Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Better Place går konkurs - hvad gik der galt?

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,8 stjerner givet af 4 person

Jeg vil også sige at det udelukkende er en kombination af dårlig timing og politikkernes evindelige ævl om gode tanker som bliver dårligt, eller aldrig, eksekveret.

Jeg har lige været en hårsbredde fra at købe en Renault Kangoo ZE (elektrisk varevogn) til MediaMouse, men gik netop kold på at udgiften til lejen af batteripakken i sig selv, med diverse afgifter, laderstation m.m., ville koste nogenlunde det samme om måneden som afskrivningen på selve bilen - og det giver jo ingen form for mening. Så kan vi lige så godt, groft set, købe en Kangoo - ikke ZE - som koster det samme som ZE'en og så slippe for lejeomkostningerne til batterierne. Ja, selvfølgelig er diesel-bilen en del dyrere i brændstof end el-bilen, men jeg kan bedre forholde mig til at vi har en omkostning til brændstof som følger mængden bilen bliver brugt.

Men ikke desto mindre syntes jeg det er super ærgeligt at Better Place har måtte dreje nøglen om. Men lur mig ikke om der inden for de næste par år kommer en ny spiller på markedet, som har lært af de andres fejltagelser. Sådan er det altid at være pionerer. Det er sjældent dem som kommer først der kommer til at skumme fløden. Det er typisk dem som kommer efterfølgende, og som har lært af de andres fejl, der får en større success.

/Jesper

Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 11:39

Niels Anker Johnsen:
Og så afhænger det af afgiftssystemet - så dem der tør afprøve en ny vej får mulighed for det. 

Betyder det at vi skal hæve afgiften på Benzin og Diesel biler? For El-biler er da afgiftsfritaget.

Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 110
Fra  FlexAir A/S Skrevet kl. 11:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Better Place havde bare det forkerte produkt på hylderne, længere er den vist ikke.

At de samarbejde med én bilproducent som laver én bil der kan få skiftet batteri på deres ladestationer, så er dette vel hovedårsagen til undergangen.

Når Renault så direkte går ud og underkender konceptet ved fremover at udvikle biler der ikke kan få skiftet batterier på disse stationer, så er det hele vist dødsdømt.

Jeg er ikke i tvivl om at el-biler er og bliver fremtiden - se blot den nye Tesla S som er den første bil nogensinde der har opnået 99 point ud af 100 i en test i USA.

Men at binde folk på hænder og fødder duer bare ikke - der skal være frihed til at vælge og efter min mening, så er vejen frem lynopladning når teknologien bliver forbedret og forfinet, lidt ala dette her: lynopladning af batteri

Men tingene kommer ikke over natten og flere producenter vil gå konkurs, men med tiden skal produktet nok komme, og når det rigtige produkt er der, så kommer kunderne også.

- Jacob

Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 216
Fra  eKontoret ApS Skrevet kl. 11:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Walter

Umiddelbart tænkte jeg på 2 financierings kilder. Hvad med at indføre særskat på rødhårede? ... eller at nedlægge hjemmeværnet? Big Smile

Spøg til side!

Men som man kan se af ovenstående indlæg, er det svært at se noget økonomisk incitament til at 'satse' på et alternativ til benzin/diesel biler. Og det er her jeg mener at politikerne burde skabe nogle rammer så der kom lidt handling bag mange ord og intentioner.

For jeg er overbevist om, at uanset hvor mange kloge hoveder der arbejder med dette - og nu ser det oven i købet ud til at man helt havde undgået kloge hoveder i Better Place - så vil der skulle mange forsøg og erfaringer til, inden man finder den helt rette model.  

Og det er da også langt fra sikkert at det er elbiler der er fremtiden. Men der er trods alt sket en del siden Ellerten og ulykkesfuglen fra KEW.

Mvh

Niels 

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 12:04

WalterBP:
Betyder det at vi skal hæve afgiften på Benzin og Diesel biler? For El-biler er da afgiftsfritaget.

Ja, bilen... Ikke batteriet!

Fra Lyngby
Tilmeldt 8. Sep 07
Indlæg ialt: 708
Fra  Tæpperens med fordele der forbedrer indeklimaet! TRY.dk Skrevet kl. 12:10

Just præcis, Jesper;) Godt at være firstmover - bedre at være second nogle gange...

BH

Lars

Jesper Norbøll:
en ny spiller på markedet, som har lært af de andres fejltagelser

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 12:17

Cap'n Halfdan Timm:
Det er en skam. Elbiler er fremtiden. Men det skal ikke ske med et så voldsomt fordyrerende mellemled som Better Place var. Det var en dårlig forretning for kunderne med 10-20 % besparelse kontra benzinbiler. Det ødelægger hele idéen med at vælge en elbil.

Der går rigtigt mange år før en elbil når ud til folket

Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 216
Fra  eKontoret ApS Skrevet kl. 12:34

Hej igen

Det vrimler jo tilsyneladende med kloge hoveder herinde - både bag kloge og for kloge ;o)

Så sidder lige og brænder inde med et spørgsmål som jeg godt kunne tænke mig at høre holdninger til.

Hvordan ser i på hybrid biler contra rene elbiler?

Umiddelbart forekommer det mig, at hybriderne kunne være en god løsning i overgangs perioden indtil elbilerne blev et rigtig godt alternativ. Her tænker jeg ikke mindst på det med at få løst problemerne med optankning og få øget aktionsradius. Dette er jo i høj grad noget der kræver infrastruktur (a la Better Place? ) eller udvikling. Alt sammen noget som tager tid.

Mvh

Niels

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 12:41

Niels Anker Johnsen:
Umiddelbart forekommer det mig, at hybriderne kunne være en god løsning i overgangs perioden indtil elbilerne blev et rigtig godt alternativ. Her tænker jeg ikke mindst på det med at få løst problemerne med optankning og få øget aktionsradius. Dette er jo i høj grad noget der kræver infrastruktur (a la Better Place? ) eller udvikling. Alt sammen noget som tager tid.

Jeg tror mere på hybriderne end på elbilerne, af den simple årsag, at her har du rækkevidden. I min optik er det ikke bare at nok at købe en elbil til en 1/2 mio kroner (tesla) når du kan få en benzinbil til 85000 kr der kan løse opgaven bedre

Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 110
Fra  FlexAir A/S Skrevet kl. 12:43

Niels Anker Johnsen:

Jeg er meget enig i denne betragtning... jeg tror step 1 bliver disse hybridbiler i måske 10 - 15 år, hvor batteriteknologien udvikles hvorefter batterierne tager over med løsninger hvor rækkevidde er 500 - 800 km. for mellemklassebiler og fuld opladning kan foretages på måske 10 - 20 min.

Dog vil jeg ikke underkende at den traditionelle forbrændingmotor undergår ikke uvæsentlig udvikling i disse år, efter at have stået stille i mange år og at det måske kan forhale udviklingen.

Ford har deres Ecotec benzinmotor på 1,0 med 100 HK som har en god brændstoføkonomi og får fremragende anmeldelser, og denne teknologi slår ganske givet også igennem på de øvrige og større motorer. Ligeledes er Mazda kommet med deres SkyActive teknologi som vrider ekstra kilometer ud af brændstoffet.

Men måske det bliver en kombi af disse nye og brændstofoptimerede forbrændingsmotorer som kan give gennembruddet sammen med el-motoren i hybridbilen.

Men en eller anden dag skal vi jo tage springet - og gerne inden den sidste dråbe er udvundet fra undergrunden - medmindre at den trykluftdrevne eller atomdrevne bil bliver opfundet i mellemtiden.

- Jacob

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)