Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til en fair aftale med en provisions sælger

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 9. Jan 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminoer,

Da vi er helt grøn inde for salg og hvad der er fair og ikke fair, så kunne jeg godt tænke mig at høre for nogle erfarne folk.
Vi er en startup virksomhed som få vores omsætning via en abonnement service til butikker. Lad os sige sådan et abonnement kosteder 3000,- pr/md., hvor meget af de 3000,- ville være fair give til provision samt skal der være en månedlig feed pr butik som bliver i ordningen?

Jeg har læst mig til, at for at få nogle dygtige sælger som vi selvfølgelig fortrækker, så skal de have en lille fast løn og udover det skulle de kunne tjene op via provision. Men hvad ville sådan en fast løn skulle være?

Hvis vi finder en sælger som er dygtig og som viser gode resultater, så ville det slet ikke være utænkeligt at personen ville kunne få en bid af kagen. 

Jeg håber i kan hjælpe mig, og komme med et eksempel på hvad der ville være en god løsning for os som startupper.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:59

25-30% synes jeg vil virke som en rimelig provision.

Fast grundløn skal du vel bestemme udfra hvad der er rimelig udgift for dig - grundløn + provision ? 

Fra Kolding
Tilmeldt 21. Mar 13
Indlæg ialt: 205
Skrevet kl. 21:36

Jeg synes det Flemming skriver lyder meget rimeligt, men det kommer an på en del, såsom hvor svært er jeres produkt at sælge? Hvad er jeres avance? o.s.v.

Fra København K
Tilmeldt 9. Jan 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:48
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hvad ville sådan en grundløn typisk lyde på?
Jeg sidder og prøver at strikke sammen på hvordan vores budget ca. ville se ud med 2-3 sælger siddenede.

Angående hvor svært det er at sælge produktet ved jeg endnu ikke, da vi stadigvæk er ved at udvikle på det. Men umiddelbart vil jeg ikke tro det er svært at sælge ind til butikkerne. Vores abonnement service bliver bygget op på 3 forskellige pakker, som de kan købe alt efter hvor store koncernen er samt hvilken muligheder de skal have.

Produktet bliver et helt nyt redskab for butikkerne at kommunikere med deres kommende og eksisterende kunder, så derfor vil jeg ikke tro det er svært at sælge ind. Men det syn er jo bedst at få for en dissideres sælger. Men vi er selvfølgelig ikke gået igang med at udvikle på produktet, hvis vi mente det ikke var til at sælge :)

Da vi selv stå for Design, udvikling samt markedsføringen, så er vores avance stort set på 100%. Vi har dog nogle server udgifter der skal betales men den udgift er meget lille.

Fra Fredericia
Tilmeldt 4. Mar 13
Indlæg ialt: 32
Fra  Sell IT Skrevet kl. 14:32

Hej Kenneth

Har I lavet en salgs- og marketingplan? I den ville du ial fald kunne få svaret på, hvor meget der skal sælges for at budgettet hænger sammen. Så kan du regne tilbage og se, hvad der er råd til.

Jeg har selv haft et hav af provisionsmodeller inde på livet, en måde at betragte det på er at vurdere hvor meget af dagens opgaver der er administrative, og hvor stor en del er ren salg. 

Jo større provisionsdelen er, altså den procentuelle afregning pr salg, jo mindre er den faste del typisk. Stor risiko = stor fortjeneste. Og omvendt. Man kan regne ud fra en "target" - dvs. den månedlige løn, som man efterstræber at få. Hvis Target er 35.000 og den faste del er 10.000 - ja så skal de 25.000 opnås via ren provision. Udbetaler I kun provision på første måneds abonnement bliver det ved 25% provision og en pris pr abonnement på 3.000 DKK godt 33 abonnementer, som skal sælges månedligt.

Igen, der er mange måder at lave en model på. Vigtigst er nok at overveje hvilken type salg/ relation I vil have med Jeres kunder. Hvis det er langvarige kundeforhold I er ude efter, skal I nok ikke hente en ren "hunter" ind som udelukkende går efter provisionen.  

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 20:33

Hej Kenneth,

Svaret er ikke så ligetil, idet det jo er meget svært for dig at sige, hvad der kan sælges og derfor er du også i tvivl om, hvad en rigtig sælger kan lave.

Jeg har efterhånden prøvet en del salgsjob og skal du have en dygtig KAM (Key Account Manager), så skal han have godt 25k i fast løn og mulighed for mindst at kunne lave ekstra 30k oveni hatten. Hvis denne mulighed ikke foreligger, så er du typisk ude i noget, hvor du har lavere grundløn og højere provision, men til gengæld mindre dygtige folk uden beviste salgskundskaber og evner.

Nu kender jeg ikke set up, så jeg ved ikke om det er telesalg eller kørende sælger, du søger. Er det telesalg, så ville det være oplagt med ca 500 kr per salg og er det opsøgende salg, så 1000 kr per salg. Dette er dog engangsfortjeneste, så sælgeren skal altså ud og finde nye kunder hver måned.

Så, det springende punkt er altså - hvor let kan det sælges?

Det svar kender kun du.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)