Det er lige præcis her et problemerne er, du skal være sikker på at kunne lade, og så står man feks. der med bilen hos familien i vestjylland, og skal nasse strøm??
En af de absolut største ubegrundede forbehold folk har til elbiler er omkring opladning. Men min erfaring, som jeg deler med de fleste andre jeg kender der har kørt elbiler er, at det IKKE er et problem. Men det finder man jo først ud af når man selv kører elbil, eller hvis man kender nogle der gør det.
Hvis du skal lade op hos familie eller venner, og ikke har lyst til at "nasse" deres strøm, så kan du bare betale dem. Alle elbiler viser hvor meget strøm de suger ved opladning. Så når du skal køre igen kan du bare betale for den strøm du har fået. Det har jeg gjort og det er altså intet praktisk problem.
Det er da træls at have købt en bil til 300.000 og så skal ud og leje en anden for at køre på ferie?? de fleste der selv køre på ferie, gør det fast så de køber bil efter det.
Det at have en bil er forbundet med mange følelser, som bare ikke altid har hold i virkeligheden. Folk forbinder det at have en bil med en frihed - f.eks. til at køre til Paris når de har lyst. Men når jeg spørger folk om de så også gør det, eller ser på mig selv, så gør jeg det jo faktisk aldrig - eller kun ekstremt sjældent. Ja, faktisk er jeg flyttet oftere, end jeg har kørt sydpå, men det betyder jo ikke at jeg køber en lastbil. Den lejer jeg, de få gange jeg har brug for den.
Jeg synes man skal se lidt mere nøgternt og realistisk på ens behov. Man skal købe en bil der kan opfylde de almindelige behov man har i løbet af et almindeligt år. Er der så ind imellem særlige behov - som en flytning, eller en meget lang tur, så kan man leje en bil til det. Det er dybest set ikke, hverken praktisk, økonomisk eller miljømæssigt, fornuftigt at købe en bil der kan alt. Særligt ikke det man har behov for meget sjældent - eller kun drømmer om, men aldrig gør.
Faktum er, at de fleste menneskers kørselsbehov er ret begrænset. De fleste kører blot frem og tilbage på arbejdet, en tur i sommerhuset, eller besøger familie. Men det er klart, at hvis du 4 gange om året kører sydpå, eller er kørende sælger og kører 600 km om dagen, ja så er en elbil (foreløbigt) ikke det rigtige for dig. Men du må så bare også erkende, at du udgør et ret lille mindretal - det store flertal HAR ikke den slags kørselsbehov. Og hvis bare de 95% (eller mere) som har mere almindelige kørselsbehov skifter til elbil er det såmænd også godt nok, synes jeg :-)