Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Finansiering til køb af eksisterende autoforretning

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Apr 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg står sammen med min kammerat med en drøm om at opkøbe en eksisterende autoforretning. Han er 28 år og jeg er 40 år.

Vi er begge to uddannede mekanikere og har en del erhvervserfaring.  Derudover er vi i slutfasen af autoteknologuddannelsen, hvor vi er fuld gang med at skrive vores afsluttende projekter. Vi har arbejdet en del sammen på studiet og opnået rigtig fine resultater sammen, i forbindelse med projekter og eksamensopgaver. 

Et eksempel kunne være denne:

Der er tale om en købspris på ca. 850.000 kr. Der til er der et varelager, i form af salgsbiler og reservedele, som sælger gerne vil finansiere på fornuftige vilkår. Størrelsen af varelageret er ikke oplyst.

Der er i følge sælger en omsætning på ca. 50 mio. kr pr år.

Der er et overskud på ca. 1,5 mio kr. pr år.

Min bank vil ikke være med uden vi stiller med min. 30 %.

Er der nogen mulighed for at få hjælp til sådan et projekt? 

På forhånd tak

Venligst Martin

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 12
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 18:46

Det her internet kan være en farlig ting, så derfor kan der være god chance for jeg overdriver i det jeg nu skriver til dig - så tag det endelig med et stort gran salt.

Jeres situation, for det til at minde mig om kvinde der er gået på barsel om pludselig får en ide om at nu skal hun da drive en webshop med børnetøj, uden nogen plan for at drive det som forretning, men blot fordi hun har en masse hjerte med i det.

Mit forslag til jer - og det er ikke det du helt spørger om er.

Færdiggør jeres udd. brug 1 år på at spare op (banken blive glad når man selv kommer med værdier) lær kunsten at drive forretning og lær hinanden bedre at kende (skriv en forretningsplan, samarbejdsplan)

Hvis i om 1 år har sparet lidt guld sammen og stadigvæk har en masse hjerte med i det - så spring endelig ud i det.

Ps: husk der er god chance for jeg overfortolker dit indlæg, og at i måske allerede har 100% styr på det at drive forretning - her mener jeg ikke ordne bilerne, det kan i sikkert uden tvivl.

Mvh

Henrik

Tilmeldt 17. Apr 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:24

Hej Henrik

Tak for dit svar.

Vi har rimelig styr på hvordan forretningsplanen og idegrundlaget skal se ud. Vi tænker begge innovativt i forhold til at sikre et solidt og bæredygtigt fundament i virksomheden og skabe loyale kunder.

Jeg er enig med dig angående det, med at få skrabet lidt sammen, vil kunne gøre tingene lettere, dog er jeg bange for at toget kører fra os. Vi har et ønske om at være med, når det for alvor begynder at rulle igen, i forhold til krisen.

Venligst Martin

Fra Kolding
Tilmeldt 15. Nov 08
Indlæg ialt: 560
Fra  CoolSlips.dk Skrevet kl. 23:33

Synes det lyder utrolig billigt, at få en omsætning på 50 millioner samt et overskud på 1,5 millioner om året for 850.000.-

Når det så er sagt, har du måske en lejlighed, bil eller andet som du kan stille som sikkerhed, elle nogle forældre der kan stille lidt sikkerhed? Det kan jo betragtes som et "forældre køb" ;)

Håber det kan bruges.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:32

meget svært at sige noget når netop salgsbiler og varelager ligger helt for sig selv og ikke i de 850.000 kr. Som udgangspunkt går forretningen alt for risikabelt. Med 50 mio i omsætning skal den nærme sig et resultat på 5 mio (10%), og ikke gerne ligge under 2,5 (5%)

med 1,5 mio eller 3% på omsætningen, skal der ikke rykkes ved meget før det kan vælte OG det vil kræve en meget nøje gennemgang af alt, for måske har de hævet store lønninger der betyder at overskud kunne ha været større, måske har de omvendt har unaturligt lave afskrivning osv, så 1, 5 Mio siger ikke nødvendigvis ret meget.

Prisen er så høj (ikke i forhold til forretningen for det kan man ikke bedømme, men for jer), at der skal en nøje bedømmelse ind, nok via en proff virksomhedsmægler som kan gennemskue alle tal.

Det vil også være vigtigt at vide hvad banken vil. Vil de låne 70% af de 850 hvis I selv kommer med 30% - men hvad så med driftskapital, som måske kan være et behov på 2 mio løbende, hvor kommer de fra og finansieringen af salgsbiler og alt andet - hvad løber det op i og kan det betales af den fremtidige drift alene?

I må i tænkeboks og se om der kan blive mulighed for at få en mægler ind over (og det er ikke mig jeg reklamere for, jeg arbejder ikke med den slags pt - bare så I ikke tror jeg prøver at sælge mig Smile)

god vind med undersøgelserne

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 07:25

Alle brancher er forskellige så det er umuligt at sige om det er en god forretning ud fra de få informationer du giver.

Det i burde gøre er at få en kyndig mand (eller dame) på sagen, kigge regnskaberne igennem for at se hvordan forretningen hænger sammen.

Hvis sælger fx har planlagt at sælge et stykke tid har han kunnet pynte på tallene så det ser endnu bedre ud end det faktisk bør gøre.

Hvis 2 mand kan lave et overskud på 1,5M så synes jeg da det er fornuftigt, men der kan ligge mange ting bad de tal. Det er ikke engang sikkert at de er rigtige.........

Når ,man kender hele baglandet så kan man begynde at lave en forretningsplan som man sender til banken. Når der ligger flere detaljer så kan det være at banken er nemmere at tale med. Det kan også være at i heller ikke vil røre ved det når i ser hvordan økonomien hænger sammen.

I regnskabet kan man jo se balance tallene hvor der kan udledes meget information.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)