Kære Aminoer, Jeg står i den situation, at jeg til oktober skal være mor til en lille dreng. Det er en glædelig ting og ikke som sådan noget problem - hvis ikke det var fordi, der er noget, der hedder økonomi. Min kæreste og jeg er begge unge og studerende/ soon to be studerende. Jeg har nemlig været i gang med at holde et af dedersens sabbatår i år (efter gymnasiet), og det var planlagt, at jeg skulle starte på engelsk-studiet i Århus til september. Jeg har også søgt ind på det, og det skulle ikke umiddelbart være et problem for mig at komme ind, så det regner jeg med at gøre. MEN - i mit sabbatår, ved siden af at jeg har gået på skole (HGS - har lært en masse om bogføring osv.), har jeg startet en mindre virksomhed sammen med en god ven. Vi har været i gang i 3 måneder nu, og det går sådan set rigtig godt - set i forhold til de forventninger, vi havde, da vi startede. Det er ikke fordi, vi har nogen voldsomt stor indtjening, men det går stabilt og godt, og vi har altid lige så meget arbejde at lave, som vi har tid til ved siden af skole og min partners universitetsuddannelse. Jeg har været i kontakt med universitet - både den generelle studievejledning og studievejledningen for engelsk - og begge steder får jeg at vide, at det ikke vil være særligt hensigtsmæssigt for mig at starte i september og skulle på barsel i starten af oktober. Der er nogle tekniske ting i forhold til de eksamener, der er på første år, som gør, at jeg måske ikke vil kunne få dispensation, og det ville da også være ideelt for mig at starte året efter, for så kommer der ikke den afbrydelse i forløbet for mig. Men hvad er alternativet til SU? Vi tjener absolut ikke ret mange i firmaet, det er på ingen måde muligt at leve af nogen penge der fra, og vi er meget afhængige af hinanden, så I den første tid efter, at jeg er blevet mor, vil arbejdet i firmaet stå meget stille, da det ikke er muligt for os at ansætte nogen (vi producerer selv vores produkt - tekster). Med et CVR-nummer på papiret er mine chancer for at få kontakthjælp vel meget små. Og jeg har ikke været selvstændigt "erhvervsdrivende" længe nok til at få dagpenge fra en a-kasse, hvis jeg melder mig ind i sådan en. Før firmaet har jeg desuden ikke haft ret meget arbejde, så det har været et kønt, meget fattigt sabbatår for mig. Min kæreste og jeg kan kun lige få enderne til at nå hinanden herhjemme, og jeg har ikke nogen former for opsparing, da den smule, jeg havde, er blevet brugt på at betale husleje i de måneder, hvor jeg har været arbejdsløs og fattig. Er der nogen af jer venlige Aminoer derude, der har et overblik over de her systemer, som jeg skal I kontakt med for at få hjælp, når jeg bliver mor? Jeg har prøvet at danne mig et overblik over reglerne de forskellige steder, men jeg synes godt nok, at det er svært, og det bekymrer mig meget, at jeg ikke aner, hvordan vi skal få pengene til at række fra oktober... :( På forhånd tak. Med venlig hilsen, Tania |
Hej Tania.
Aarhus kommune siger følgende om barsel for selvstændige:
Kan jeg få barseldagpenge?
Du kan få barseldagpenge, hvis:
- du har arbejdet i mindst 6 måneder inden for de sidste 12 måneder, før du går på barsel, og
- du har arbejdet den seneste måned før din barselsorlov, og
- du har arbejdet mindst på halv tid (18 ½ time om ugen) i din virksomhed.
Du skal opfylde alle tre betingelser for at få barseldagpenge. Hvis du har arbejdet som selvstændig i mindre end 6 måneder, kan du regne de perioder med, hvor du evt. har arbejdet som lønmodtager.
Du kan se mere på følgende link: https://www.borger.dk/Sider/Barsel-selvstaendige.aspx
Som jeg ser det, når du at have haft firmaet mere end 6 måneder. Måske skal du ringe til dem og spørge, hvordan du skal dokumenterer de 18½ pr. uge?
Natasha