Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvudvilket "Trustpilot-widget" ulovlig?

Side 4 ud af 12 (113 indlæg)
Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

"Men du må IKKE bruge materiale de har ophavsretten til (indlæggene)."

Som jeg også har forsøgt at tydeliggøre i mit indlæg så er det kun uddrag der bruges.

Spørgsmålet er om Trustpilot kan gardere sig lovmæssigt imod citatuddrag. Det tvivler jeg meget på, da det jo er lovligt at tage uddrag fra film, TV og musik, som er med ophavsret, så længe uddraget er begrænset til et vist omfang.

Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 11:59

Det jeg mener, med seriøsitet, er at trustpilot.dk rent teknisk kan betragtes som en adressehenvisning uden direkte at henvise til firmaet som står bag, især da firmaets navn på deres hjemmeside og hos CVR.dk står beskrevet uden ".dk"

Om det har nogen juridisk relevans ved jeg ikke, men det er netop en af de ting jeg håber en mere kyndig person vil kunne kaste lys over.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 12:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

geniusdesign:
Denne "widget" viser den aktuelle rating hos Trustpilot ved hjælp af PHP-kodning, samt udsnit af de nyeste bedømmelser af hans virksomhed

I stjæler indhold fra deres site, og publicerer det på din kundes. Det må man selvfølgelig ikke. Og så sammenligner du det med at Trustpilot har taget et screenshot af forsiden af din kundes (og andres) shop. Hvis du skal lave en reel sammenligning, skal din widget vise et screenshot af trustpilot.dk's forside, i stedet for stjålet indhold.

Trustpilot har et betalt produkt, hvor du også kan få denne widget. Den slipper du for at betale for ved at lave din egen, men med indhold Trustpilot ejer, og det kan jeg godt forstå de ikke er så vilde med. Det ville jeg heller ikke være.

Hvis din kunde ikke ønsker at betale for en ydelse han gerne vil bruge, kunne alternativet være at han lavede en underside på sin shop, hvor han kan bede kunderne bedømme ham, og så tage det indhold og vise det i sin widget. Det er selvfølgelig ikke helt så troværdigt (hvis Truspilot er troværdig, men det er en anden sag), men alternativet er at han betaler for at få den ægte vare.

geniusdesign:
Jeg synes ikke lige umiddelbart jeg kan finde nogen information på deres side omkring forbehold af den art. Det er i hvert fald ikke synlig information på den side som jeg "scraper" med min widget..

Nej, hvis man ikke vil så kan man heller ikke. Men hvis du klikker på "Vilkår og betingelser" nederst på siden, og kigger på stk. 3 "Generelt", så skulle det være muligt.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 12:59

"Trustpilot har et betalt produkt, hvor du også kan få denne widget. Den slipper du for at betale for ved at lave din egen, men med indhold Trustpilot ejer, og det kan jeg godt forstå de ikke er så vilde med. Det ville jeg heller ikke være."

Nu er spørgsmålet jo nok mere om Trustpilot´s fidus med at kræve en månedlig betaling for deres widget, der svarer til ca. 10000,- om året, er noget som firmaerne bør finde sig i, hvis det er muligt at lave et lovligt alternativ.

Jeg er ret sikker på at hvis jeg helt undlod at bruge uddrag fra bruger-bedømmelserne, så har Trustpilot slet ikke noget at komme efter.

Tag f.eks. Computersalg, som har en "widget" der ligner min til forveksling.

(taget fra Computersalg´s hjemmeside).

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 13:05

geniusdesign:
Jeg er ret sikker på at hvis jeg helt undlod at bruge uddrag fra bruger-bedømmelserne, så har Trustpilot slet ikke noget at komme efter.

Lige præcis, men der har du heller ikke stjålet noget indhold. Så hvorfor ikke bare lave det sådan istedet for?

geniusdesign:
Nu er spørgsmålet jo nok mere om Trustpilot´s fidus med at kræve en månedlig betaling for deres widget, der svarer til ca. 10000,- om året, er noget som firmaerne bør finde sig i, hvis det er muligt at lave et lovligt alternativ.

Det står dig frit for at lave et alternativ til Truspilot, bare du ikke bruger indhold de ejer. Det kræver dog noget økonomi hvis du har tænkt dig at "out-battle" dem, men hvis du har tiden, lysten og pengene, så er det bare om at gå i gang.

Om man synes prisen er rimelig eller ej og om man får nok værdi for pengene, er jo en smagssag som den enkelte shop må gøre op med sig selv. Men enten betaler man for at bruge det, eller også lader man være. Det er i hvert fald ikke et alternativ at man bare lige stjæler det man gerne vil bruge.

Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 13:30

"Det kræver dog noget økonomi hvis du har tænkt dig at "out-battle" dem"

Hvad mener du med "out-battle" dem og at det kræver økonomi?

Det eneste jeg vel behøver at gøre er at tilpasse min widget en lille smule. Hvor meget den evt. skal tilpasses er så det der er spørgsmålet.

For min kunde gør det ikke den store forskel om der er citater på eller ej. Det er primært det at man kan vise kunderne i butikken at man har en masse andre kunder der synes godt om at handle i shoppen.

Pointen med mit indlæg er at få folk til at byde ind, gerne med reelle juridiske overvejelser, i forhold til selve problematikken.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 13:36

geniusdesign:
Hvad mener du med "out-battle" dem og at det kræver økonomi?

Hvis du vil lave et reelt alternativ. Men det er klart at hvis du bare vil nasse på Trustpilot, så kræver det ikke alverden.

geniusdesign:
Pointen med mit indlæg er at få folk til at byde ind, gerne med reelle juridiske overvejelser, i forhold til selve problematikken.

Det er ganske simpelt. Lad være med at stjæle deres indhold, så har du ingen problemer. Under forudsætning at du ikke indsætter andre anmeldelser, og får det til at se ud som om de er fra Trustpilot, naturligvis. Og jeg kan slet ikke forstå at man gerne lukrere på den goodwill man kan få gennem Trustpilot, men man vil ikke betale for det.

Tilmeldt 29. Mar 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:04
Gennemsnit 4,2 stjerner givet af 5 person

Det er ret sjovt det her.

Der er slet ingen tvivl om denne sag selv om trustpilot gerne vil have der er. Det er i danmark fuldt ud lovligt at benytte sig af citater og korte uddrag fra andre medier, samt lave henvisninger til andet indhold. Vel og mærke uden tilladelse selv om der er ophavsret.

Der er absolut ingen tvivl om at trust pilot intet har at komme efter. Jeg er dog sikker på de vil gøre VIRKELIG meget for at overbevise dig om at de har, og de vil sikkert også være villig til at tage den hele vejen i retten og bruge en masse penge. Du udfordrer nemlig hele deres indtægtskilde, som er at tage betaling for at folk kan vise deres widget.

Det er også en sjov dobbelt moral der er i denne sag. Fordi hele trust pilot konceptet er bygget op på at skabe trafik ved at benytte andres brand navne og domæner. Det gør denne sag endnu mere speciel. Fordi hvis (og det vil ikke ske) trust pilot fik ret i deres sag. Så ville de samtidig have bevist at deres eget koncept er ulovligt.

Det er en rigtig skidt sag for dem det her.

De viser jo skærmbilleder fra andres sider, så selvfølgelig kan andre sider også vise skærmbilleder fra trustpilot.

De har valget mellem enten at lade dig ødelægge deres indtægtskilde, eller bruge penge, tid og energi på at bevise de selv overtæder loven.

Det kunne godt gøre dem desperate, og dermed også farlige. Personlige havde jeg været pisse ligeglad, og sagt fuck jer. Men det er ikke sikkert du ønsker den ballade der følger med dette.

De folk der skriver i denne tråd at trust pilot har ret har ingen ide om hvad loven siger, og hvis de har så tolker de den forkert. Trust pilot har intet at komme efter. Facebook kan jo heller ikke tvinge amino til at fjerne muligheden for at lave facebook reference i alle profiler.

Du kan gøre lige hvad du vil. Bare du ikke benytter deres logo. De fulde anmeldelser. Eller på anden måde krænker deres varemærke.

Du kan frit vise antal stjerner, og et uddrag fra en ønsket anmeldelse. Eller skærmbilleder fra deres side (som de også gør med din)

Hader folk der vil tvinge folk til regler som de ikke selv følger. FØJ trustpilot FØJ

Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 14:20
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

"Og jeg kan slet ikke forstå at man gerne lukrere på den goodwill man kan få gennem Trustpilot, men man vil ikke betale for det."

Goodwill? Man skulle jo næsten tro at du har en eller anden tilknytning til de kære Trustpilot..;)

Mange virksomheder ønsker slet ikke at være en del af Trustpilot, men de har ikke rigtigt noget valg, når først kunder begynder at anmelde dem derinde.

Efterfølgende har Trustpilot så opfundet nogle smarte features som kun er tilgængelige for betalende virksomheder, som betyder en omkostning på ca. 10000,- om året, hvilket er en betydelig udgift set i forhold til hvad virksomheden egentlig får ud af det.

Virksomheder behøver jo slet ikke noget abonnement. Så længe de yder en god service og leverer et godt produkt, så vil de få gode anmeldelser uanset hvad, og de er jo i stand til at besvare indlæg selvom de ikke betaler abonnement.
Selvfølgelig skal det da være muligt for virksomheden at gøre opmærksom overfor sine kunder at folk skriver gode anmeldelser hos trustpilot, også uden at gøre brug af et dyrt købt widget-modul.

Trustpilot bør blot være glade, når virksomheder linker til deres side, uanset om det er med deres navn, logo eller uddrag fra kunders bedømmelser.

Trustpilot er kun interesseret i en ting. At tjene penge. Derfor gør de alt for at få virksomhederne til købe deres dyre abonnement, hvilket som sagt slet ikke er nødvendigt.

Hvis bare flere webshops var klar over at man faktisk kan lave sin egen udmærkede "Se hvad kunderne siger.." widget, At betale 10000,- om året for en så lille og simpel widget er fuldstændigt skørt.

Virksomhederne skylder ikke Trustpilot noget som helst, så de må og skal ikke have nogen "dårlig samvittighed" over at bruge deres eget promoveringsdesign, så længe det er lovligt.

Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 14:27

Hejsa,

Tak for indlægget. Jeg kunne ikke være mere enig!

Er du jurist, og/eller har du et reelt kendskab til reglerne indenfor dette område?

Side 4 ud af 12 (113 indlæg)