Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af konsulentenhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Nov 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg har gennem længere tid gået med overvejelsen om at starte en lille konsulentvirksomhed og vil i den forbindelse udbede mig jeres tanker og kommentarer på følgende:

Kunder har jeg skaffet mig kontakt til og forretningsplan, budgetter osv. ligger på plads. Lidt nøgletal: omsætning ca. 1. mio inkl. moms, 1 medarbejder (mig selv), 1-2 kunder.

Jeg har læst lidt på de forskellige selskabsformer og deres mulighed, hvorfor jeg hælder mest til at oprette 2 x ApS som drift og holding. En anden mulighed er personlig ejet, men jeg ønsker ikke at hæfte personligt og vil også gerne have mulighed for at sikre det opsparede overskud optimalt.

Da en del af konsulent arbejdet kræver en del tid på motorvejen, har jeg tænkt mig at sælge min private bil til selskabet. Bilen havde jeg tænkt mig at ligge i holdingselskabet, for at lease den ned i driftselskabet og lade mig beskatte af fri bil.

Når holdingselskabet udelukkende har bilen for at lease den, vil dette selskab så have momsfradrag for omkostninger til bilen, eller er der kun fradrag ved afskrivning (20%) samt 2 % af 25 % af registreringsafgiften?

Såfremt man valgte at ligge holdingselskabet på Cypern eller Bulgarien, har man så samme mulighed med bilen? Er der særlige forhold man skal være opmærksom på, eller udgifter til oprettelse af et selskab i fx Bulgarien?

Jeg har selvfølgelig interesse i at lade selskabet spare op til min pension, men er det korrekt forstået at jeg ud af virksomheden kan trække pension ved kun at betale AM-bidrag, inden der sker selskabsbeskatning?

Da selskabet til tider skal have gjort bilen ren og ordnet bogføringen har jeg i tankerne at aktivere mine kære børn. Er dette en mulighed, eller kræver det en voldsom mængde papirarbejde, for at få lov at aflønne dem? (16 og 22 år)

Ligeledes har mine hustru en del ekstra tid, som også er planlagt til at blive brugt i virksomheden. Hun ønsker dog ikke at være medejer af anparter, men blot indgå i den daglige drift ved forefaldende opgaver. Er det muligt at aflønne hende, så hendes årsindkomst optimeres til topskat?

Jeg har bestemt ikke planer om at unddrage systemet, men der er jo heller ingen grund til at snyde sig selv Smile

Håber I er friske på en lille debat om selskabsstiftelse, gunstige skattestruktreringer etc.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:50

Det er meget komplekse og store problemstillinger, så mit råd vil være at sidde en time eller to med en god revisor som du kort kan briefe om spørgsmålene. Du kan hente 3 gratis uforpligtende tilbud hos www.agera.dk 

Den med bilen f.eks. vil kræve langt flere detaljer - og lige så tanken om leasing fra holding til drift osv. Spørgsmålene om Bulgarien og Cypern vil vist også kræve noget mere ekspertise og være meget forskelligt afhængigt af om du bor i DK eller flytter der til - ellers skal du under alle omstændigheder dansk indkomstbeskattes

Ratepension fra ApS vil jeg TRO følger regler for ansatte - men jeg ved det faktisk ikke. Hvis det gør, så er der jo begrænsninger, hvis det er for selvstændige, flere muligheder, men jeg tror som ansatte - men så er der livrente som idag kan tagnes næsten som rate - og da det jo er en udgift for virksomheden (som løn i princip) og du kan modtage pengene mod AM bidrags betaling her og nu, ja så er det muligt

Ansætte familie har den lille hage på at arbejdet skal svare til lønnen (eller omvendt) Det må ikke kunne ses som forsøg på at fordele skatten klogest muligt, men lønnes de for arbejde normalt som du ville betale andre i princip, så er der ingen der kan protestere.

Din kone vil, hvis hun på den konto bliver medhjælpende hustru få problemer med dagpenge hvis hun er i almindeligt arbejde og der blir arbejdsløs

Ryger du meget over topskat - med 800.000 i omsætning (tal ikke omsætning med moms) og vel en række udgifter og ellers livrente, er du jo hurtigt under topskat

Du kan jo håbe på lidt mere specifikke råd herinde, men mange af os er jo villige til at give råd, men kan intet garantere, så brug penge på en proff

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Nov 12
Skrevet kl. 23:08

Hej John

Mange tak for din hurtige respons!

Jeg er klar over mange af tankerne omkring strukturen i selskabet er komplekse og forventer heller ikke en komplet afdækning af mine spørgsmål. Det var nærmere et oplæg til debat. Er det den optimale måde at gøre tingene på, eller har andre erfaring med at gøre tingene på en anden måde med succes, hører jeg meget gerne herom!

Mht. min private indkomst vil jeg blot sørge for at optimere til topskatten. Herunder skal selvfølgelig tages højde for bilen (160.000 i beskatningsgrundlag).

Et sekundært spørgsmål af en mere arbejdsretlig karakter er om jeg overhovedet kan anses som værende selvstændig erhvervsdrivende, eller om jeg må anses som værende ansat, da jeg gennem længere tid kun har planer om at arbejde hos én kunde, hvor jeg tidligere har været ansat på en tidsbegrænset kontrakt. Det skal i den forbindelse siges at kontakten er skabt gennem et konsulentbureau, som jeg er "udlejet" fra.

Vedr. aflønning af familie er det rart at få bekræftet at det er muligt, men da de jo ikke er ansatte, men blot udføre opgaver, som en anden konsulent på "frivillig" basis, har jeg da pligt til at indbrette udbetalingerne som løn gennem e-indkomst, eller er det lettest at lade dem oprette et privat ejetselskab for at kunne udstede en faktura til mit ApS?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:37

KristianKonner:
Et sekundært spørgsmål af en mere arbejdsretlig karakter er om jeg overhovedet kan anses som værende selvstændig erhvervsdrivende, eller om jeg må anses som værende ansat, da jeg gennem længere tid kun har planer om at arbejde hos én kunde, hvor jeg tidligere har været ansat på en tidsbegrænset kontrakt. Det skal i den forbindelse siges at kontakten er skabt gennem et konsulentbureau, som jeg er "udlejet" fra

Jeg ville absolut mene du var ansat med A indkomst og klar indberetningspligt som du beskriver det. Læs her om SELVSTÆNDIG, HONORAR ELLER LØNMODTAGER - og  bemærk de to underlink hvor du også kan se skats udlægning med eksempler. Det er et område skat er ganske opmærksomme på, da der pt er en del arbejdsgivere der hellere vil ha faktura end forpligtelser og en del medabejdere der gerne vil købe med moms fradrag osv OG hvis den virksomhed ikke fungerere og pludseligt ikke kan betale sin skat, så er det skattevæsenet der taber og de kræver beløbet + en bod ind fra den der skulle ha ansat som medabejder - men det er gråzone som du kan læse, dog vil jeg sige konsulent i kun en virksomhed - uden at kende alt til det rent faktiske for dig, du er nok ansat. Det kunne du også sagtens være hvis du arbejdede for flere, det er alle forholdene du kan læse om der tæller.

Der kan du stadigt regulere topskat med livrente

vh

Tilmeldt 7. Nov 12
Skrevet kl. 21:13

Fantastisk brugbar hjemmeside du har opbygget John - Det skal du have stort tak for!

Jeg er dog blivet forvirret på et højere plan efter at have læst denne artikel:

http://ing.dk/artikel/udlejes-ingeniorer-86451

Findes der undtagelser i loven, der lader konsulenter, der er "udlejet/udlånt" af et konsulentbureau opretholde deres status som selvstændig, trods en længere periode i samme virksomhed. Især sidste afsnit af artiklen fokusere på præcis dette.

Eller misforstår jeg artiklens mening?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:46

Nu er det jo en artikkel fra 2008 og skats fokus er klart øget de sidste 5 år. Det er i alle fald klart, at man ikke bare aftaler det kontraktligt - selve arbejdet SKAL skattemæssigt klasifiseres som selvstændig - honorar eller lønmodtager - og der er ingen tvivl om, at man skal kunne leve op til alle de mange betingelser der er om at være selvstændig i form af selvstændig risiko osv. Det at være ansat 3 forskellige steder er ikke i sig selv på nogen måde lig med selvstændig, og dels vil den der betaler en selvstændig, men skulle ha indberettet som lønmodtager være ansvarlig for en manglende skattebetaling + få bod, og samme vil den selvstændige.

Det gode er, at du kan beskrive forholdet ret præcist, og få bindende svar fra skat - men kildeskatteloven er kommet for at blive, og ansatte må ikke fakturere deres tjeneste uden at de er selvstændige i skats forstand. DU kan også læse linket der var i mit link  til DFI som viser godt, hvor mange der sikkert tidligere ville være selvstændige, men som DFI (film) stærkt anbefaler man kører som ansatte http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx

Jacob Tøjner har også skrevet godt om det: http://www.amino.dk/blogs/toejner/archive/2012/11/09/902985.aspx 

jeg kan ikke svare dig mere præcist for det er en afgørelse fra fald til fald - og det er ikke et spørgsmål om hvad man kontraktligt aftaler

vh

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:01

En lidt nyere artikel vedr. konsulenter i selskabsform, kan findes her: http://www.bdo.dk/Publikationer/Publikationer/Depechen%2005%202013.pdf

Polemikken omkring "rette indkomstmodtager" afhænger jo i høj grad af de faktuelle forhold og det er altid en særskilt vurdering der skal ske. Risikoen er at du hurtigt kan risikere en op til 3x beskatning, hvis man dømmes som værende arbejdstager fremfor selvstændig!

I forhold til udlejning af bil fra holding, skal du huske, at holding selskaber ikke som hovedregel kan fratrække moms. Man kan så altid argumentere for om udlejningen kan anses for en selvstændig aktivitet - udover hovedaktiviteten med ejerskab over kapitalandele. Derved skal der formegetnligt ske en splitmoms fordeling, såfremt en sådan vurdering kan anvendes.

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)