Værsgo! En fuldstændigt forrykt god tale af steve Jobs!! :)
Gaven består i at jeg har oversat den til dansk... 1) Fordi lyden er så mega elendig på den 2) og fordi at selvom man er nok så engelsk kyndig, er der altså ét eller andet magisk ved at læse en tekst på sit modersmål. Det rammer hjertet på en anden måde.
Efter min mening burde alle danske virksomhedsledere og ledende politikere bruge de 6 min. og 54 sek. den tager, på at se den! Den her tale og den her kampagne er måske verdens bedste eksempel på sublim marketings- og produktudviklings strategi. Et konge eksempel på eminent ledelse og visionær tankegang. (Og jeg kunne blive ved, men jeg tror jeg skruer ned for superlativerene og lader jer danne jeres egen mening)
Men; hvis du er enig i min betragtning, så spred ordet og lad os se om vi ikke kan få hul igennem til C20-toppen.
Fantastisk oplæg! Men klippet er der rimelig gammelt?
Der er en grund til, at Apple er et af de mest førende mærker i verden! Og man må sige de virkelig har tænkt anderledes. De markedsfører deres produkter, som ingen andre kan.. Og som han selv siger i videoen, så fokusere de stadig på deres kerneprodukt. Hvilket mange andre virksomheder glemmer.
Ham Steve Jobs var virkelig en verdensmand! Klapper i mine små hænder..
Tak for din kommentar. Og ja — du har ret. Klippet er gammelt — MEGET gammelt.
Det er noget af dét der gør det så suverænt. Selvom det er fra 1997 og derfor 16 år gammelt, så er det stadig 100% tidssvarende. De virksomheder der i dag klarer sig bedst — og som ikke bare har en stor kassekredit — det er lige præcis dem som holder fast ved kerneværdien og fornyr sig ud fra det princip. Mig bekendt er der kun få danske virksomhed der reelt har kunnet føre den kunst ud i livet og det bedste eksempel er vel nok LEGO. Jeg synes det er fascinerende at se hvordan den virksomhed konstant fornyr sig og laver nye produktlinjer og koncepter der igen og igen og igen bliver kæmpe sællerter. Og fundamentet for den success er at de holder fast ved den kerneværdi og bygger ud fra den.
Det skal så også lige siges; at mig bekendt er det nok rundt regnet den sværeste kunst for en virksomhed — at definere sig selv og den allerinderste kerneværdi, for den er ikke så åbenlys som man skulle tro. Altså; jeg ville aldrig have kunnet regne ud hvad Apples og Nikes kerneværdier er, hvis jeg ikke havde set det i den video. (Og jeg ville aldrig turde påstå at fundamentet for LEGO's success er kerneværdien, hvis jeg ikke havde hørt det på P1 business.)
Jeg er fuldstændig enig :-) Og ja, jeg ville også tro, at det er meget svære for en virksomhed at vide/fokusere pa sin kerneværdi, og udvikle derfra. Det kræver en masse resourcer, og det er ikke alle som har disse resourcer og idèer. Og selvoman man har resourcerene, skal der stadig en hjerne bag alt udtænkningen og idèerne. Apple har så været så heldig at Steve Jobs er manden bag.
Jeg er sådan set ligeglad med hvor lidt eller hvor meget man tager af det (altså hvis man kan bruge det.) Endemålet er at det skal havne i skødet på Ditlev Engel eller nogle af de andre stakler der står der ude i fronten og ikke aner deres levende råd — og jo mere det bliver spredt, desto højere er chancen for at ramme dem.....spredehaglseffekten du ved :)