Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det nødvendigt at blive momsregistreret?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

vi napper lige denne her som viser det med forventning om 50.000 kr som momskrav. Registrerer man ikke før man rammer de 50, så skal man af med moms + en bod på helt det samme beløb af al omsætning man ikke var registreret for: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

og denne om hvilke pligter det giver at være momsregistrerethttp://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvilke-forpligtelser-giver-det-at-vre.html 

og skattemæssigt skal du som virksomhed bruge rubrikkerne fra 111 og frem i den udvidede selvangivelse og føre regnskab som du kan læse om her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-skal-jeg-fre-af-regnskab-som.html 

fordelen ved at være registreret er som nævnt af andre, at du kan trække moms fra ting du køber, forudsat de er købt med det formål at bruge dem i forretningen. Bagdelen kan dels være administrationen af moms dels være hvis dine kunder ikke er momsregistrerede, for du skal jo lægge 25% moms på alle dine fakturaer.

Under alle omstændigheder skal du føre fuldt regnskab.

Hvis du ikke er registreret men ser det som en hobbyvirksomhed under 50.000 kr i omsætning på 12 mdr i rap - så bruger du felt 20 til dit overskud 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Aug 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 12:48

Der står intet i loven om forventninger, det er mere et godt råd, for overstiger din omsætning 50000 kr. indenfor de sidste 12 sammenhængende måneder, så skal du pludselig betale moms af ALT din omsætning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:58

rasmus0810:
for overstiger din omsætning 50000 kr. indenfor de sidste 12 sammenhængende måneder, så skal du pludselig betale moms af ALT din omsætning.
jep og generelt + en bod på samme beløb - så derfor rådet om at man skal registrere på forventningen

Jeg siger tommelfingerregel når man ligger omkring 3000 per måned. Det er så surt at der kommer mere og mere fart på og så rammer man måske 48000 på 9,5 måned og må nu kun omsætte 1.999 de næste to måneder for ikke at overskride - og selv da tæller jo de sidste høje måneder med, så da det ikke er en bundgrænse, så må man gøre det på forventning

vh

Tilmeldt 14. Mar 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:22

Ok så det vil sige, at jeg nu har været i gang i 11 mdr med det her freelancearbejde og ligger på lige under 40 000 (og jeg ved, at jeg har ingen opgaver den næste måned eller to) så overstiger ikke 50 000 på 12 fortløbende måneder. Men jeg kan godt tage andre opgaver ind fremadrettet og så vide allerede nu, at så ville jeg i løbet af de næste 12 mdr. overstige 50 000 i omsætning så derfor er det klogt at registrere sig nu.

Det jeg er usikker op er så om det er hvad SKAT vil definere som en erhvervsmæssig virksomhed eller ikke- erhvervsmæssig virksomhed. Det skal forblive en hobby forstået på den måde, at det er drevet af ren og skær lyst - ikke som et mål at leve af det. Men alligevel har jeg nok kapacitet i min hverdag til at kunne tage lidt flere opgaver ind.

Så i min optik er det jo stadig en hobbyvirksomhed, men med en forventet omsætning på over 50 000 på de næste 12 fortløbende måneder...  

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:49

Kejohans:
Det jeg er usikker op er så om det er hvad SKAT vil definere som en erhvervsmæssig virksomhed eller ikke- erhvervsmæssig virksomhed. Det skal forblive en hobby forstået på den måde, at det er drevet af ren og skær lyst - ikke som et mål at leve af det. Men alligevel har jeg nok kapacitet i min hverdag til at kunne tage lidt flere opgaver ind.

Lidt firkantet kan man vist godt sige, at SKAT skelner mellem, om en virksomhed laver overskud eller ej (eller forventes, at komme til det). 

Nogle kan leve af deres virksomhed og nogle må tjene hovedparten et andet sted. Men SKAT vil blafre med ørerne, hvis en virksomhed til stadighed kører med underskud og der ikke ser ud til at være nogen udsigt til, at det forandrer sig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:27

Tilmeldt 14. Mar 13
Skrevet kl. 14:32

Endnu engang mange tak for jeres svar! De er meget værdsat!

Tilmeldt 15. Aug 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 15:28

Kejohans:

Ok så det vil sige, at jeg nu har været i gang i 11 mdr med det her freelancearbejde og ligger på lige under 40 000 (og jeg ved, at jeg har ingen opgaver den næste måned eller to) så overstiger ikke 50 000 på 12 fortløbende måneder. Men jeg kan godt tage andre opgaver ind fremadrettet og så vide allerede nu, at så ville jeg i løbet af de næste 12 mdr. overstige 50 000 i omsætning så derfor er det klogt at registrere sig nu.

Så i min optik er det jo stadig en hobbyvirksomhed, men med en forventet omsætning på over 50 000 på de næste 12 fortløbende måneder...  

Ligger du på 40000 de sidste 11 måneder, så vil jeg kraftigt anbefale en momsregistrering, men det er selvfølgelig op til dig :)

Tilmeldt 14. Mar 13
Skrevet kl. 10:42

Opfølgning; nu har jeg faktisk registreret mig, og allerede modtaget mit CVR nr. elektronisk! Det gik stærkt :) Er det så fra nu af, at jeg sætter moms på mine fakturaer ? (Jeg er lidt grøn på det her område, så hellere spørge en gang for meget end for lidt ;) )...

Og så ændrer jeg min forskudsopgørelse ved SKAT fra rubrikken honorar til et forventet overskud af en virksomhed i stedet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:53

jep og jep til begge

god vind med det - du har momspligterne her i DETTE LINK - og hvad du skal føre af regnskab HER og hvad du betaler skat af HER 

Husk også, hvis du er i A-kasse, at du skal meddele den at du nu har CVR som selvstændig

vh

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)