Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af Anpartskapital (varekøb) ??

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Copenhagen
Tilmeldt 2. Jun 13
Indlæg ialt: 18
Fra  Freelancer Ako Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Jeg er kommet lidt i tvivl om hvordan Anpartskapital skal bogføres i de forskellige regningssystemer. Uanset hvad jeg gør, får jeg et resultat som jeg mener er forkert.

- Lad os nu antage at Anpartskapitalen er 100.000 kr.

- Jeg køber et varelager for 100.000 kr.

Jeg vil så mene at jeg bare flytter værdien fra konto til lager, hvorfor de 100.000 kr ikke burde stå som udgift eller ??

1) Hvis vi nu antager at jeg ikke sælger noget som helst, så burde resultatet stadig være 0 og ikke - 100.000 kr?

2) Hvis jeg kun sælger fo 40.000 kr., og vi antager at jeg ingen andre udgifte har. Så burde resultatet give 40.000 kr., og ikke - 60.000 kr?

Hvis ikke jeg har ret, så må der vel være noget galt med mig. I så fald kan man bare blive ved med at købe og aldrig betale skat hvis hele ens varelager altid stå som en udgift ?

3) Hvis jeg har ret, hvordan skal jeg så bogføre anpartskapitalen? For når jeg gør det i et system ''web regnskab'' (kreditere anparts konto, debitere bank konto), og køber varer for 100.000, så stå der vareforbrug: 100.000 kr i resultatet, og altså de 100.000kr er taget som en udgift.

Er der et bedre system til dette, evt billys ??

Fra København
Tilmeldt 2. Jun 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:41

Hej,

Der er to ting i de spørgsmål.

Først skal du bogføre den indskudte anpartskapital dette gøres sådan:

Debit: Bankkonto

Kredit: Egenkapital

---------------

Når du nu foretaget et indkøb for de 100.000 kroner skal de bogføres som følger:

Debit: Varelager

Kredit: Bankkonto

---------------

Du skal udgiftesfører dit varelager i takt med det bliver forbrugt:

Debit: Resultatopgørelsen

Kredit: Varelager

Du skal indtægtsføre dit salg:

Debit: Debitorer/Bank (Alt afhængigt om du brug debetor modul eller først bogføre det når du har modtaget pengene)

Kredit: Resultatopggørelsen

------

Summa summarum er at du ikke skal medregne dit varekøb som en udgift før det forbruges. Det vil sige at hvis du ikke har noget salg og stadig har varelageret når regnskabet skal udfærdiges er dit resultat 0.

Håber dette hjalp.

Hvis du har brug for yderligere hjælp er du velkommen til at kontakte os, vi er en ny-startet virksomhed med speciale inden for bogføring o.lign.

Vi kan blandt andet overtage ansvaret for hele den formelle del - så som regnskaber, bogføring, løn, moms mv.

med venlig hilsen

G&B Financial Services

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46764
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:42

du har sikkert forstået at din fejl ligger i at du bogførte varekøbet mod en udgiftskonto i driften, hvor det skal være en statuskonto som givet ligger i status - under omsætningsaktiver - VAREBEHOLDNING som skal debiteres når banken krediteres og betaler varene

Der vil så være sket det, at du har byttet penge om med værdi af varer og det påvirker ikke resultatet

Så sælger du, og nu kan du enten hver gang tage en udgift under driften på konto vareforbrug f.eks

1 dims solgt  salget kredit under en omsætning i drift og debet bank eller kasse - eller tilgodehavender i status alt efter om du bliver betalt med det samme eller senere

og - kredit VAREBEHOLDNING i status - som nu går ned med indkøbsprisen på 1 dims - og debit VAREFORBRUG i driften som nu får udgiften

Da du skriver du har -100.000 så har du sikkert bogført alle varene på vareforbrug og nu kan du bare lave fejlbilag og skrive flyttet kredit vareforbrug (som nu går i 0) og debet varebeholdning - så har du det på plades

Du kan også, istedet for at tage forbruget hver gang du sælger en dims, gøre dit lager op ult hver måned eller hvad du vil og ud fra det du har købt minus det du har på lager, se hvad forbruget har været og bogføre det som udgift en gang om måneden

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Copenhagen
Tilmeldt 2. Jun 13
Fra  Freelancer Ako Skrevet kl. 22:53

Hej John og G&B

Mange tak for jeres gode svar. De giver 100% mening i mit hoved.

Vil nu prøve og se om jeg kan få det til at passe i mit eller et andet regnskabsprogram.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 2. Jun 13
Fra  Freelancer Ako Skrevet kl. 23:11

Nå ja, en ting til...

Da jeg til at starte med ikke ønsker at bruge virksomhedens startkapital til at købe ny computer, printer og diverse, vil jeg selvfølgelig bruge min egen personlige computer og ting.

Men på sigt, når virksomheden begynder at omsætte, kan jeg så sælge disse varer til virksomheden (til en brugtpris selvfølgelig) ??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46764
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:16

LivingLiving:
når virksomheden begynder at omsætte, kan jeg så sælge disse varer til virksomheden (til en brugtpris selvfølgelig) ??
jep da - bare en realistisk brugt pris, og jo uden moms i sagens natur, så er den helt reel. 

Og i øvrigt ros for indstillingen for det er let at få smidt en masse udgifter ind i noget nyt og jeg mener personligt, at den gamle med "need to have" skal komme længe før "nice to have" og har du udstyr i form af en computer der fungerer godt nok, så var det da tosset at fare ud og købe en sprit ny til virksomheden, den kan sikkert ha brug for pengene til meget andet i opstarten

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Copenhagen
Tilmeldt 2. Jun 13
Fra  Freelancer Ako Skrevet kl. 23:51

Hej igen

Tak, og ja det er absolut den samme indstilling jeg har. Målet er jo at opnå en bæredygtig virksomhed med et så godt resultat som muligt. Der kan jo gå flere måneder før det rigtige salg starter.

Men grunden til at jeg spurgte er, at Aps anses som en selvstændig juridisk person. Har blandt andet læst mig til, at når jeg låner penge til virksomheden, så skal jeg endda opkræve renter for det :(

Så for at undgå at en eller andet offentlig institution skal kigge skævt på mig når jeg lægger min computer, printer og lignende til rådighed for virksomheden i opstartsfasen, så vil jeg bare sælge det senere når virksomheden få råd til det. Til en fair pris selvfølgelig.

Som du selv skriver, der er en MASSE en virksomhed har brug for når man starter. Og vil da heller bruge 10.000 - 15.000kr på markedsføring eller en anden form for investering som kan komme virksomheden til gode, end ting som jeg allerede har.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)