He, nej jeg har ikke været ansat hos Ikea
Men jeg tror ikke at det er helt ved siden af, for jeg læste i erhvervsjura på Aarhus Købmandsskole (da jeg gik der), at det i nogle tilfælde kan være ulovligt at deep linke, hvis den pågældende hjemmeside på den ene eller anden måde, er afhængig af at de besøgende træffer forsiden før nogle undersider. Det kan f.eks. være i tilfælde af reklamer på forsiden.
Det er dog kun hypotetisk, da jeg ikke kender nogle der har været udsat for det, og heller ingen tilfælde hvor denne "regel" var gældende. Men derfor er det vel stadig en god etikette, at spørge ejeren af den pågældende hjemmeside først. Det kan i hvert fald ikke skade.
Det med Ikea var mere en joke med reference til dette. LÆS HER.
Jeg kan både se det fornuftige i det du skriver, men det virker også en smule oldschool. For hvorfor må man ikke linke til noget, som omhandler en selv? I det nævnte tilfælde fra trådstarter, der er der ingen pointe i, at den besøgende rammer forsiden, men firmaet tjener selvfølgelig ik penge på, at andre blot linker til deres ting.
Men hvem spørger om lov til at deeplinke idag? Nettet er en flydende substans, og jeg tvivler på, at firmaet trådstarter omtaler, vil have noget imod deeplinks fra blogs, foraer mm. Det er kun, når det erwebshops eller firmaer, som linker til deres egen profil, at problemet opstår...
Jeg har søgt og søgt og søgt, men indtil nu har hverken jeg eller andre kunne finde en lov, som forbyder deeplink. Men den må være der, når de skriver og gør opmærksom på den...
Så er der nogen, som har et link til loven?