Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvudvilket "Trustpilot-widget" ulovlig?

Side 1 ud af 12 (113 indlæg)
Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens,

Jeg har for nyligt udviklet min egen Trustpilot-widget for en kunde ifm. design af hans webshop.

Denne "widget" viser den aktuelle rating hos Trustpilot ved hjælp af PHP-kodning, samt udsnit af de nyeste bedømmelser af hans virksomhed

Her er omstændighederne:

1. Designet er lavet uden nogen form for brug af Trustpilots billeder/logoer, varemærker eller lignende. 

2. Min widget viser en overskriftstekst der hedder "Vores kunder siger..", nedenunder er der en fed tekst hvor der står "Trustpilot", og nedenunder igen vises den aktuelle score med stjerner fra 1-5 og score-tal x ud af 10. Den sidste del af min widget viser uddrag af nyeste bedømmelser, ca. 20 karakterer angivet i ""

3. De informationer som min widget viser hentes udelukkende via alm. "curl" teknik, hvilket ikke bør være ulovligt, da det rent teknisk blot er en "aflæsning" af Trustpilots side, præcis som når man besøger siden på normal vis via IE, Chrome eller lignende. 

3. Shop-ejeren er ikke "kunde" hos Trustpilot, altså har ikke noget abonnement eller lignende.

Shop-ejeren er blevet kontaktet af Trustpilot vedr. denne widget, og i mailen står der bl.a. 

"Jeg har set nærmere på (ed.)XXXX’s widget og kan se, at der anvendes anmeldelser fra Trustpilot i jeres widget. Jeg kan oplyse, at Trustpilot har fået en overdragelig licens fra brugeren til at anvende og videreoverdrage brugerens anmeldelser. Trustpilot videroverdrager kun denne licens til Trustpilot kunder, og man skal således være betalende kunde for at få videreoverdraget licensen, som giver mulighed for at anvende anmeldelserne i sin markedsføring.

Endvidere fremstår (ed.)XXXX’s widget som en udnyttelse, der bygger på en relation til Trustpilot, samt en snyltning på Trustpilots renomme, hvilket er i strid med markedsføringsloven.

På bagggrund heraf bedes (ed.)XXXX ophøre med at bruge den pågældende widget."

Jeg håber at der er nogle jura-kyndige folk som kan hjælpe mig med at få afklaring om hvorvidt min widget er lovlig eller ej.

Min widget er midlertidigt fjernet fra siden, indtil vi får en afklaring, men jeg her er et screenshot, så I kan se hvordan den ser ud på siden.

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 09:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du anvender vel blot et 'skærmbillede' fra Trustpilot - præcis ligesom de anvender et skærmbillede af din kundes website - samt nævner din kundes website op til flere gange på Trustpilot.dk i skreven tekst?!**

** Denne problemstilling har været oppe og vende før, men rent juridisk burde I vel også kunne bede dem fjerne din kundes navn og grafik fra deres site... Ud fra sidste debat her på Amino vedr. Trustpilot, ender denne nok også ud med, at Trustpilot er hævet over loven på dette område.

Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 09:57

Ja, jeg er helt enig, og jeg vil da også mene at det jeg i princippet gør med min widget er blot at taget et "skærmbillede" af deres side - som så udelukkende omhandler min kundes virksomhed..

Jeg har læst lidt omkring selve "curl" teknikken og hvad der er lovligt/ulovligt i den sammenhæng. Det jeg har fået ud af mine undersøgelser er at det kun i meget få tilfælde kan anses som værerende ulovligt at bruge curl til at "scrape" en hjemmeside, da det jo rent teknisk er det samme der sker som når ens browser "cacher" den hjemmeside man besøger.  

Et eksempel, hvor det er ulovligt, er hvis man anvender curl til at downloade musik eller lignende som er kopi-beskyttet og som ikke er tilgængeligt på siden til offentlig download.

De fleste påpeger at hvis man "craper" indhold fra en side der er offentligt tilgængelig, skulle man være indenfor lovens rammer.

Et udmærket svar fandt jeg her:

http://superuser.com/questions/179253/how-legal-is-site-scraping-using-curl

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 10:16

geniusdesign:
Et eksempel, hvor det er ulovligt, er hvis man anvender curl til at downloade musik eller lignende som er kopi-beskyttet og som ikke er tilgængeligt på siden til offentlig download.

Men det er vel også det du gør? - Det de jo skriver er, at anmeldelserne er kopibeskyttede, så dem må du ikke vise.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 10:17

Du anvender Trustpilot trademark og data til at markedsfører din kunde og det må man selvfølgeligt ikke, uden deres tilladdelse.

Ligesom med billeder, så betyder det at du nemt kan downloade og vise deres data ikke at du må.

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 10:25

Lundsby:

Du anvender Trustpilot trademark og data til at markedsfører din kunde og det må man selvfølgeligt ikke, uden deres tilladdelse.

Ligesom med billeder, så betyder det at du nemt kan downloade og vise deres data ikke at du må.

"Trustpilot anvender dit trademark og data til at markedsføre sig overfor sine kunder, og det må de selvfølgelig ikke, uden din tilladelse." - gælder den også denne vej?!

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 10:29

Selvfølgelig må de ikke det. - Men vil du gøre noget ved det, vil du møde en hær af advokater. Så vær klar til den store kamp.

Er det så retfærdigt... Det ved jeg ikke, men det er virkelighed.

Og uanset om det gælder begge veje, vil du så virkelig have din side væk fra Trustpilot? - Man skal jo holde sig sit mål for øje, og ikke gå ind i diskussioner, bare for diskussionernes skyld!

Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 10:31

Jeg synes ikke lige umiddelbart jeg kan finde nogen information på deres side omkring forbehold af den art. Det er i hvert fald ikke synlig information på den side som jeg "scraper" med min widget..

Og nej.. Jeg henter ikke indhold som er forsøgt skjult for download eller lignende, hvilket er tilfældet når der er tale om sager vedr. ulovlig mp3 downloads.

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 10:33

Carsten Kvist:

Selvfølgelig må de ikke det. - Men vil du gøre noget ved det, vil du møde en hær af advokater. Så vær klar til den store kamp.

Er det så retfærdigt... Det ved jeg ikke, men det er virkelighed.

Du rammer lige præcis hovedet på sømmet, netop derfor er "Trustpilot hævet over lovgivningen" - og indtil videre må man som menig webshop eller firma leve med, at Trustpilot laver deres egne love - presser på med advokater hvis man overtræder deres lovgivning. Trist, men nok sandt.

Carsten Kvist:
Og uanset om det gælder begge veje, vil du så virkelig have din side væk fra Trustpilot? - Man skal jo holde sig sit mål for øje, og ikke gå ind i diskussioner, bare for diskussionernes skyld!

Denne diskussion har været oppe flere gange - nogen virksomheder vil formentligt gerne ja.

Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 10:39

Jeg henter ikke billeder eller andet man normalt kan anse for at være med "copyright".

Intet af deres indhold er vandmærket eller beskrevet med forbehold ifm. kopi-beskyttelse.

Jeg vil egentlig gerne udfordre dig til at vise mig hvor på deres side de oplyser at man ikke må uddrage citater fra de anmeldelser som brugerne skriver om andre virksomheder.

Du skal huske på at jeg selv har lavet designet, altså ikke brugt andres billeder, slogans lydfiler eller lignende, og den tekst der vises i min widget er citat-uddrag som min kunde selv har indskrevet i sit CMS-system, det er altså ikke komplette anmeldelser fra Trustpilots side.

Side 1 ud af 12 (113 indlæg)