Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skift fra I/S til Aps med mere.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg har 3 hurtige spørgsmål angående vores virksomhed.

1: Vi oprettede virksomheden som I/S, men overvejer nu at skifte til Aps, således at virksomheden får indtjeningen, og ikke os selv som privat personer. Herudover at vi er lidt mere beskyttede såfremt der skulle være konkurs. Hvad ser i som de store fordele og ulemper i forhold til disse ting? Er det nemt at skifte? Vi har 2 små jobs, hvilket betyder at vi har indtjening på ca 25.000 som helt eller delvist gerne skulle overføres i Aps firmaet. Disse penge skal vel beskattes personligt før de kan overflyttes til Aps firmaet?

2: Jeg kan læse mig frem til at man skal have 80.000 ved opstart af Aps. Skal disse være tilstede hele tiden, eller kan man teknisk set låne 80.000 ved oprettelse af virksomheden, og betale disse tilbage bagefter? Man hæfter self stadig med de 80.000 såfremt der er konkurs, men idet vi ikke forventer den store gæld, ser vi ikke dette som et problem. 

3: Såfremt der er konkurs, hæfter man vel med max de 80.000. Gælder dette også virksomhedens aktiver dvs. kontorstole, licenser etc.? Vi overvejer at købe en licens til et program til eksempelvis 20.000 kr. Såfremt der sker konkurs, kan licensen vel ikke stadig have værdi af 20.000 til at betale gæld? Hvordan fungerer dette system i praksis. Såfremt licesen købes som privatperson (uden cvr på kvittering), så kan licensen vel ikke som et aktiv i virksomheden, hvorfor den heller ikke vel kunne bruges til at betale gæld/være en del af de 80.000?

Håber det giver mening.

Vil bare gerne have styr på regler og metoder således jeg ikke laver dumme eller ulovlige ting :)

Mvh

Troels

Tilmeldt 9. Apr 13
Indlæg ialt: 44
Fra  Regnskabsfabrikanten Skrevet kl. 22:37

1: indtægt i i/s skal beskattes i privat regi. Indtægter beskattes først i selskabet når det er stiften og driften indgår i selskabet. Der er dog undtagelse hertil men jeg vil umiddelbart ikke vurdere det er optimalt for jer.
2: der skal en kapital til på mindst 80.000 for at stifte et selskab (kontant eller andre værdier). Hele kapitalen skal ind i selskabet og må ikke lånes tilbage til ejerne.
3: ved konkurs taber I hele kapitalen på 80.000. Værdien på evt licens i selskabet tilhører selskabet og kurator vil sælge den til højestbydende.

Revision og regnskab til faste priser - www.regnskabsfabrikanten.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:51

Red Ocean Games:

Hej Amino.

Jeg har 3 hurtige spørgsmål angående vores virksomhed.

1: Vi oprettede virksomheden som I/S, men overvejer nu at skifte til Aps, således at virksomheden får indtjeningen, og ikke os selv som privat personer. Herudover at vi er lidt mere beskyttede såfremt der skulle være konkurs. Hvad ser i som de store fordele og ulemper i forhold til disse ting? Er det nemt at skifte? Vi har 2 små jobs, hvilket betyder at vi har indtjening på ca 25.000 som helt eller delvist gerne skulle overføres i Aps firmaet. Disse penge skal vel beskattes personligt før de kan overflyttes til Aps firmaet?

Ja umiddelbart normalt

Red Ocean Games:
2: Jeg kan læse mig frem til at man skal have 80.000 ved opstart af Aps. Skal disse være tilstede hele tiden, eller kan man teknisk set låne 80.000 ved oprettelse af virksomheden, og betale disse tilbage bagefter? Man hæfter self stadig med de 80.000 såfremt der er konkurs, men idet vi ikke forventer den store gæld, ser vi ikke dette som et problem. 

I princippet ja - i må ikke bare tage dem tilbage - tabes de helt eller delvis er der regler for hvordan I skal reagere og det skal fremgå af regnskabet + i yderste konsekvens, hvis I svigter i forhold til kaptalberedskabet, kan I bliver personligt ansvarlige trods ApS  hvis ikke I ser risiko for gæld, så kan I/S jo forsat fungere i øvrigt

Red Ocean Games:

: Såfremt der er konkurs, hæfter man vel med max de 80.000. Gælder dette også virksomhedens aktiver dvs. kontorstole, licenser etc.? Vi overvejer at købe en licens til et program til eksempelvis 20.000 kr. Såfremt der sker konkurs, kan licensen vel ikke stadig have værdi af 20.000 til at betale gæld? Hvordan fungerer dette system i praksis. Såfremt licesen købes som privatperson (uden cvr på kvittering), så kan licensen vel ikke som et aktiv i virksomheden, hvorfor den heller ikke vel kunne bruges til at betale gæld/være en del af de 80.000?

Håber det giver mening.

Vil bare gerne have styr på regler og metoder således jeg ikke laver dumme eller ulovlige ting :)

Mvh

Ved konkurs vil jo alle aktiver være tabt inkl. licensen. Hvis den er købt privat og ejet privat, indgår den ikke i ApS  i øvrigt vil det jo afhænge af værdien af lisensen hvis den er købt i selskabet - kan den videresælges og hvad har den for "second hand" værdi.

Regn iøvrigt med, at det koster en del at stifte ApS med værdier i stedet for kontanter, da revisor skal stå inde for vurderingen virkeligt afspegler værdien

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:40

Super fedt med så hurtige svar herinde :) Tak for det!

Såfremt vi beholder selskabet som I/S, kan man vel benytte virksomhedsordningen efter samarbejde med en revisor, og derved køre virksomheden på samme måde som et Aps, dog stadig med personlig hæftelse, er dette ikke korrekt?

Ja, licesen falder meget i værdi når den sælges second-hand ;) Dette var også mere et eksempel. Jeg går ud fra at alle aktiver i virksomheden vil blive benyttet til at afbetale gæld ved eventuelt konkurs. Dvs hvad kurator kan få for virksomhedens aktiver + de 80.000?

Jeg har læst mig frem til at de 80.000 godt må benyttes til drift i virkosomheden? Men dette passer måske ikke helt? Der er måske regler for at de godt må benyttes driftsmæssigt så længe værdien af de 80.000 kan ses i virksomhedens aktiver?

Undskyld de mange spørgsmål, kan være man snart skulle tage et møde med en revisor :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:10

Jo de 80000 må bruges til drift, men det ændrer jo ikke ved, at der løbende stadigt skal være 80000 egenkapital tilbage - enten ved at de 80 er i varelager eller har givet anden form for overskud.

Ja I kan benytte VSO

Læs her lidt om at stifte selskab APS ELLER ANDET SELSKAB og læs her om VSO 

vh 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 18:51

Denne tråd lugter lidt af fisk.

Vi har en udfordring som jeg håber at få lidt styr på.

Vi har et driftfirma ApS hvor nogle udviklingsprojekter/underleverandørsvigt har kostet os den likvide kapital og hvor vores investorer har afskrevet deres indskud og solgt det tilbage til os for et symbolsk beløb

Alle anparter (ca 160000 a 1kr) ejes nu af dette holdingselskab som ellers ingen aktiver har udover 200kr på bankbogen

Vi er nødt til at lave en kapitaltilførsel til driftselskabet på minimum 100000kr kortsigtet, og har i et I/S som har et opsparet overskud efter virksomhedsordningen men som ikke har haft drift i et par år nogle få hundredetusinde.

Kan dette I/S købe holdingselskabet (hvis vi bruger investeors kurs er holdingselskabet ca 5 kr værd) og så låne pengene til driftselskabet, og hvad skal man passe på?

Vi tænker at I/S'et skal omdannes til ApS. 

Er der andre mere logiske metoder til at bruge de penge vi har i I/S'et til vores driftselskab.

PS Holdingselskabet blev skabt i 2 halvdel ad skatteåret hvor det ellers havde været smartere at bruge det overskud den gang.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:22

uden at kunne svare rigtigt vil jeg bare indsparke, at hvis det er for at genskabe ApS kapitalen, så nytter det jo ikke, at det ApS låner pengene for så er der jo gæld for alle pengene. For at man kan bruge akk overskud fra VSO vil jeg bestemt mene, at det skal være beskattet overskud - og det vil du vel undgå.

I må godt selv låne penge og skyde dem ind i jeres drifts ApS - så er pengene blevet ApS "ejendom" - og I skylder så pengene til långiveren men igen kan jeg ikke se det ske med ubeskattede midler fra et I/S under VSO

vh

Tilmeldt 17. Dec 07
Skrevet kl. 00:46

uden at kunne svare rigtigt vil jeg bare indsparke, at hvis det er for at genskabe ApS kapitalen, så nytter det jo ikke, at det ApS låner pengene for så er der jo gæld for alle pengene. For at man kan bruge akk overskud fra VSO vil jeg bestemt mene, at det skal være beskattet overskud - og det vil du vel undgå.

I må godt selv låne penge og skyde dem ind i jeres drifts ApS - så er pengene blevet ApS "ejendom" - og I skylder så pengene til långiveren men igen kan jeg ikke se det ske med ubeskattede midler fra et I/S under VSO

vh

Tak for svaret John,

Jeg tænkte nu mest på om I/S'et kan omdannes til ApS og så må købe Holding selskabet ApS og blive sammenlagt med dette. 

Det er klart at det specielt er beskatningen jeg vil undgå.

Holdingselskabet må naturligvis gerne låne penge til driftselskabet, og det er likvider driftselskabet mangler nærmere end egentlig egenkapital. Det bliver selvfølgelig let lidt regnskabsmæssigt broget da vi har købt anparterne tilbage til en et symbolsk beløb, men har betydelige værdier både af udviklede produkter og varelager. 

Jeg ved at det er svært at svare på så komplekse ting på et forum, men det er mest på de store linier specielt mht muligheder for at sammenlægge holdingselskabet og I/S'et.

MVH jens 

Tilmeldt 9. Apr 13
Indlæg ialt: 44
Fra  Regnskabsfabrikanten Skrevet kl. 08:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej

I/S kan godt omdannes skattefrit til ApS (under visse betingelser), således at I ikke beskattes af opsparet overskud. Efterfølgende kan det nystiftede selskab (gl. I/S) fusionere med f.eks. holding.

Disse omstruktureringer er forholdsvis omkostningstunge (til revisor/advokat) så hvis der kun er et par 100 tkr. i I/S vil jeg umiddelbart vurdere at det ikke kan svare sig at bruge forholdsvis mange penge på skattefrie omstruktureringer (set i lyset af at de skattefrie omstruktureringer som udgangspunkt kun er skatteudskydelse).

Jeg forstod at I ingen aktivitet har i I/S? Husk det kræver aktivitet/virksomhedsdrift for at kunne benytte virksomhedsordningen.

Mht. kapitaltilførsel fra holding til driftsselskabet, så er kan der naturligvis laves et lån/mellemregning, men ønsker I kapitalen reetableret har holding også mulighed for at give et skattefrit tilskud til driftsselskabet (så slipper man for en udvidelse af anpartskapitalen (nytegning)).

Revision og regnskab til faste priser - www.regnskabsfabrikanten.dk

Tilmeldt 17. Dec 07
Skrevet kl. 12:08

Regnskabsfabrikanten:

Hej

I/S kan godt omdannes skattefrit til ApS (under visse betingelser), således at I ikke beskattes af opsparet overskud. Efterfølgende kan det nystiftede selskab (gl. I/S) fusionere med f.eks. holding.

Disse omstruktureringer er forholdsvis omkostningstunge (til revisor/advokat) så hvis der kun er et par 100 tkr. i I/S vil jeg umiddelbart vurdere at det ikke kan svare sig at bruge forholdsvis mange penge på skattefrie omstruktureringer (set i lyset af at de skattefrie omstruktureringer som udgangspunkt kun er skatteudskydelse).

Jeg forstod at I ingen aktivitet har i I/S? Husk det kræver aktivitet/virksomhedsdrift for at kunne benytte virksomhedsordningen.

Mht. kapitaltilførsel fra holding til driftsselskabet, så er kan der naturligvis laves et lån/mellemregning, men ønsker I kapitalen reetableret har holding også mulighed for at give et skattefrit tilskud til driftsselskabet (så slipper man for en udvidelse af anpartskapitalen (nytegning)).

Det lyder til at det let bliver besværligt.

Er der noget galt for at I/S'et låner penge til Holding Selskabet eller driftselskabet?

Er der specielle forhold man skal være opmærksomme på?

MVH jens 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)