Asien er meget svær at handle med da de har en helt anden mentalitet end os i vesten - selv er jeg blevet snydt noget så grusomt for mange penge, og den tid det gik "godt" - var med dårlige nerver konstant, og en kamp for at få noget der var i nogenlunde ordentlig stand set med vestlige øjne.
Kampe for at få eftersendt de varer der ikke var med i første levering, kampe om hvem der så skulle betale for eftersendelse osv osv.. Listen er lang..
De er yderst høflige og har meget meget meget god service - lige indtil du har betalt - og når varen endelig ankommer er der problemer med varer som er beskadiget, forkerte, halvdelen mangler eller lign. Her skal man virkelig være obs på deres måde at kommunikere på.. Antyder man ordene snyd og lign får man simpelthen ikke nogle svar..
Antyder man der er sket en fejl kan man være heldig at få lidt af ordren klaret, men "de" mener ofte ikke en lille plet, stød eller lign. er en fejl.. og når jeg siger "de" så mener jeg ikke alle - men jeg er desværre rendt ind i en del af dem.
Når DE mener ordren er i orden - eks at du har fået 20 % af de manglende 50 % eller har erstattet 1 af de 20 varer der ikke er i orden - eller at varen da er i orden selv om der er lidt ridser, stød, huller eller lign - så lukkes for kommunikationen.. Så kan du ringe og sende nok så mange mails - de er tavse som graven..
Min løsning var at tage til Kina og selv vise og forklare og ansætte en i Kina til at kvalitets tjekke mine varer inden de blev sendt af sted - det virkede kort tid indtil han snød mig og selv lavede varerne og sendte mig noget crap. Her stoppede det for mig..
I øvrigt skal du være import godkendt, du kan ringe til skat og få de nødvendige godkendelser.
Jeg tror man for at få succes med køb i asien skal alliere sig med vestlige firmaer i asien der er til for netop at kvalitets tjekke og som henviser til de ikke korrupte leverandører - de koster lidt, men i forhold til hvad man ellers kan tabe er det små ører.