Jeg er lidt usikker på ovenst. - synes det jeg læser om det virker ulogisk. Dette er situationen: Der er tale om en sportsklub med betalende medlemmer, altså kontingenter. Jeg har følgende konti at arbejde med: Konto 3000 "Tab på debitorer" i resultatopgørelsen (under administration), samt konto 5000 "Tab på debitorer" i balancen, under aktiver. Endelig den konto, hvor medlemmernes fakturabeløb går ind, når de er udstedt, indtil betalingen kommer: Konto 5500 "debitorer (medl. udestående)" også i aktiver/tilgodehavender...Lyder det rigtigt så vidt? Er der en konto for meget? Vi vælger at hensætte 10.000 for det nye år til tab på debitorer. Bøgføres kredit på konto 3000, debet på konto 5000 - korrekt? Hen på året må vi opgive en indbetaling, f.eks. 1000 kr fra et medlem. Hvordan bogføres dette nu på de ovennævnte 3 konti? (ps: der er ingen moms involveret). Er det bare kredit på 5500 Debitorer og debet på 5000 tab på debitorer? Altså ingen bevægelser i resultatopgørelsen? |
Jeg mener du skal vende skråen engang
Du skal cvergå til kassebogføring, alså først når betalingen er i kassen eller bank tages den som en indtægt. Kredit omsætning i driftregnskabet debet kassen bank.
Du krydser medlemmerne af i et ringbind efterhånden som de betaler. Når året er gået og i skal til at lave regnskab laver du en liste på dem som ikke har betalt, og kreditere "debitorer ultimo" i omsætningen og debitere "debitorer" i aktiver.
Havde du gjjort dette forrige år også, skulle du debitere "debitor primo" ved omsætningen og kreditere "debitorer" i aktiver. på denne måde er det faktiske tab på debitorer, og ikke noget med at hensætte.