Kære Aminoer Jeg håber, at nogen her kan give lidt råd og vejledning da jeg mildest talt er i vildrede omkring momsregistrering. Jeg har en lille bibeskæftigelse som freelanceskribent, hvor jeg oversætter tekster og skriver artikler for et norsk firma, der laver digitale bilag for danske kunder. De benytter danske freelancere, og uddeler opgaverne lidt på skift mellem de tilknyttede freelancere. Jeg har ladet mig fortælle, at oversættelser er momspligtige men at de artikler, jeg skriver, er fra fri fortolkning ud fra et givent emne, hvorfor de ikke er momspligtige. Der er klar overvægt af artikelskrivning. Som det er nu har jeg udvidet min selvangivelse med et givent honorar, men jeg kan godt se, at jeg godt ville kunne komme op over 50 000 kroners grænsen inden for et år. Så spørgsmålet er nu, om jeg skal momsregistreres eller om det ikke er et krav når det ikke er momspligtige ydelser.. Og om det kan betale sig ? Det skal siges, at jeg har et godt job som jeg ønsker at bibeholde, så dette skal blot forblive en bibeskæftigelse. Men uanset hvad skal det foregå rigtigt og naturligvis på den måde, der bedst kan svare sig. På forhånd tak - lidt råd vil være en stor hjælp! (Har forsøgt at snakke med SKAT men blev omend endnu mere forvirret!) Mange hilsner Kristina |
Mig bekendt er tjenesten at skrive artikler, eller en vare i form af artikler, ikke momsfritaget, men jeg kan tage fejl. Du skal ikke momsregistrere dig når du rammer en omsætning på 50000 kr. indenfor de sidste 12 sammenhængende måneder, du skal derimod momsregistrere dig lige så snart du har en FORVENTNING om at omsætte for 50000 kr. indenfor de sidste 12 sammenhængende måneder. Omsætter du for 50000 kr. indenfor de sidste 12 sammenhængende måneder (og altså ikke kalenderår), så skal der betales moms af HELE din omsætning, også de første 50000 kr.