momsen tilbage. Bliver spørger momsreg. skal lejer betale moms
|
Hej Kah, Ikke nødvendigvis. Han kan nøjes med at have et "bi-erhverv" som er nærliggende udlejning af fast ejendom. Fx Ejendomsservice. Den kategori er ikke momsfritaget, så hans hovedbeskæftigelse er udlejning af fast ejendom, men han kan også påtage sig opgaver som fx trappevask, renovering af fast ejendom, haveservice, rengøring mm. Skulle han så købe ind til renoveringen, kan han trække momsen fra og få fradrag for en del af udgifterne. |