Jeg tænkte på, om jeg må sende en opfølgende e-mail til alle kunder, som har bestilt varer i min webshop eller om jeg kun må sende til dem, der har tilvalgt et nyhedsbrev i min shop?
Der er ikke snak om en masse mail efterfølgende... Kun én mail efter en kunde har modtaget sin vare. Blot for at følge op på at alt var i orden og et ønske om at de deler deres købsoplevelse hos mig på f.eks. Trustpilot.
Ud fra min tolkning af Markedsføringsloven samt Forbrugerombudsmandens spamvejledning, vil det være en overtrædelse af §6. Markedsføringsloven tillader ingen form for elektronisk kommunikation, medmindre forbrugeren på forhånd har bedt om det.
Forbrugerombudsmanden tolker Markedsføringsloven og dens forarbejder som at der er rum til servicemails uden accept fra modtageren - en servicemail er f.eks. en ordrebekræftelse eller information om, at en vare er afsendt, men disse servicemails må ikke indeholde reklame af nogen art, hverken direkte ("køb dette produkt") eller indirekte (noget, der forbedrer virksomhedens image, brander virksomheden eller lign.). Servicemailen er en service til forbrugeren, ikke en tjeneste for virksomheden.
At anmelde din virksomhed på Trustpilot vil (hvis du yder ordentlig service) forbedre din virksomheds image, og dermed falder det indenfor §6 i Markedsføringsloven - efter min tolkning. :)
david @ At anmelde din virksomhed på Trustpilot ...............
Men er det ikke netop det Trustpilot gør, hvis du har købt abonnement ?
Pas - jeg har ikke oplevet hvordan Trustpilot griber det an. Hvis de vil gøre det rigtigt, skal de kun sende til dem, der har accepteret at få nyhedsbrev eller lignende. Gør de det "forkert", kan de dog være ligeglade - mit bud er, at det er virksomheden som afsender, der får balladen med Forbrugerombudsmanden.