Jeg driver en ikke helt lille virksomhed i ApS form.
Mine ansatte vil gerne have mulighed for at bruge CVR nummeret for at købe noget helt specifikt elektronik som kræver CVR nummer. Jeg ville gerne, at jeg kunne give dem lov til dette, da det ofte er til meget ædle formål. Problemet er at bestyrelsen kræver, at det skal gøres nærmest uden omkostninger for virksomheden. Vi har et kosteligt bogholderi der tager sig af vores faktura osv. Selv den mindste henvendelse koster snildt 200 kr.
Jeg har ikke kunne gennemskue en måde hvorpå jeg kan give medarbejderne lov til enkelte køb, uden det kræver henvendelse til bogholderiet samt en masse administration for mig.
Mit spørgsmål er derfor hvordan gør man dette nemmest muligt - på en ikke fordækt måde? Uden det fremgår af årsregnskabet eller tager alt for meget tid til administration. Kan man det?
Du får vel også et problem med garanti og reklamationsret, med mindre producenten yder 6 måneders garanti og 24 måneders reklamationsret.
Hvis virksomheden køber en vare og sælger den til en medarbejder, skal der ydes garanti ifølge købeloven, fordi medarbejderen er en almindelig forbruger.
Hvis medarbejderen køber via cvr-nummer og betaler kontant, er du ude over problemet med bogholderiet, men spørgsmålet er hvilken garanti der ydes.
Mit spørgsmål er derfor hvordan gør man dette nemmest muligt - på en ikke fordækt måde? Uden det fremgår af årsregnskabet
Har du selv læst det spørgsmål?????
Varen skal købes (evt. lægges på lager) og sælges til medarbejderen. Hvordan i gør det nemmest kan vi ikke svare på uden at kende jeres arbejdsgange og hvilket økonomisystem i bruger.
Men det nemmeste er at købe elektroniken som almindelig handelsvare og sælge den til medarbejderen.
Mange virksomheder tager 5-10% avance til at dække omkostninger ved medarbejderkøb. Men ellers er det vel bare: kostpris + fragt + moms = salgspris.
Hvis medarbejderen køber via cvr-nummer og betaler kontant, er du ude over problemet med bogholderiet,
men har snydt i den grad
Medarbejderen køber jo så uden moms - og du vil så ikke selv videresælge med moms - rent snyd - så godt at bestyrelsen og bogholderiet virker klædt på til at undgå den
Det er kun som foreslået - køb - (uden moms) og sælg til medarbejderen med moms helt officielt - og hvad garanti angår - ja så tage besværet da det er CVR nummeret der skal håndtere den sag
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Problemet opstår vel kun, hvis leverandøren nægter at tage imod betaling ved købet, men kun vil skrive det på firmaets konto.
Der er intet ulovligt i, at medarbejderen betaler af egen lomme, og at bilaget aldrig indgår i bogholderiet.
Kun hvis der er tale om en europæisk leverandør, hvor momsen fradrages grundet salg til firma. Så er det ulovligt at gøre det på den måde, og I kan ikke slippe for at have bilaget med i bogholderiet uanset hvordan I drejer den.