Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

El Biler: Hvordan går det med dem.

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 2. Feb 13
Indlæg ialt: 1194
Fra  Riveronline.dk Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis de køre på 230v så kan man lade over det hele. Det samme gælder med 400 v

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 486
Fra  Beneath » digital design Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det aner jeg intet om. Jeg er måske naiv optimist, men på rigtig mange tech-punkter er der sket sindsygt meget de sidste 10 år så kan ikke forstå at der skal gå så længe.

Jeg kan også forestille mig at der ville stå en masse (bil)producenter og trippe for at få fat i denne opdagelse.

=)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Teddy Carlsen:
Det er lige præcis her et problemerne er, du skal være sikker på at kunne lade, og så står man feks. der med bilen hos familien i vestjylland, og skal nasse strøm?? 

En af de absolut største ubegrundede forbehold folk har til elbiler er omkring opladning. Men min erfaring, som jeg deler med de fleste andre jeg kender der har kørt elbiler er, at det IKKE er et problem. Men det finder man jo først ud af når man selv kører elbil, eller hvis man kender nogle der gør det.

Hvis du skal lade op hos familie eller venner, og ikke har lyst til at "nasse" deres strøm, så kan du bare betale dem. Alle elbiler viser hvor meget strøm de suger ved opladning. Så når du skal køre igen kan du bare betale for den strøm du har fået. Det har jeg gjort og det er altså intet praktisk problem. 

Teddy Carlsen:
Det er da træls at have købt en bil til 300.000 og så skal ud og leje en anden for at køre på ferie?? de fleste der selv køre på ferie, gør det fast så de køber bil efter det.

Det at have en bil er forbundet med mange følelser, som bare ikke altid har hold i virkeligheden. Folk forbinder det at have en bil med en frihed - f.eks. til at køre til Paris når de har lyst. Men når jeg spørger folk om de så også gør det, eller ser på mig selv, så gør jeg det jo faktisk aldrig - eller kun ekstremt sjældent. Ja, faktisk er jeg flyttet oftere, end jeg har kørt sydpå, men det betyder jo ikke at jeg køber en lastbil. Den lejer jeg, de få gange jeg har brug for den. 

Jeg synes man skal se lidt mere nøgternt og realistisk på ens behov. Man skal købe en bil der kan opfylde de almindelige behov man har i løbet af et almindeligt år. Er der så ind imellem særlige behov - som en flytning, eller en meget lang tur, så kan man leje en bil til det. Det er dybest set ikke, hverken praktisk, økonomisk eller miljømæssigt, fornuftigt at købe en bil der kan alt. Særligt ikke det man har behov for meget sjældent - eller kun drømmer om, men aldrig gør. 

Faktum er, at de fleste menneskers kørselsbehov er ret begrænset. De fleste kører blot frem og tilbage på arbejdet, en tur i sommerhuset, eller besøger familie. Men det er klart, at hvis du 4 gange om året kører sydpå, eller er kørende sælger og kører 600 km om dagen, ja så er en elbil (foreløbigt) ikke det rigtige for dig. Men du må så bare også erkende, at du udgør et ret lille mindretal - det store flertal HAR ikke den slags kørselsbehov. Og hvis bare de 95% (eller mere) som har mere almindelige kørselsbehov skifter til elbil er det såmænd også godt nok, synes jeg :-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg er den heldige lejer af en Nissan Leaf. Denne har jeg lejet igennem Sixt med de fordele og sikkerheder der nu er i dét. (Ville aldrig turde købe den)
 

Mit største problem har været rækkevidden OG ladningen. Jeg bor et sted hvor jeg ikke lige kan lade, men jeg er istedet i den heldige situation at jeg har en p-plads i Friis i aalborg når jeg er på kontoret og her er til gengæld GRATIS ladning. Mit problem er at Nissan Leaf's reelle rækkevidde som er angivet til 160km, nærmere er under 100km bare man ligger med lidt over 80km i timen. Dette begrænser mig selvsagt meget. Dvs skal jeg bare 40km ud og 40km hjem, så skal jeg ikke trykke for meget på speederen eller køre ad omveje og så skal jeg stadig have til de 10km jeg har på arbejdet dagen efter. Kunne bilen køre 200km som den nye Renault ZOE angiveligt kan, så ville jeg kunne bruge bilen 99% af tiden hvor jeg skal noget. Jeg kører sjældent til Århus og lignende fra Aalborg, men skulle jeg til Århus, fra Aalborg (ca. 110km) så er jeg ret sikker på at min Leaf ikke ville nå derned med motorvejs kørsel. 

Derudover så er Leaf'en fantastisk at køre, og jeg har ALDRIG været fan af elbiler, jeg har været en Forbrændingsmotor mand, hvad lyde osv angår. Men som A til B daglig bil, er Leaf'en fantastisk, og møg hurtig!  

Gad virkelig godt at prøve at have en Tesla S i en uges tid for at teste den, med rækkevidde osv, for det er tæt på at være den perfekte bil, hvis den holder hvad den lover.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim, jeg er helt enig med dig i, at en rækkevidde på (i praksis) blot 100 km er for lidt. Jeg mener vi skal op på 2-300 km for at få det store flertal af bilister med.

Den Tesla Roadster jeg selv havde i et år kune jeg køre 400 km i, når jeg kørte fornuftigt. Jeg kørte f.eks. en tur til vores sommerhus i Sverige med en almindelig gennemsnitsfart - en tur på 300 km, og der havde jeg ca. 100 km tilbage på batteriet. 

Den nye Tesla S kan, med det største batteri, køre 500 km. Det synes jeg er godt og et eksempel til følge for andre elbilsproducenter.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Præcis, det er de færreste der ikke vil kunne være med ved 200-300km for en opladning. 

Lækkert at høre at Tesla rent faktisk ikke lyver om de opgivede tal, dét er ihverttfald en vigtig del af at folk ikke skal miste troen til elbilerne. Så hvis den rent faktisk kan køre de 500km på den store pakke, så er det tæt på at være min næste bil. Såfremt den kommer som leasing, for jeg tør stadig ikke købe ;)

Leaf'en har problemer med at den faktisk er usædvanligt dårlig til at forudsige hvor langt jeg kan køre. Fx hvis jeg de seneste 30km har ligget med en konstant hastighed på 100km/t og den så siger 80km igen "i tanken" så ender det med et at den højest kan køre 50km, DET er et kæmpe problem når jeg ikke kan regne med den.

Det er lidt sjovt at køre elbil, for selvom Leaf'en ligner en almindelig bil(i modsætning til Roadster'en), så kommer man alligevel i snak med alle mulige mennesker, som vil høre hvad dét nu er for noget. Derudover er den gennemgående frygt, det her med ladningen. Men har man hus eller en p-plads nær noget strøm, så er det virkelig nemt, og det er jo bare et spørgsmål om tilvænning at smide den i laderen, ligesom man gør med sin Iphone, som jo også skal lade hver dag, dét er der jo ingen der ser som et kæmpe problem.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

For noget helt andet, så tror jeg sagtens at man kunne udkonkurrere Clever, om at opsætte ladestationer, især hurtigladere. Deres priser, service og måden det her med kort osv foregår på taget i betragtning. 

At jeg ikke kan betale med fx mobil, kort eller lignende ved standeren, har virkelig irriteret mig. 

Nåå ja, og så en sidste ting, Nissan, Clever og Sixt, siger at en Nissan Leaf kan lades op til 80% på 15-20 min, dét kan den IKKE, medmindre den i forvejen står på 50%.

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Indlæg ialt: 500
Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel du har ret med kørsels behovet, men alt andet lige så er det at have en elbil en helt anden måde at have bil på.

Kim's sammenligning med en mobil telefon er jo egentlig meget god, det handler om vaner, men vi har alle prøvet at løbe tør for strøm, når der lige er sket nogte uventet, eller vi har glemt at lade. Det er sjældent, men hvis det så er din "mobil" der skal transportere dig hjem så er det squ ikke sjovt. Så hvis man ser på anskaffelses pris, vaner og enkelthed ved brug, så er der langt i forhold til at få folk til at købe elbiler, hvilket salgstallene jo også viser.

Kim det er da nogle ret dårlige tal i forhold til det opgivede?? men de er vel opgivet efter samme normer som forbrændingmotorer ??!!

Jeg kom til at tænke på at det er underligt at fokus er drejet helt over på elbiler, alternativer som rapsolie, bioethanol og brint høre man ikke så meget om. Hvis der blev brugt lige så meget krudt på at udvikle disse, som der feks. skal for at udvikle de batterier der er nævnt i artiklen. Så ville vi have en teknologi der var mere en overgang fra forbrandingsmotoren, end et fuldstændigt teknologi skifte, hvilket nok ville være mere praktisk og "forståeligt".

Teddy 

 

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Teddy Carlsen:
Mikkel du har ret med kørsels behovet, men alt andet lige så er det at have en elbil en helt anden måde at have bil på.

Har du prøvet?

Jeg lavede mit et årrige elbilprojekt bl.a. for at finde ud af, om der var hold i alle de myter og forbehold mange har - og som du også beskriver her. Men min oplevelse i praksis var at der ABSOLUT ikke er hold i dem. De problemer du beskriver oplevede jeg ganske enkelt ikke. Og ingen andre med en tilsvarende bil - altså en med en ordentlig rækkevidde, jeg har snakket med har oplevet det.

Så dine bekymringer har med andre ord ikke hold i virkeligheden, men er blot udtryk for en frygt for noget du, og mange andre ikke kender. Og det er jo fair nok, bare du ikke bilder dig selv ind at det er sandt :-)

Teddy Carlsen:
Jeg kom til at tænke på at det er underligt at fokus er drejet helt over på elbiler, alternativer som rapsolie, bioethanol og brint høre man ikke så meget om

Nej, det er ikke spor underligt, at der fokuseres så meget på rene elbiler - for det er en helt igennem uovertruffen teknologi. Selv efter over 100 års intensiv udvikling har det vist sig umuligt, at få en forbrændingsmotor til at udnytte mere end ca 30% af energien - resten går tabt i bl.a. varme. En elmotor kan udnytte over 90%.

Derudover er en elbil den ENESTE form for bil, som helt automatisk vil blive mere og mere miljørigtig i takt med at landets elproduktion forbedres UDEN at bilen skal udskiftes. Alle andre biler skal udskiftes når man finder på bedre, mere miljørigtige, modeller. 

Og så er der køreglæden. Hvis du først har prøvet at køre en god elbil, så ved du hvad jeg mener. En elbil er ganske enkelt federe og sjovere at køre i en nogen anden biltype jeg har prøvet. Men igen, det ved jo kun de få, der har haft en hverdag med elbil :-)

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Indlæg ialt: 500
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Så dine bekymringer har med andre ord ikke hold i virkeligheden, men er blot udtryk for en frygt for noget du, og mange andre ikke kender. Og det er jo fair nok, bare du ikke bilder dig selv ind at det er sandt :-)

Det var også en tanke i forhold til hvordan elbiler opfattes og de forhindringer salget af dem er oppe imod. Det Kim beskriver er da noget af en fest bremse, særligt i forhold til at det er en bil til 300 kilo!!??

Mikkel deMib Svendsen:
Nej, det er ikke spor underligt, at der fokuseres så meget på rene elbiler - for det er en helt igennem uovertruffen teknologi. Selv efter over 100 års intensiv udvikling har det vist sig umuligt, at få en forbrændingsmotor til at udnytte mere end ca 30% af energien - resten går tabt i bl.a. varme. En elmotor kan udnytte over 90%.
 

Der er så også en grund til at elbilen er blevet stort set ignoreret i de samme 100 år, de første biler var eldrevne, men det var bare ikke praktisk og det grunlæggende problem har ikke ændret sig. Måske hvis man den gang havde haft fokus på miljø, så havde det set anderledes ud, med rækkevidde og ladetider ??

Men god pointe med at man kan reducere miljøbelastningen, ved at producere miljøvenlig el.

Teddy 

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)