Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man blive straffet for et Deeplink ind på et site, som normalt tager sig betaling for en service?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 1066
Fra  Caps4you Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Kan man blive straffet for at "deeplinke" ind til ens profil fra ens webshop til en hjemmeside, hvor der står en masse anmeldelser om ens webshop. Denne hjemmeside tager normalt betaling, for man kan bruge deres logoer osv. Og man ønsker ikke at ofre de mange penge for deres service.

Har hørt lidt om at de rent faktisk kan hive en i retten osv. hvis man gør dette, men er det holdbart?

Håber en Amino kan svare rent juridisk på mit spørgsmål :)

Spørg endelig hvis i er i tvivl om hvad jeg mener.

/Martin

Fra Aarhus C
Tilmeldt 6. Jan 13
Indlæg ialt: 50
Fra  GoCondom Skrevet kl. 18:01

Hjemmesiden du linker til har retten til at nægte at du linker til andet end forsiden, og rent teknisk mener jeg at den "rigtige" praksis er altid at spørge om man må linke til den pågældende underside. Jeg kender dog ikke nogen der gør det, men jeg mener det er sådan det "bør" foregå ifølge loven. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Under alle omstændigheder, kan du i hvert fald altid få et sikkert svar, ved at henvende dig til ejeren af den hjemmeside du ønsker at linke til. Giver de dig lov, må du i hvert fald gerne. :-)

Køb kondomer online på GoCondom.dk, og få hurtig og diskret levering lige til døren.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:25

Ved ikke, om jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt.

Du har en webshop, og du vil gerne linke direkte fra din webshop til din firmaside på Trustpilot f.x? Du ønsker ikke at betale Trustpilot for at få lov til at bruge deres logo på din webshop?

Hvis du laver et tekstlink, hvor der står: "Se hvad, vores kunder synes om os", så kan jeg ikke se noget galt i det. Men mener ikke, at du må lave et banner eller billede med Trustpilots logo, og hvor du viser nogle af anmeldelserne fra Trustpilot.

Se mere her: http://www.amino.dk/forums/t/190528.aspx og http://www.amino.dk/forums/t/192663.aspx.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kondomer:

Hjemmesiden du linker til har retten til at nægte at du linker til andet end forsiden, og rent teknisk mener jeg at den "rigtige" praksis er altid at spørge om man må linke til den pågældende underside. Jeg kender dog ikke nogen der gør det, men jeg mener det er sådan det "bør" foregå ifølge loven. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Under alle omstændigheder, kan du i hvert fald altid få et sikkert svar, ved at henvende dig til ejeren af den hjemmeside du ønsker at linke til. Giver de dig lov, må du i hvert fald gerne. :-)

Har du været ansat ved Ikea? For det er da et af de eneste firmaer, som har klaget over, at andre linker til dem...

Jeg har aldrig hørt om ovenstående rettigheder, som du omtaler, men det er da meget interessant Big Smile

PS trådstarter du må gerne linke til den omtalte side, du må dog ik benytte deres grafik. Men laver du din egen grafik, så er der intet at komme efter...

Fra København S
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 1066
Fra  Caps4you Skrevet kl. 20:57

Jeg har hørt, at et firma kan "nægte" mig retten til at lave en Deeplink direkte til min profil på den givne side. Og kan hive mig i retten derefter. Også selvom jeg undlader at benytte deres logoer osv. Som der også bliver nævnt, har jeg hørt at de ingenting kan gøre, ved at jeg linker til deres forside, men i det jeg laver et deeplink, direkte til min profil kan de nægte mig retten til og kræve erstatning.

Mvh
Martin

Fra Aarhus C
Tilmeldt 6. Jan 13
Indlæg ialt: 50
Fra  GoCondom Skrevet kl. 22:05

Fashion-Seller:

Kondomer:

Har du været ansat ved Ikea? For det er da et af de eneste firmaer, som har klaget over, at andre linker til dem...

Jeg har aldrig hørt om ovenstående rettigheder, som du omtaler, men det er da meget interessant Big Smile

PS trådstarter du må gerne linke til den omtalte side, du må dog ik benytte deres grafik. Men laver du din egen grafik, så er der intet at komme efter...

He, nej jeg har ikke været ansat hos Ikea Smile Men jeg tror ikke at det er helt ved siden af, for jeg læste i erhvervsjura på Aarhus Købmandsskole (da jeg gik der), at det i nogle tilfælde kan være ulovligt at deep linke, hvis den pågældende hjemmeside på den ene eller anden måde, er afhængig af at de besøgende træffer forsiden før nogle undersider. Det kan f.eks. være i tilfælde af reklamer på forsiden.

Det er dog kun hypotetisk, da jeg ikke kender nogle der har været udsat for det, og heller ingen tilfælde hvor denne "regel" var gældende. Men derfor er det vel stadig en god etikette, at spørge ejeren af den pågældende hjemmeside først. Det kan i hvert fald ikke skade.

Køb kondomer online på GoCondom.dk, og få hurtig og diskret levering lige til døren.

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:33

Kondomer:

He, nej jeg har ikke været ansat hos Ikea Smile Men jeg tror ikke at det er helt ved siden af, for jeg læste i erhvervsjura på Aarhus Købmandsskole (da jeg gik der), at det i nogle tilfælde kan være ulovligt at deep linke, hvis den pågældende hjemmeside på den ene eller anden måde, er afhængig af at de besøgende træffer forsiden før nogle undersider. Det kan f.eks. være i tilfælde af reklamer på forsiden.

Det er dog kun hypotetisk, da jeg ikke kender nogle der har været udsat for det, og heller ingen tilfælde hvor denne "regel" var gældende. Men derfor er det vel stadig en god etikette, at spørge ejeren af den pågældende hjemmeside først. Det kan i hvert fald ikke skade.

Det med Ikea var mere en joke med reference til dette. LÆS HER.

Jeg kan både se det fornuftige i det du skriver, men det virker også en smule oldschool. For hvorfor må man ikke linke til noget, som omhandler en selv? I det nævnte tilfælde fra trådstarter, der er der ingen pointe i, at den besøgende rammer forsiden, men firmaet tjener selvfølgelig ik penge på, at andre blot linker til deres ting. 

Men hvem spørger om lov til at deeplinke idag? Nettet er en flydende substans, og jeg tvivler på, at firmaet trådstarter omtaler, vil have noget imod deeplinks fra blogs, foraer mm. Det er kun, når det erwebshops eller firmaer, som linker til deres egen profil, at problemet opstår...

Jeg har søgt og søgt og søgt, men indtil nu har hverken jeg eller andre kunne finde en lov, som forbyder deeplink. Men den må være der, når de skriver og gør opmærksom på den...

Så er der nogen, som har et link til loven?

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 00:01

Fashion-Seller:

Det må være sagen omkring Newsbooster fra 2001, men der er siden kommet afgørelser med modsat udfald.

http://da.wikipedia.org/wiki/Dybt_link

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:37

Nicolaj Thomasen:

Fashion-Seller:

Det må være sagen omkring Newsbooster fra 2001, men der er siden kommet afgørelser med modsat udfald.

http://da.wikipedia.org/wiki/Dybt_link

Det er også det eneste, som jeg har kunne finde, men jeg blev ik meget klogere. For ud fra dette, så må trådstarter vel gerne deeplinke, når han ik er en konkurrent?
Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 02:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Fashion-Seller:

Jeg er ikke sikker på at der overhovedet findes en lov, som direkte forbyder (eller tillader) "deep linking". Så vidt jeg har kunne finde frem til, hersker der en "uafklaret retstilstand" på området på baggrund af en række divergerende domme (som taler både for og imod deep linking).

Se evt. denne artikel fra Computerworld om Dybe links, loyale links og juraen (af advokatfirmaet BvHD - tidl. Bender von Haller Dragsted).

Som jeg læser artiklen, er konklusionen at det ikke er ulovligt at "deep linke", men det kan være en overtrædelse af ophavsretten afhængigt af, hvad man linker til (og hvordan).

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)