Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det ikke bedre end SU-lån?

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob:
I min optik er det spørgsmålet, om det kan betale sig at lade vær...  Du får ALDRIG tilbudt et lån med samme vilkår senere i dit liv :)  
Det er korrekt - men det er bare slet ikke det samme som at det ikke kan betale sig at lade være. Lånet får renter på løbende og SKAL betales tilbage, ofte på et tidspunkt hvor der er brug for pengene til andet og hvor lånet står i vejen for andre lån, så hvis man kan lade være med at låne er det det som altid kan betale sig.

vh

Lad os antage, at man ikke optager et hovedløst forbrugslån. Derimod optager man studielån, der opspares på en låst konti i studietiden til en fornuftig forrentning (lad os sigte efter 1,5-2 procent, som bør være lejet i de fleste danske banker).

Hvis du optager SU-lån fra første måned, så vil du på fem år kunne spare 176.590 kroner sammen (baseret på 2013-satsen ex. renter). Renten er i studietiden 4 procent, men påbegyndes afbetalingen ved endt studietid, så falder den til diskontoen + tillæg.

Lad os antage, at behovet ikke er der alligevel.. Jamen, så har du en udgift på ca. 14.000 kroner, hvis vi modregner en fornuftig forrentning.

Hvis du har brug for pengene til investering i bolig, så har du et lån til aktuelt 0,75 procent. Hvis du som nyuddannet skal have et lån i samme størrelsesorden uden sikkerhed, så taler vi 10-15 procent. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Mar 13
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob:
Der er sjældent profit i et lån, medmindre du er villig til at tage en risiko og smide pengene i en græsk bank, aktier eller lignende.

Men at betale 5-7000 kroner for et studielån henover 3 år, det er et langt mere fordelagtigt lån, end de fleste nyuddannede vil kunne låne til, når du er færdig. Se evt. de links, som jeg postede i et tidligere indlæg i tråden, hvor en professor ved CBS forklarer logikken bag.



Jeg har tjekket linksne med professoren. :-)

Og jeg er udemærket med på hvad du mener, og kan da også godt se det smarte i det.


Men jeg tjekkede lige for sjov på mybanker ang. indlånsrente med 100.000 kr. i 4 år.
- Og set profitmæssigt, tjener man kun omkring 11.000 kr. over 4 år. Så for mig at se virker den metode kun "smart", hvis det er fordi man skal bruge den som startkapital efter sin uddannelse.

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

@Louise

Du har helt ret: 11.000 kroner over 4 år for 1-3 timers arbejde :-)

Omvendt tvivler jeg på, at du kan opnå de rentesatser, som du finder på mybanker. 

1) Studielånet er løbende og du vil først have opsparet kapitalkravet i løbet af små 3 år.
2) De gode forrentninger kræver oftest, at man har flere aktiviteter samlet i en bank.

Risiko og potentielt afkast hænger sammen. Omvendt burde du rent teoretisk kunne have en passiv indkomst, hvis du efter endt uddannelse betaler diskonto + gebyr, men kan modtage højere renter - Det er givetvis begrænsede summer.

Nogle mennesker vil passende kunne indfri forbrugslån på den måde. Mener bare den enkelte bør vurdere deres egen situation - I min optik kan det ikke betale sig, at undlade at tage studielån.

Beklager jeg nåede at rette i mit indlæg, men følte jeg ville samle en forklaring i et enkelt svar.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob:
Hvis du har brug for pengene til investering i bolig, så har du et lån til aktuelt 0,75 procent. Hvis du som nyuddannet skal have et lån i samme størrelsesorden uden sikkerhed, så taler vi 10-15 procent. 

jo men lånet skal jo tilbagebetales med start 1. jan efter uddannelsen er færdig, og det skal jo holdes op mod kreditforeningslån hvis vi taler bolig og en fast rente på 3,5% og endnu lavere hvis vi taler flexlån - som jo til en vis grad svarer til SU låne renten under tilbagebetaling -da den jo er diskontoen + et tillæg, og stiger renten, stiger diskontoen. Under studietiden læser jeg SU som at renten er 4% om året og med rentes rente bliver det jo sig selv til en del. Låner man flexlån er renten pt ca 1% og flex lån minder på den måde om SU der følger renteudviklingen - og endeligt er der en del der vælger afdragsfrie lån. Med SU lån kommer man med andre ord ud med en rente på 4% med rentes rente under måske 6 års studie, og derefter en rente der stærkt minder om helt almindelig flexlån i huse. Herunder er der først fra SU hjemmeside og neden under ses flexlånsrenten som den er pt. (1,35% effektiv før skat) mod 1% pt i SU - men så har SU jo har de 4% rentes rente i 6 år

Renten under og efter uddannelse

Renten på SU-lån er 4 procent om året mens du læser.  

Når du er færdig med din uddannelse, forrentes din gæld efterdiskontoen plus et tillæg (på højst 1 procent) eller minus et fradrag. Tillægget/fradraget fastsættes hvert år på finansloven.  

Der løber renter på dit SU-lån lige indtil den dag, lånet er tilbagebetalt. Det vil sige både mens du læser, og når du er færdig med uddannelsen. Du betaler også rente af de renter, der er lagt oven i lånet i tidens løb.  

OG FLEXLÅNSRENTE - Effektiv rente før skat 1,36%

FlexLån® - beløb til udbetaling 1.000.000 DKK
Lån Valuta Kontant- rente- procent Kurs 1. års ydelse før skat 1. års ydelse efter skat* Effektiv rente før skat Effektiv rente efter skat* Samlet afdrag efter 5 år

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Feb 13
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Så flekslån er faktisk billigere lån end SU-lån?

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Du glemmer vist udbetalingen til boligen? - og de sidste 20% af boligens pris som ellers skal tages med en banklån der typisk har 6-9% i rente?

Tilmeldt 28. Feb 13
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg ved, at disse ting skal medregnes.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Janus Lindau:
Du glemmer vist udbetalingen til boligen? - og de sidste 20% af boligens pris som ellers skal tages med en banklån der typisk har 6-9% i rente?
Ja helt korrekt hvis man ikke har en krone til udbetaling og de øverste 20% - men så vil jeg også sige, at man generelt skal ha ret fornuftig indtjening hvis man skal sidde i et hus der er belånt 100% - og igen - skal staset jo tilbagebetales lige fra starten af afsluttet uddannelse (jan året efter slut fløjt for uddannelsen starter den og så over max 15 år) og det vil ikke lette voldsomt heller

Men vist er SU lån være billigere end banklån - så er det som alternativ til det, og man kan gemme alle pengene og leve med de 4% rentes rente der løber på under studietiden - og så kan klare 100% belåning af en bolig - så er jeg enig I man skal tage det.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Feb 13
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Men vist er SU lån være billigere end banklån - så er det som alternativ til det, og man kan gemme alle pengene og leve med de 4% rentes rente der løber på under studietiden - og så kan klare 100% belåning af en bolig - så er jeg enig I man skal tage det.

Okay. Det var det, jeg spurgte til på en lidt klodset måde. Tak for svaret!

Fra slagelse
Tilmeldt 20. Feb 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

tjek her inde http://laannu.pe.hu

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)