Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat - step by step fra start af

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 24. Apr 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg er i helt begynderfasen.

Har fotograferet i nogle år. Venner, familie, bekendte, bekendtes bekendte mv. Uden at tage noget for det.

Nu er jeg ved at nå til et punkt, hvor jeg gerne vil begynde at have bare en lille smule ind. Jeg har jo en del udgifter i forbindelse med udstyr (baggrunde, rekvisitter, kameratilbehør, kamera, stativer mv). 

Men how to?

Jeg skal have det skåret HELT ud i pap, så jeg ikke gør noget forkert :) Tænker, jeg vil køre et års tid med symbolske priser. Fx 250-300 for en fotografering inkl billedefilerne mv. Hvis jeg så har en fotografering, som jeg får 250 kr for. Hvordan gør man så? Skal jeg betale skat af alle 250 kr, og hvordan opgiver man det til skat? 

Håber, der er én, der vil forklare mig det meget pædagogisk :)

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 15:02

Hej :)

Først og fremmest.
Hvis jeg var dig, ville jeg samle alle kvitteringen for kameraer og hvad der ellers er af småanskaffelser/udstyr helt tilbage til du startede med at fotografere. Med dem kan du opbygge en afskrivningspulje, som du fremadrettet kan få stor gavn af skattemæssigt.

Angående dine indtægter, så skal du naturligvis holde styr på dem, eventuelt i et excel ark/skema.

Du kan naturligvis få fradrag for kameraudstyr og lignende.

Så lad os sige du i 2013 har Jobs for 25.000kr, og har købt udstyr for 15.000kr.

Som honorarmodtager smider du 25.000kr i rubrik 12 og de 15.000kr i rubik 29. Du kommer til at betale skat af 10.000kr men AM bidrag af alle 25.000kr.

Som firma smider du 25.000-15.000=10.000kr i rubrik 111. Du kommer til at betale skat af 10.000kr og AM bidrag af kun 10.000kr

Hvis du allerede nu har en ide om, hvor meget du kommer til at tjene på det i år, kan du med fordel selvangive det på din forskudsopørelse og betale b-skat løbende. Du kan naturligvis også lade være med dette og først indberette det i slutningen af året, når du ved, hvad du har tjent. Her er det så bare en god ide, at have lagt lidt skattekroner til side.

Håber det hjalp en smule?:)

Mvh.
Lars Thomsen

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Tilmeldt 24. Apr 13
Skrevet kl. 15:10

Tusinde tusinde tak for din tid. Hvor er det bare sødt af dig :-)

Jeg har et par tillægsspørgsmål.
Honorarmodtager vs virksomhed vs hobbyvirksomhed?
Jeg forstår ikke rigtig nogen af begreberne, og aner ikke, hvor jeg placerer mig selv :)

Hvordan får jeg fradrag for de ting, jeg fx købte for et år siden? (For knap 1 år siden købte jeg nyt kamera fx).

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 17:12

Hej igen :)

Jeg er lige fanget af noget arbejde her de næste par timer, men du kan smide mig en privat besked, så kan jeg sagtens hjælpe dig i aften :)

Mvh. Lars Thomsen

Tilmeldt 24. Apr 13
Skrevet kl. 17:13

Det gør jeg lige :-) Endnu en gang, tusinde tak. Det er virkelig pænt af dig :-)

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 17:25

Hej ...

Hvis jeg var dig - så ville jeg simpelthen kontakt skat i dit område - forklarer dem at du skal til at starte virksomhed - men er i tivvl om hvordan du gør med skatten. Sådan gjorde jeg da jeg begyndte.

For at du kan trække udgifter fra  - skal du nemlig være sikker på at de faktisk betragter det du laver - som en virksomhed.
Alternativet er at de betragter det som hobby - og så må du ikke trække udgifter fra.

Hvornår det er det ene eller det andet kan være lidt et skøn.

Normalt kan du også kun trække udgifter fra, som ligger efter den dato, hvor du er registreret som virksomhed - og altså ikke ting som ligger år tilbage. Med mindre du selvfølgelig lader firmaet købe tingene af dig selv - men har skal værdien sættet rimeligt - igen snak med skat.

Alt det har har ikke noget med en evt. momsregistrering at gøre - det kommer an på din årlige omsætning.
Hvis din omsætning bliver så stor at du skal momsregistrerer - kan du trække momsen fra i dit regnskab på de ting du køber - men skal også lægge moms på dine regninger.

Men uanset hvad - så skal du til at fører regnskab - over indtægter og udgifter - og have system i dine bilag - og have et system så du kan udskrive fortløbende regninger. Har du ikke styr på den side - så ville jeg snakke med en revisor om at komme rigtigt igang - det er rigtig bøvlet, hvis du får det gjort forkert fra starten.

Amino har lige lanceret et gratis online regnskabssystem - kender det ikke men måske skal du tjekke det.

Jeg bruger selv SummaSummarum - her kan jeg bogfører, udskrive fakturaer, holde styr på momsafregning - og hvis jeg har gjojrt det hele korrekt undervejs - aflæse de tal jeg skal bruge til selvangivelsen - og udskrive et regnskab.

Men - snak med skat - og en revisor.

God fornøjelse

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 17:51

Hej dirch,

Jeg er ikke enig i din påstand om at man ikke kan få fradrag for udgifter der ligger før en 'officiel start' og heller ikke i at man i en hobbyvirksomhed ikke får fradrag for udgifter. Har ikke lige tid til at uddybe det nu, ville bare gøre trådstarter opmærksom på det :)

Mvh. Lars

Tilmeldt 24. Apr 13
Skrevet kl. 19:45

De herrer, I forvirret mig :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:14

Fotografering er en hobby for mange, og man kan i sagens natur ikke trække alle kameraer fra i skat, fordi man sælger billeder for 50 kr.

En hobby virksomhed kan trække fra i det omfange kameraer er nødvendige for at tjene pengene = den må ikke ha underskud som fratrækkes i anden indtægt, Jeg synes du lyder som hobbevirksomhed - og tror dine kameraer andvendes både privat og til lidt billeder for penge.

Læs lidt mere her HOBBYVIRKSOMHED 

Når du bliver forvirret, skyldes det, at det ikke er spor simpelt - men læs og ring evt til skat og hør dem eller tag en revisor ind over

vh

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 00:13

Til Lars.. fari nok vi ikke er enige - og jeg er heller ikke specielt meget inde i reglerne - men det var nogenlunde det svar jeg fik fra skat, da jeg selv startede firma for nogle år siden.
Men det undebygger måske bare, at det kan være relevant at kontakte skat og få deres vurdering af den konkrete situation.

Det er i hvert tilfælde ærgerligt at disponerer efter noget, som viser sig ikke at holde stik - og skat vil faktisk gerne hjælpe.

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)