Hej Amino'er Jeg har gennem længere tid gået med overvejelsen om at starte en lille konsulentvirksomhed og vil i den forbindelse udbede mig jeres tanker og kommentarer på følgende: Kunder har jeg skaffet mig kontakt til og forretningsplan, budgetter osv. ligger på plads. Lidt nøgletal: omsætning ca. 1. mio inkl. moms, 1 medarbejder (mig selv), 1-2 kunder. Jeg har læst lidt på de forskellige selskabsformer og deres mulighed, hvorfor jeg hælder mest til at oprette 2 x ApS som drift og holding. En anden mulighed er personlig ejet, men jeg ønsker ikke at hæfte personligt og vil også gerne have mulighed for at sikre det opsparede overskud optimalt. Da en del af konsulent arbejdet kræver en del tid på motorvejen, har jeg tænkt mig at sælge min private bil til selskabet. Bilen havde jeg tænkt mig at ligge i holdingselskabet, for at lease den ned i driftselskabet og lade mig beskatte af fri bil. Når holdingselskabet udelukkende har bilen for at lease den, vil dette selskab så have momsfradrag for omkostninger til bilen, eller er der kun fradrag ved afskrivning (20%) samt 2 % af 25 % af registreringsafgiften? Såfremt man valgte at ligge holdingselskabet på Cypern eller Bulgarien, har man så samme mulighed med bilen? Er der særlige forhold man skal være opmærksom på, eller udgifter til oprettelse af et selskab i fx Bulgarien? Jeg har selvfølgelig interesse i at lade selskabet spare op til min pension, men er det korrekt forstået at jeg ud af virksomheden kan trække pension ved kun at betale AM-bidrag, inden der sker selskabsbeskatning? Da selskabet til tider skal have gjort bilen ren og ordnet bogføringen har jeg i tankerne at aktivere mine kære børn. Er dette en mulighed, eller kræver det en voldsom mængde papirarbejde, for at få lov at aflønne dem? (16 og 22 år) Ligeledes har mine hustru en del ekstra tid, som også er planlagt til at blive brugt i virksomheden. Hun ønsker dog ikke at være medejer af anparter, men blot indgå i den daglige drift ved forefaldende opgaver. Er det muligt at aflønne hende, så hendes årsindkomst optimeres til topskat? Jeg har bestemt ikke planer om at unddrage systemet, men der er jo heller ingen grund til at snyde sig selv Håber I er friske på en lille debat om selskabsstiftelse, gunstige skattestruktreringer etc. |
Det er meget komplekse og store problemstillinger, så mit råd vil være at sidde en time eller to med en god revisor som du kort kan briefe om spørgsmålene. Du kan hente 3 gratis uforpligtende tilbud hos www.agera.dk
Den med bilen f.eks. vil kræve langt flere detaljer - og lige så tanken om leasing fra holding til drift osv. Spørgsmålene om Bulgarien og Cypern vil vist også kræve noget mere ekspertise og være meget forskelligt afhængigt af om du bor i DK eller flytter der til - ellers skal du under alle omstændigheder dansk indkomstbeskattes
Ratepension fra ApS vil jeg TRO følger regler for ansatte - men jeg ved det faktisk ikke. Hvis det gør, så er der jo begrænsninger, hvis det er for selvstændige, flere muligheder, men jeg tror som ansatte - men så er der livrente som idag kan tagnes næsten som rate - og da det jo er en udgift for virksomheden (som løn i princip) og du kan modtage pengene mod AM bidrags betaling her og nu, ja så er det muligt
Ansætte familie har den lille hage på at arbejdet skal svare til lønnen (eller omvendt) Det må ikke kunne ses som forsøg på at fordele skatten klogest muligt, men lønnes de for arbejde normalt som du ville betale andre i princip, så er der ingen der kan protestere.
Din kone vil, hvis hun på den konto bliver medhjælpende hustru få problemer med dagpenge hvis hun er i almindeligt arbejde og der blir arbejdsløs
Ryger du meget over topskat - med 800.000 i omsætning (tal ikke omsætning med moms) og vel en række udgifter og ellers livrente, er du jo hurtigt under topskat
Du kan jo håbe på lidt mere specifikke råd herinde, men mange af os er jo villige til at give råd, men kan intet garantere, så brug penge på en proff
vh John