Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad synes du om den "digitale årsrapport"...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer...

Som indehaver at et ApS i regnskabsklasse B, er jeg i år tvunget til at indberette min årsrapport DIGITALT.

Umiddelbart regnede jeg med, at dette var noget som var overstået på et kvarters tid. Jeg havde jo i forvejen lavet årsrapporten som jeg plejer, og regnede sådan set bare med at skulle kopiere noget tekst og tal over, via clipboardet. Og med 19 års erfaring som IT-konsulent i Corcorde XAL og C5 regnede jeg ikke med de store problemer.

Men jeg må indrømme, at jeg da blev lidt skuffet, da jeg gik igang.

Jeg valgte "Regnskab Basis", idet jeg ikke havde noget software som kunne lave XBRL.

Første del gik sådan sådan set let nok. Jeg kopierede problemfrit "Ledelsesberetning", "Ledelsespåtegning", og "Anvendt regnskabspraksis" over fra mit word-dokument. (Lidt træls at formatteringen med Fed, Kursiv, etc forsvandt, men det er jo småting...)

Så kom jeg til indtastning af resultatopgørelsen. Her skulle jeg indplacere omkostningerne til drift og vedligeholdelse af min firmabil. Den revisor som i tidernes morgen lavede min kontoplan, havde jo fornuftigt nok lavet et "afsnit" bil-omkostninger i min kontoplan, til brændstof, vedligehold, forsikring, etc.

Så jeg ledte efter et tilsvarende i "Regnskab Basis". Det fandtes ikke, og jeg kunne ikke tilføje det. Jeg ledte så efter en vejledning til, hvor jeg kunne indtaste det. Fandt efter lidt googlen  et dokument fra EOS: "Brugervejledning til Regnskab Basis - En vejledning til revisorer og regnskabskyndige". Her måtte der kunne findes lidt hjælp... Men Nej - et fuldstændigt tåbeligt dokument, med det som vi IT-Konsulenter kalder "Felt for felt-vejledning... (Også kendt fra den 1300 siders Concorde XAL manual...) Eksempel: I feltet SE-nummer skriver du selskabets SE-nummer... Har selskabet fravalgt revision, sætter du kryds i "Ja - revision er fravalgt". Tåbeligt....

Nå - jeg svævede lidt mellem at placere det under "Administrations-omkostninger" eller "Personale-omkostninger. Valgte det sidste...

Så kom jeg til Balancen. Her startede problemerne for alvor...

Aktiverne fik sådan set fint nok. Men da jeg nåede til passiverne gik det for alvor galt. Først skulle jeg finde et sted at placere "Skyldig moms", dvs. moms der er indberettet, men endnu ikke afregnet. Jeg ledte forgæves efter ordet "Moms", men det fandtes ikke. Hjælp var ikke at finde...

Til sidst nåede jeg frem til, at det enten skulle placeres under "Skyldig skat", eller under "Andre hensættelser". Begge dele var lige dårlige, men jeg valgte "Andre hensættelser".

Så kom jeg til "Skyldige lønomkostninger". Endte med at placere "skyldig A-skat" under ""skyldig skat", og postere resten (AM, ATP etc, under "Hensættelse til pensioner og lignende forpligtelser"... Men igen: ingen hjælp at få nogen steder

Endelig færdig, og klar til at gå videre...

Øv - næste fejlbesked: "Aktiver og passiver skal være PRÆCIST lige store"... Jamen for pokker... Aktiver og passiver har jo forskelligt fortegn, og kan derfor ALDRIG være lige store... Ja ja da... Jeg ændrede passwordet på alle passiverne. Så kørte det...

Men sikke noget bras...

Føler mig i samme båd som de stakler der har siddet med Digital Tinglysning, Det digitale MotorRegister, etc...

Hører gerne fra andre som har haft de samme oplevelser som mig.

Med venlig hilsen

Ole Haahr Andersen


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke sige jeg har siddet i samme båd MEN ja - regnskabet som skal indberettes skal jo følge meget bestemte retningslinjer, og er langt fra bare en kopiering af det årsregnskab man kan trække i et regnskabsprogram - også fordi mange jo har lidt individuel holdning til hvilken gruppe de forskellige omkostninger lige lægges under, lige som der jo også ofte kan være repræsentation, hoteller, gave eller andet, som hører anderledes til i skatteregnskabet + afskrivninger som kan variere fra drift til skat.

For så at gøre det endnu mere rodet, skjuler vi omsætning for konkurrenter som så mange andre, så vi skal kun ha bruttoavance offentligt - det ville jeg så heller ikke ane hvordan man gør i den digitale indberetning - NOGEN DER KAN FORKLARE DET som ekstra spørgsmål?

Jeg har prøvet at følge min gode revisors måde at gå fra regnskab fra mig til regnskab i indberetning - OG det er ikke særligt lige til for at sige det som det er. Han reviderer ikke mere for mig, det lever jeg godt uden, men han tager sig af indberetningen og det har han ikke besvær med ved jeg.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole,

Jeg har det nok lidt ligesom dig men jeg synes også der er smarte tanker bag løsningen.

Jeg medgiver til fulde at selve indtastningen er lavet meget upædagogisk og tager alt for lang tid i forhold til hvad det bør tage, men outputtet er sgu smart for den lille virksomhed som IKKE gør brug af revision. Her bliver årsrapporten jo designet og opsat i løbet af nul komma fem.

Det smarte er jo nu om de gængse regnskabsprogrammer kan lave en eksport-funktion som matcher indtastningsbehovet i basis-regnskabet så man meget nemmere kan indtaste det ønskede. Det ville jo være smart.

Dog må man sige at kravet om underskrift af regnskab med kuglepen og senere udload fortsat er langt fra den digitale tidsalder. Her må man kunne få en løsning med digital godkendelse til at fungere hvor de personer som skal underskrive må kunne godkende med deres personlige nem-id. Dog er det offentlige på vej og det er sgu rart.

Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

De fleste har jo nok en skabelon liggende til deres årsrapport i word.

Så jeg er ikke enig med dig i, at den er smartere end et word-dokument..

Og alle virksomheder betaler moms. Hvorfor er der så ikke lavet et felt til "skyldig moms", når der nu er så mange andre felter.

Og hvorfor skal aktiver og passiver være ens ??? (I min verden skal aktiver + passiver give 0, dvs. at de skal være ens, men med forskelligt fortegn...)

Og hvorfor findes der OVERHOVEDET ikke nogen manual til systemet, ud over det tåbelige dokument på EOS' hjemmeside.

Mvh Ole

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Når man anvender den digitale indberetning af årsregnskabet på www.virk.dk
så skal man overholde skemapligten jvf. årsregnskabsloven, se Bilag 2

Indledningsvis skal man beslutte, hvorvidt årsregnskabet aflægges som "artsopdelt" eller "funtionsopdelt"-

Når årsregnskabet er opstillet korrekt og overensstemmelse med skemaerne, så er det faktisk relativt enkelt at indberette årsregnskabet.

Tonny

Her er eks. en artsopdelt resultatopgørelse:

3. Skema for resultatopgørelse i beretningsform, artsopdelt (regnskabsklasse B)
   
(* ud for posten indikerer, at posten kan sammendrages, jf. § 32. Bruttofortjeneste/Bruttotab i parentesen skal i så fald placeres i stedet)
   
1.
Nettoomsætning *
2.
Ændring i lagre af færdigvarer og varer under fremstilling *
3.
Arbejde udført for egen regning og opført under aktiver *
4.
Andre driftsindtægter *
5.
Eksterne omkostninger *
 
a)
Omkostninger til råvarer og hjælpematerialer *
 
b)
Andre eksterne omkostninger *
 
(Bruttofortjeneste/Bruttotab)
6.
Personaleomkostninger
 
a)
Lønninger
 
b)
Pensioner
 
c)
Andre omkostninger til social sikring
7.
Af- og nedskrivninger af materielle og immaterielle anlægsaktiver
8.
Nedskrivninger af omsætningsaktiver, bortset fra finansielle omsætningsaktiver
9.
Andre driftsomkostninger
10.
Indtægter af kapitalandele i tilknyttede og associerede virksomheder
 
a)
Indtægter af kapitalandele i tilknyttede virksomheder
 
b)
Indtægter af kapitalandele i associerede virksomheder
11.
Indtægter af andre kapitalandele, værdipapirer og tilgodehavender, der er anlægsaktiver
12.
Andre finansielle indtægter fra tilknyttede virksomheder
13.
Andre finansielle indtægter
14.
Nedskrivning af finansielle aktiver
15.
Øvrige finansielle omkostninger
 
a)
Finansielle omkostninger, der hidrører fra tilknyttede virksomheder
 
b)
Andre finansielle omkostninger
16.
Ordinært resultat før skat
17.
Ekstraordinære indtægter
18.
Ekstraordinære omkostninger
19.
Ekstraordinært resultat før skat
20.
Skat af årets resultat
21.
Andre skatter
22.
Årets resultat

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)