Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fødevareproduktion/køkken i kælder

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jun 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en butik iKbh og villave et køkken i kælderen under butikken, er der nogen her der vad om det er sværere at få godkendt bare fordi at det  er i en kælder?

Jeg har fået at vide at man må have op til 8 siddepladser i en en cafe/butik uden at have kunde toilet. Er der nogen der ved noegt om det?

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 21:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Orcaen:

Jeg har en butik iKbh og villave et køkken i kælderen under butikken, er der nogen her der vad om det er sværere at få godkendt bare fordi at det  er i en kælder?

Om det er i en kælder, eller på etage nummer hundred gør ikke en forskel. Der er en lovgivning som du skal overholde, ligesom køkkenet skal godkendes.

Orcaen:
Jeg har fået at vide at man må have op til 8 siddepladser i en en cafe/butik uden at have kunde toilet. Er der nogen der ved noegt om det?

Reglen hedder at har du spiritusbevilling så SKAL du have kundetoilet. Ligesom hvis du er en serveringsvirksomhed som giver kunderne anledning til længere ophold så skal der også være kundetoilet. Du kan få det vurderet ved at kontakte fødevarestyrelsen. Umildbart skal du dog nok regne med at du skal have kundetoilet (Pølsevogne o.a. giver f.eks. ikke anledning til længere ophold)

Husk også at det toilet som du bruger til personalet, ikke også må benyttes til kunder. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 122
Fra  CIBIS - Fødevarerådgivning Skrevet kl. 07:48

Hej, 

Intet er umuligt, men du får selvfølgelig nogle udfordringer i form af, at køkkenet skal ligge i en kælder. Indretning, materialer, vedligeholdelse mv. Jeg har personligt kontrolleret mange køkkener, som er beliggende i kælder niveau og typisk er problemet selve opgangen, hvor der føres fødevarer op og ned. 

Der er ikke længere krav til antal af toiletter pr siddeplads. Hvis man har alkohol skal der være toilet. Der skelnes mellem midlertidig siddeplads ( a la pizzaria mv.) og længere opholdsted i forhold til om man skal have kundetoilet. Hvis tanken er, at folk skal sidde og hygge sig i længere tid, skal du have et kundetoilet. 

Håber dette hjalp lidt. Big Smile

MVH Kristina 

Tilmeldt 25. Jun 08
Skrevet kl. 11:00

Hej Kristina 

Tak for hjælpen, hvilke problemer er der mht. til trappen, er det om den er svær at gå ned og op ad, eller noget fødevarespecifikt?

Mvh Lars

Tilmeldt 25. Jun 08
Skrevet kl. 11:01

Tak for dit svar. 

Jeg fik at vide i går af en sælger at fødevarestyrelsen som udgangspunkt ikke var meget for køkken i kældre. Men jeg synes det lød underligt og der er i hvertfald mange høje kældre med køkken i kbh. 

mvh Lars

Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 122
Fra  CIBIS - Fødevarerådgivning Skrevet kl. 11:35

Hej Lars, 

Trappeopgange er som regel ikke vedligehold, renholdte og hygiejnisk forsvarlige. Nu kender jeg ikke til de lokaler, som du vil bruge og hvordan indretningen er, men hvis man skal føre uemballerede fødevarer op fra et kælder køkken skal du kunne sikre dig at fødevarene ikke bliver forurenet.

Der er mange kælder køkkener som fungerer, men du skal virkelig indrette, vedligeholde og tænke egenkontrol (risikovurdering), hvis man laver sådan et. Evt. kig ind hos andre med lignede lokaler og se på deres indretning. 

MVH Kristina 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)