Hejsa Jeg er i helt begynderfasen. Har fotograferet i nogle år. Venner, familie, bekendte, bekendtes bekendte mv. Uden at tage noget for det. Nu er jeg ved at nå til et punkt, hvor jeg gerne vil begynde at have bare en lille smule ind. Jeg har jo en del udgifter i forbindelse med udstyr (baggrunde, rekvisitter, kameratilbehør, kamera, stativer mv). Men how to? Jeg skal have det skåret HELT ud i pap, så jeg ikke gør noget forkert :) Tænker, jeg vil køre et års tid med symbolske priser. Fx 250-300 for en fotografering inkl billedefilerne mv. Hvis jeg så har en fotografering, som jeg får 250 kr for. Hvordan gør man så? Skal jeg betale skat af alle 250 kr, og hvordan opgiver man det til skat? Håber, der er én, der vil forklare mig det meget pædagogisk :) |
Hej :)
Først og fremmest.
Hvis jeg var dig, ville jeg samle alle kvitteringen for kameraer og hvad der ellers er af småanskaffelser/udstyr helt tilbage til du startede med at fotografere. Med dem kan du opbygge en afskrivningspulje, som du fremadrettet kan få stor gavn af skattemæssigt.
Angående dine indtægter, så skal du naturligvis holde styr på dem, eventuelt i et excel ark/skema.
Du kan naturligvis få fradrag for kameraudstyr og lignende.
Så lad os sige du i 2013 har Jobs for 25.000kr, og har købt udstyr for 15.000kr.
Som honorarmodtager smider du 25.000kr i rubrik 12 og de 15.000kr i rubik 29. Du kommer til at betale skat af 10.000kr men AM bidrag af alle 25.000kr.
Som firma smider du 25.000-15.000=10.000kr i rubrik 111. Du kommer til at betale skat af 10.000kr og AM bidrag af kun 10.000kr
Hvis du allerede nu har en ide om, hvor meget du kommer til at tjene på det i år, kan du med fordel selvangive det på din forskudsopørelse og betale b-skat løbende. Du kan naturligvis også lade være med dette og først indberette det i slutningen af året, når du ved, hvad du har tjent. Her er det så bare en god ide, at have lagt lidt skattekroner til side.
Håber det hjalp en smule?:)
Mvh.
Lars Thomsen