Hej Aminoer... Som indehaver at et ApS i regnskabsklasse B, er jeg i år tvunget til at indberette min årsrapport DIGITALT. Umiddelbart regnede jeg med, at dette var noget som var overstået på et kvarters tid. Jeg havde jo i forvejen lavet årsrapporten som jeg plejer, og regnede sådan set bare med at skulle kopiere noget tekst og tal over, via clipboardet. Og med 19 års erfaring som IT-konsulent i Corcorde XAL og C5 regnede jeg ikke med de store problemer. Men jeg må indrømme, at jeg da blev lidt skuffet, da jeg gik igang. Jeg valgte "Regnskab Basis", idet jeg ikke havde noget software som kunne lave XBRL. Første del gik sådan sådan set let nok. Jeg kopierede problemfrit "Ledelsesberetning", "Ledelsespåtegning", og "Anvendt regnskabspraksis" over fra mit word-dokument. (Lidt træls at formatteringen med Fed, Kursiv, etc forsvandt, men det er jo småting...) Så kom jeg til indtastning af resultatopgørelsen. Her skulle jeg indplacere omkostningerne til drift og vedligeholdelse af min firmabil. Den revisor som i tidernes morgen lavede min kontoplan, havde jo fornuftigt nok lavet et "afsnit" bil-omkostninger i min kontoplan, til brændstof, vedligehold, forsikring, etc. Så jeg ledte efter et tilsvarende i "Regnskab Basis". Det fandtes ikke, og jeg kunne ikke tilføje det. Jeg ledte så efter en vejledning til, hvor jeg kunne indtaste det. Fandt efter lidt googlen et dokument fra EOS: "Brugervejledning til Regnskab Basis - En vejledning til revisorer og regnskabskyndige". Her måtte der kunne findes lidt hjælp... Men Nej - et fuldstændigt tåbeligt dokument, med det som vi IT-Konsulenter kalder "Felt for felt-vejledning... (Også kendt fra den 1300 siders Concorde XAL manual...) Eksempel: I feltet SE-nummer skriver du selskabets SE-nummer... Har selskabet fravalgt revision, sætter du kryds i "Ja - revision er fravalgt". Tåbeligt.... Nå - jeg svævede lidt mellem at placere det under "Administrations-omkostninger" eller "Personale-omkostninger. Valgte det sidste... Så kom jeg til Balancen. Her startede problemerne for alvor... Aktiverne fik sådan set fint nok. Men da jeg nåede til passiverne gik det for alvor galt. Først skulle jeg finde et sted at placere "Skyldig moms", dvs. moms der er indberettet, men endnu ikke afregnet. Jeg ledte forgæves efter ordet "Moms", men det fandtes ikke. Hjælp var ikke at finde... Til sidst nåede jeg frem til, at det enten skulle placeres under "Skyldig skat", eller under "Andre hensættelser". Begge dele var lige dårlige, men jeg valgte "Andre hensættelser". Så kom jeg til "Skyldige lønomkostninger". Endte med at placere "skyldig A-skat" under ""skyldig skat", og postere resten (AM, ATP etc, under "Hensættelse til pensioner og lignende forpligtelser"... Men igen: ingen hjælp at få nogen steder Endelig færdig, og klar til at gå videre... Øv - næste fejlbesked: "Aktiver og passiver skal være PRÆCIST lige store"... Jamen for pokker... Aktiver og passiver har jo forskelligt fortegn, og kan derfor ALDRIG være lige store... Ja ja da... Jeg ændrede passwordet på alle passiverne. Så kørte det... Men sikke noget bras... Føler mig i samme båd som de stakler der har siddet med Digital Tinglysning, Det digitale MotorRegister, etc... Hører gerne fra andre som har haft de samme oplevelser som mig. Med venlig hilsen Ole Haahr Andersen |
Jeg kan ikke sige jeg har siddet i samme båd MEN ja - regnskabet som skal indberettes skal jo følge meget bestemte retningslinjer, og er langt fra bare en kopiering af det årsregnskab man kan trække i et regnskabsprogram - også fordi mange jo har lidt individuel holdning til hvilken gruppe de forskellige omkostninger lige lægges under, lige som der jo også ofte kan være repræsentation, hoteller, gave eller andet, som hører anderledes til i skatteregnskabet + afskrivninger som kan variere fra drift til skat.
For så at gøre det endnu mere rodet, skjuler vi omsætning for konkurrenter som så mange andre, så vi skal kun ha bruttoavance offentligt - det ville jeg så heller ikke ane hvordan man gør i den digitale indberetning - NOGEN DER KAN FORKLARE DET som ekstra spørgsmål?
Jeg har prøvet at følge min gode revisors måde at gå fra regnskab fra mig til regnskab i indberetning - OG det er ikke særligt lige til for at sige det som det er. Han reviderer ikke mere for mig, det lever jeg godt uden, men han tager sig af indberetningen og det har han ikke besvær med ved jeg.
vh